Den sorte ravns forbandelse af Helle Ryding

Den Sorte Ravns forbandelse af Helle Ryding4 blomster sort

Titel: Den Sorte Ravns Forbandelse
Forfatter: Helle Ryding
Serie: Morganas Kilder #1
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivelse: 2005
Læst på: dansk
Sider: 351
Forlag: Nyt nordisk forlag (oprindeligt Borgen)
ISBN13: 9788721025571

***

Som spæd bliver Elisa efterladt foran herregården Svaneborg af sin dybt ulykkelige mor, som derefter på mystisk vis forsvinder ud i natten. Her vokser hun op uden det mindste kendskab til hvor hun kommer fra eller hvorfor hun er blevet efterladt. Tolv år senere dukker et gammelt brev op, og pludselig begynder der at ske mærkelige ting på Svaneborg.

I det samme stod det Elisa klart, at det var Leanders brev, der skræmte hende. De pludselige anfald af angst var begyndt, da brevet kom til Svaneborg.
– Brænd brevet! Fløj det ud af hende. – Brænd det. Jeg kan ikke lide, at det er her!
– Jeg ved godt, at det plager dig, men jeg kan ikke brænde det. Brevet indeholder nogle meget vigtige oplysninger, svarede han.
– Det er for din egen skyld, at jeg ikke gør det. Men jeg lover dig, at jeg nok skal fjerne det fra Svaneborg, så det ikke længere befinder sig så tæt på dig.
– Hvad er det for et brev? Hvorfor er jeg bange for det?
Citat fra Den sorte ravns forbandelse side 75

Brevets opdukken ændrer alt for Elisa som indtil videre har levet i uvished om den verden som hun selv kommer fra, en verden fyldt af gode og onde kræfter som alle kæmper om magten. Nu må hun lære hvem hun virkelig er, hvad det er for kræfter der har ligget skjult i hende, og som nu er ved at bryde løs, samt hvad den sorte ravns forbandelse er, og hvilken betydning den har for hende.
Hun har ikke meget tid. Den sorte ravn kender til hendes eksistens og mere end nogen anden ønsker han hende død. Hvorfor nærer han sådan et had til hende? Hvad er der sket med hendes mor? Og hvilken rolle spiller hun i denne kamp mellem verdner?

***

Jeg har læst denne bog indtil flere gange, og jeg tror aldrig jeg bliver træt af den. Hver gang jeg læser den, opdager jeg flere og flere spændende nye ting, og jeg kan slet ikke beskrive hvor fantastisk det er, at begrave sig i dette univers, og flyve over plænen med vores unge og modige hovedperson.

Den sorte ravns forbandelse er bestemt ikke en bog hvor handlingen går stille for sig, og fra første side, bliver man bliver ført ind i en verden inspireret af gamle danske myter og legender. Det er en verden som er fyldt med elverpiger, nisser, mosekoner og nerognomer, og kombinationen af gamle myter og legender bragt til live, nye verdner og en mere moderne hverdag, giver en meget spændende historie, der er nem at leve sig ind i, og som altid har noget nyt og spændende at byde på.

Vores hovedperson er en ung pige med fuld fart på og en ordentlig portion mod. Desværre er hun også en tand stædig ind imellem, og set fra mit voksne synspunkt, kunne hun godt engang imellem blive en smule irriterende. Jeg havde ind imellem lyst til at gribe fat i hende, og bede hende tage sig sammen, men det var heldigvis sjældent.

Bogen er rigtigt godt skrevet, og selvom det ind imellem er en smule let at gennemskue handlingen / mysterierne, er det bestemt ikke en skidt bog. Der var visse drejninger i bogen, som fortsat formår at overraske mig, selvom mange af mysterierne er en tand for nemme at gennemskue fra et voksent synspunkt. Dog vil denne bog egne sig lige så fint til voksne med en livlig fantasi, som den gør til de unge mennesker som er dens primære målgruppe, og serien kan anbefales til unge som læser selv, men også til børn fra 8 år og op, som har brug for en god bog til højtlæsning.

Helle Ryding er en fantastisk dansk forfatter, men hun er desværre en smule overset i forhold til så mange andre, og det er virkelig ærgerligt, så hvis denne bog lyder som noget for jer, kan jeg kun anbefale jer, at gribe denne første bog i serien, og prøve at kaste jer ud i det.

Skriv en kommentar