Junglebogen af Rudyard Kipling

Titel: Junglebogen
Forfatter: Rudyard Kipling
Genre: Ungdomsbog, Klassiker
Udgivelse: 2006
Læst på: dansk
Sider: 192
Forlag: Carlsen
ISBN13: 9788711225875

Som spæd blev Mowgli fundet af tigeren Shere Khan og slipper kun med nød og næppe, med livet i behold. Han opfostres af junglens ulve, lærer at jage og tale dyrenes sprog og kan kalde nogle af junglens mest uforglemmelige dyr sine venner.

”Menneske!” snerrede han. ”En menneskeunge. Se!”
Lige foran ham stod en lille nøgent, brunt barn og klamrede sig til en lav gren. Ungen kunne lige akkurat gå, og blødere og mere buttet lille skabning har aldrig vist sig i en ulvehule ved nat. Barnet så op på Ulvefar og lo.
”Er det en menneskeunge?” sagde Ulvemor. ”Sådan en har jeg aldrig set. Kom herind med den.”
En ulv, der er vandt til at flytte sine egne unger, kan, hvis det skal være, tage et æg i munden, uden at det går i stykker, og selvom ulvefar lukkede kæberne om barnets ryg, var der ikke så meget som et mærke fra en tand, da han lagde den lille ved siden af ungerne.
”Hvor er den lille! Og nøgen og – modig!” sagde ulvemor ømt. Babyen banede sig vej mellem ulveungerne for at komme helt hen til den varme pels. ”Ahai! Nu drikker han sammen med de andre. Det er altså en menneskeunge. Har man nogen sinde hørt, at en ulv kan prale med at have en menneskeunge blandt sine børn?”
Citat fra Junglebogen side 15-17

Mowgli er et menneske, og jo ældre han bliver, jo mere begynder det at gå op for ham, at han hører til blandt sin egen slags. Men først må han stå ansigt til ansigt med hans største fjende, tigeren Shere Khan. Det bliver en kamp hvor Mowgli vil få brug for alt hvad han ved samt en ufattelig styrke, for det er ikke hver dag der skal kæmpes om, hvem der er junglens konge.

***

Junglebogen er en af de historier som vi alle kender, og mange af os er vokset op med historien om den lille dreng, som efterlades i junglen, og vokser op blandt skovens vilde dyr.

Jeg har længe overvejet at læse junglebogen, for som skrevet ovenfor, er det en af de historier som vi alle kender og elsker, og selvom jeg godt viste, at der sikkert var stor forskel på film og bog, kom det nu alligevel bag på mig, netop hvor stor forskel der er.

Historien er i bund og grund den samme – en lille dreng opfostres af ulve og oplæres af den sorte panter Baghera og bjørnen Balou, men ud over det er historierne meget forskellige. Der er meget mere uhygge i bogen end der er i filmen, tigeren er en langt mere fremtræden figur, aberne har ikke en orangutang som leder, slangen er ikke ude på at æde Mowgli m.m. De store forskelle gør dog ikke bogen dårlig, for det er stadig en super spændende historie, med meget mere dybde end der er i filmen.

Historien om Mowgli og hans opvækst hos ulvene, er dog ikke den eneste historie i junglebogen, hvilket kom meget bag på mig. Junglebogen består åbenbart af en længere række historier, omhandlende flere forskellige dyr (elefanter, kameler m.m.), så der er masser af nye og spændende eventyr at udforske, for de som kun har set filmen. Historierne er ret korte, så jeg vil ikke gå i dybden med dem, af frygt for at komme til at afsløre for meget, men de er super søde hver og en, og de er klart værd at læse – jeg har i hvert fald fået udvidet min horisont mht. Kiplings forfatterskab og junglebogens mange historier.

Den udgave af bogen som jeg har valgt at læse, er en smukt illustreret udgave som forlaget Carlsen har udgivet. Det er illustratoren Robert Ingpen som har tegnet illustrationerne til denne bog, og han gør det kanon godt. Dette er en sand skønhed, billederne er flotte, siderne lækre og tykke, og det er generelt bare sådan en bog, som man bare må eje, hvis man er bogorm, og holder af klassikere. Jeg har klart planer om at læse flere af disse klassikere, for forlaget har udgivet en længere række bøger i denne ”serie” – alle illustreret af Ingpen.

Ovenstående to billeder taget med mit kamera. Billederne er fra bogen og er begge Ingpen illustrationer – bare så I kan se hvor smukke de er! Klik på billederne for at se dem i større størrelse.

4 thoughts on “Junglebogen af Rudyard Kipling

  1. Jeg kan godt være lidt bange for at det enten går den ene eller den anden vej med anmeldelser: Enten bliver de helt fanstiske fordi ‘det er jo Rowling’ eller også bliver de rigtig dårlig fordi ‘det er jo ikke Harry Potter’. Jeg tror, det er derfor, jeg har valgt at jeg selv er nødt til at bedømme den 😉

    Ej, jeg har aldrig overvejet at læse Junglebogen før nu! Jeg har aldrig været særlig vild med Disney-versionen så måske bogen vil ændre mit syn på historien 😉

    • Hehe, jeg venter som sagt og ser tiden an – syntes alligevel at jeg har alt for mange bøger lige nu til, at jeg kan overskue at læse en som jeg ikke er 100% sikker på.

      Hmm, det er en super sød historie, men nu elskede jeg også junglebogen som lille. Hehe. Jeg håber du vil syntes bedre om bog-versionen end om tegnefilmen. =D

Skriv et svar

