Don Quijote af Miguel de Cervantes

Titel: Don Quijote
Forfatter: Miguel de Cervantes
Serie: –
Genre: Skønlitteratur, Klassiker
Udgivelse: 2009
Læst i år: 2012
Læst på: dansk
Sider: 347
Forlag: Carlsen
ISBN13: 9788762657656
Kilde: Lånt


Don Quijote er en af de udødelige klassikere. Den omhandler en gammel mand, som læser en masse ridderhistorier, og jo flere han læser, jo mere begynder han at tro på, at det han læser, er virkeligt. En dag beslutter han sig således for, at han vil drage ud i verden, som en af disse riddere fra fordums tid, og bekæmpe trolde og alverdens ondskab, mens han forsøger at redde ungmøer og vinde sin elskedes hjerte.

”Er du sikker på, at han bare er faldet? Spurgte kroværtens kone. ”Jeg syntes mere, det ligner et lag tæsk.”
”Nej, han ramte bare en usædvanlig kantet sten,” sagde Sancho. ”Men vil du ikke gemme lidt forbindinger til mig? Jeg har vist fået blå mærker af medfølelse med min herre.”
“Hvem er den mand egentlig?” spurgte kroværtens kone.
”Han hedder don Quijote, en vandrende ridder,” svarede Sancho.
”Hvad er så det for en?” spurgte hun.
”En der bliver slået til plukfisk det ene øjeblik og kronet til konge det næste,” svarede Sancho.
Citat fra Don Quijote side 43-44

Don Quijote roder sig i sin sindssyge ud I alverdens uheldige situationer. Selv tror han at han hjælper andre, og sammen med hans trofaste hjælper Sancho, drager han vidt omkring. Desværre gør hans ”gode” gerninger ofte mere skidt end godt.

***

Jeg har ofte hørt andre fortælle om den kendte historie om don Quijote, og meningerne har været meget blandede. Nogle siger den er rigtigt dårlig, mens andre elsker historien om den gakkede gamle mand som drager på eventyr – så nu var tiden kommet til, at jeg selv kastede mig ud i den.

Noget af det jeg elsker ved klassikere er, at mange af dem er kommet i super flotte illustrerede udgaver. Denne er en nyere udgave fra Gyldendal, som er vildt flot illustreret, og det er en fornøjelse at vende siderne, og se de smukke billeder der er igennem bogen. Til gengæld er det en meget stor bog, når man tænker på mængden af tekst, for der er rigtigt mange, meget store billeder, og der er ikke meget tekst på hver side. Med som sagt, er denne bog super smuk at sidde og bladre igennem.

På trods af de smukke billeder, må jeg nok holde med den gruppe af læsere, som syntes den er en tand for speciel. Eventyret bringer os vidt omkring, men hovedpersonen don Quijote er simpelthen for mærkelig til, at jeg kunne sætte mig ned og nyde historien. Desuden føles den ret langtrukken, på trods af, at dette er en genfortalt udgave og ikke den oprindelige.
Bogen har desuden de mærkeligste overskrifter. Nogle er meget lange, som blandt andet denne ”Kroen (ikke den første hvor don Quijote blev slået til ridder, men den anden, som han også tror, er en borg, og hvor der ender med at ske en masse usandsynlige ting)”, mens andre er korte som denne ”historien fortsætter…”. Det er meget mærkeligt, og allerede omkring halvtreds sider inde i bogen, opgav jeg simpelthen at læse disse overskrifter.

Jeg måtte desværre opgive at læse denne bog færdig, for omkring 130 sider inde i bogen, blev det simpelthen for meget for mig. Jeg havde ellers set frem til at læse denne historie, men det er jo desværre ikke alle historier der er lige gode – denne faldt i hvert fald ikke i min smag.

1 thoughts on “Don Quijote af Miguel de Cervantes

  1. Det er godt nok ærgerligt – den bog har jeg nemlig også liggende og vil læse på et tidspunkt. Jeg håber, at jeg så hører til den anden kategori og at den fænger – men jeg har ærlig talt ingen idé om det pt., så jeg må nok bare kaste mig ud i det 🙂

Skriv en kommentar