Mørkets Rige af R. A. Salvarore

moerkets-rige-af-r-a-salvatore4 blomster sort

Titel: Mørkets Rige
Forfatter: R. A. Salvatore
Serie: Legenderne om Drizzt #1
Genre: Fantasy
Udgivelse: 2015
Læst i år: 2016
Læst på: dansk
Sider: 391
Forlag: Tellerup
ISBN13: 9788758814155
Kilde: Købt


Velkommen til Menzoberranzan, en underjordisk by hvor had, snigmord og forræderi lurer om hvert et hjørne. Her regerer edderkoppedronningen Lolth, og hendes præstinder styrer byen med hård hånd. Kvinderne regerer suverænt, og mændene lærer enten at indordne sig og parere ordrer, eller bliver dræbt i gudindens navn. Enten dræber man, eller også bliver man dræbt, og der er ingen plads til nåde – alle kneb gælder, når man forsøger at kravle op på rangstien, og kun de mest modbydelige og nådesløse opnår gudindens gunst.

Zaknafeins ord fra deres sidste træningskamp trængte igennem tågerne i hans hoved. “Forræderi er betingelsen for at klare sig blandt drowelverne. Det finder du ud af.”
Citat fra Mørkets rige side 184

Drizzt Do’Urden er yngste søn af en ambitiøs matriark, men helt fra fødslen er han anderledes. Hans evner med våben er næsten uhørte og han sendes derfor på akademiet, hvor han bliver uddannet til soldat. Her lærer de unge mænd fra de ledende slægter, at blive hensynslæse dræbere, men for Drizzt er dette hans hidtil sværeste udfordring. Uanset hvor meget han prøver, giver hans folks love ikke mening for ham, og han forstår ikke den ondskab der gennemsyrer Dro-samfundet. Hans medfølelse skiller ham ud fra de andre, og han må finde ud af med sig selv, om han vil ære sin familie, eller sine idealer. Kan han dræbe i Lolths navn når hans mor beordrer det? Kan han blive så hensynslæs som de andre drowkrigere? Kan han blive en rigtig andensøn af Do´Urden slægten, med alt hvad det indebærer af svig og had?

***

Hvad kan jeg sige – jeg elsker at denne bog er blevet oversat til dansk, for åhh hvor er det skønt at vide, at der nu er endnu flere der kan opleve dette skønne univers og dets personer.

Forgotten Realms universet er så enormt, og består af så vanvittigt mange bøger, at det slet ikke er til at fatte (flere hundrede på nuværende tidspunkt) og R. A. Salvatores bøger og Drizzt Do’Urden er blot en enkelt lille serie af mange – men det er efter min mening, en af de absolut bedste. Indrømmet, jeg har ikke læst mange af de andre, men jeg har snuset hist og her, og selvom de på ingen måde er skidte, er Drizzt bare noget helt særligt. Jeg har for mange år siden læst samtlige bøger i denne serie, så at læse denne bog, føltes lidt som at gense en god ven, man ikke har set i lang lang tid. Og det er virkelig skønt!

Samfundet er barskt, og virkelig ikke for sarte sjæle. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at det må have været uhyre sjovt for Salvatore, at få lov og slippe så meget ondskab løs på siderne, og på den måde dykke ned i hvad så ren en ondskab kan føre til. Og alligevel er det gjort på en pæn måde, for det er ikke så nervepirrende ulidelig en ondskab, at man ikke kan holde ud at fortsætte, og personligt syntes jeg, at de fleste krimier påvirker mig mere end denne bog. Der er således ikke nogen særlig aldersbegrænsning på (kan man læse almindelig fantasy og takle fx de sidste bøger i Harry Potter serien, kan man også takle denne), men det er sjovt som læser, at dykke ned i samfundet, og der er hele tiden nye modbydelige drejninger i vente.

“Selv nu, adskillige årtier efter jeg forlod akademiet, skræmmer tanken om stedet mig, men det er hverken på grund af de fysiske smerter man blev udsat for eller den trussel om en hurtig død man konstant havde hængende over hovedet. Jeg har betrådt mange stier hvor både smerterne og dødstruslen var lige så nærværende. Det mest skræmmende ved Menzoberranzans akademi er tanken om dem der overlever og går ud i samfundet for at fortsætte hvor andre har sluppet.
De kommer med den overbevisning at alt er tilladt hvis bare man kan slippe af sted med det. De har lært at deres egne behov til enhver tid kommer før andres, og at magt kun tilfalder den som er stærk nok til at vriste den ud af de svage hænder på dem som ikke længere fortjener at administrere den.”
Citat fra Mørkets Rige af R. A. Salvatore side 167

Drizzt Do’Urden er en fantastisk hovedperson, og i denne bog følger man hans barndom og tidlige voksenliv – hvordan han går fra at være et uskyldigt barn, til stille og roligt at indse, præcist hvor hårdt det samfund han lever i er. Han er faktisk ekstremt blid, sammenlignet med andre drowelvere, og denne blide side er det der gør ham helt unik i samfundet. Medfølelse er en svaghed som ikke tolereres, og at han overlever så længe som han gør, er faktisk næsten et mirakel i sig selv. Hans uvidenhed er dog også nogle gange en smule irriterende, for vokser man op på den måde som han gør, kan det da umuligt komme bag på nogen, hvor ondskabsfuld og modbydelig hans familie er – og alle andre omkring ham for den sags skyld. Men hvis man kan se igennem fingre med, at han nogle gange kan være lidt for langsom i optrækket, er der altså et fantastisk eventyr i vente.

Desuden er der desværre en del sjuskefejl i bogen. Oversættelsen er virkelig fin og flydende, og jeg fornemmede ikke nogle gnidninger på dette punkt, men det irriterede mig lidt med stavefejl, mellemrum midt i ord og et sted hvor der fx var indsat et 0 (nul) i stedet for et o (aller første side nederst). Det er jo ikke noget der ødelægger historien på nogen måde, men når man flere gange rammer sådanne små fejl, begynder det så småt at blive irriterende – i hvert fald hvis man er så perfektionistisk anlagt som jeg er. Fejl kan ske, og med så mange sider er det næsten umuligt helt at slippe udenom, men det kan godt blive for meget, hvilket det grænsede til i denne bog.

Jeg har ikke noget særligt skidt at sige om denne bog, og den kan klart anbefales, hvis man er en fantasy elskende eventyrer – bogen foregår hovedsageligt i drowelvernes by Menzoberranzan, men slutningen lægger op til, at vi i de næste par bøger får lov til, at udforske lidt mere af dette fantastiske univers. Hvornår anden bog er klar til udgivelse, vides ikke endnu, men forhåbentligt snart, for jeg kan slet ikke vente med at læse den næste bog i serien!

One thought on “Mørkets Rige af R. A. Salvarore

  1. Jeg var ret begejstret for første bog, og de to følgende var også ganske gode. Desværre syntes jeg, at serien blev væsentlig dårligere fra bog fire og frem (nåede at læse de seks første bøger, inden jeg droppede serien). Ret ærgerligt når nu serien startede så godt.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

Skriv et svar

