The Iron Knight af Julie Kagawa

The iron knight af Julie Kagawa4 blomster sort

Titel: The Iron Knight
Forfatter: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #4
Genre: Paranormal romance, Fantasy
Udgivelse: 2011
Læst på: engelsk
Sider: 361
Forlag: Mira Ink
ISBN13: 9781848450608

***

Meghan er blevet dronning over jern feerne, men for Ash er dette et stort problem. Han er nemlig hendes svorne ridder, og det er hans opgave at være hos hende og beskytte hende, men hvordan gør man det, når jern er direkte dødbringende for en vinter-fe?

”But Fate is a cruel mistress, and in the end, our paths were forced apart, as I’d feared they would be. Meghan became the Iron Queen, as was her destiny, and took the throne in the kingdom of the Iron Fey. A place I could not follow, not as I am – a faery creature whose essence weakens and burns at the touch of Iron. Meghan herself exiled me from the lands of the Iron fey, knowing that staying would kill me, knowing I would try anyway. Before I left, I swore an oath that I would find a way to return, and someday we would be together, and nothing would separate us again.”
Citat fra The Iron knight side 12

Sammen med Ash går han på jagt efter en løsning, og på deres rejse møder de gamle venner, slår følge med fjender og står ansigt til ansigt med en fortid, som endnu ikke er helt færdig med dem. Rygtet siger, at man ved verdens ende kan vinde en sjæl, men ingen er nogensinde vendt tilbage fra en sådan rejse, og det vil kræve alt hvad de har at nå dertil. Og selv hvis de skulle nå så langt, har de kun overstået den lette del – for ved verdens ende venter turneringen hvori Ash, hvis han er stærk nok, vil have én chance for at vinde en sjæl, eller dø i forsøget.

***

Oprindeligt troede jeg, at denne serie bestod af tre bøger, så jeg blev da positivt overrasket, da jeg fandt ud af, at der var fire bøger i serien i stedet. Dog blev jeg hurtigt lidt mistroisk, for jeg er ikke en af de typer, som er særligt begejstret for skiftende hovedpersoner, og da denne bog ikke omhandler Meghan (som hidtil har været vores hovedperson) men i stedet Ash, måtte jeg lige vænne mig til tanken.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg bedre kan lide at følge Meghan end Ash, men det gør bestemt ikke denne bog mindre spændende. Der er nogle overraskelsesmomenter i bogen, som jeg slet slet ikke havde set komme, og man får en bedre forståelse for hvem Ash er, og for den store konflikt der er mellem Ash og Puck.

Også i denne bog forsøger Julie Kagawa at skabe et trekantsdrama, men også her falder det lidt til jorden. I de tre første bøger, var jeg på intet tidspunkt hverken splittet eller i tvivl om, hvem Meghan ville vælge til sidst, og heller ikke i denne bog er jeg i tvivl om hvem det er Ash vil ende med at vælge, så der er desværre ikke de store kriser på den front.

Umiddelbart ser vores lille gruppe ud som den plejer, med den forskel, at den kvindelige part er skiftet ud – ingen afsløringer herfra, hvem der får Meghans plads i denne bog, men jeg kan godt sige jer, at jeg blev overrasket! Puck er morsom og irriterende på samme tid og jeg har en form for had/kærligheds forhold til ham, Ash er skøn, dog en smule ynkelig ind i mellem og Grimalkin er som altid den mest fantastiske af dem alle. De får dog også følgeskab af ”Den store stygge ulv” som jeg havde lettere svært ved at tage seriøst, og jeg så den mere som en forvokset skødehund, end som et stort og farligt bæst – og er der lige nogen der kan sige Den lille rødhætte her? Endnu engang oplever man den der henvisning til andre bøger, og som jeg har skrevet før, er det på sin vis sjovt nok, men også en smule irriterende, for som man siger på engelsk ”been there, done that”. Prøv med noget nyt engang i stedet.

Mange siger, at dette er den bedste bog i serien, og mens jeg bestemt ikke vil kalde den dårlig (for den er fantastisk på sin egen måde), er det desværre ikke den bedste af dem alle. Jeg tror lidt at jeg mangler hele Meghan delen, og jeg syntes endnu engang det bliver en smule for fantastisk for min smag på visse tidspunkter, men den afslutter serien fint. Nu skal jeg så bare finde ud af med mig selv, om jeg er parat på endnu engang at skifte hovedperson, for den næste serie Julie Kagawa skriver, handler om samme univers, men har i stedet Meghans lillebror som hovedperson. Hmm.

Skriv et svar

