The Siren and The Sword af Cecilia Tan

Cecilia tan banner copy

 

The siren and the sword af Cecilia Tan4 blomster sort

Titel: The Siren and The Sword
Forfatter: Cecilia Tan
Serie: Magic University #1
Genre: Fantasy, Erotik
Udgivelse: 2014 (første gang 2009)
Læst i år: 2015
Læst på: engelsk
Sider: 228
Forlag: Riverdale Avenue Books
ISBN13: 9781626011182
Kilde: Anmeldereksemplar fra NetGalley

***

Kyle havde aldrig hørt om Veritas, før han starter på Harvard og finder ud af, at hans liv er noget mere kompliceret og spændende, end han hidtil havde troet. Vokset op med en fjern slægtning, som han ikke bryder sig om, kan han slet ikke vente med at komme væk hjemmefra, men hvem skulle dog have troet, at der i virkeligheden fandtes magi, og at Kyle nu pludseligt er blevet optaget på et skjult universitet for magikere?

“Well, you are a mystery but hardly the first one, Mr. Wadsworth. I’ll spell it out and see if it makes sense to you. The building you’re standing in right now is not a part of Harvard. Well, it is, but it isn’t. There’s a secret university inside Harvard, known as Veritas.”
Kyle blinked. “But isn’t that what’s on the signs outside? Harvard’s motto…”
“The two institutions have an intertwined history,” she went on. “Harvard is for the elite scholars, the future leaders of the world. Veritas is for, well, those with more arcane talents.”
“Arcane?”
“Magical.”
“Magical?” Kyle could still hear the bell ringing in his head. “You mean like wizards?”
The student snorted behind her hand. “We prefer the term ‘magic users.’ ‘Wizards’ is so patriarchal and un-PC.”
Kyle shook his head, but although everything was as weird as some dream, it still seemed to be real.  “So, sorry to be skeptical, but…you’re saying I’m magical?”
“You wouldn’t have even been able to see this building if you weren’t at least a little Sighted,” Ms. Finch said, “and you certainly wouldn’t have been able to sign the matriculation register if you didn’t have the power in your blood.”
Citat fra The Siren and the Sword af Cecilia Tan

Kyles start på Harvard bliver meget anderledes end han havde ventet, og han bliver præsenteret for en verden af magi og mystiske væsner, som han hidtil havde troet, kun hørte til i fantasien. Men det er ikke alt hvad han præsenteres for, for den smukke unge Jess Torralva lærer ham om helt andre former for magi, end det som den almindelige undervisning byder på, og sex og kærlighed begynder at få en helt ny betydning for Kyle.

Da Kyles kammerat overfaldes, beslutter Kyle sig for at komme til bunds i sagen, og finde den skyldige, men hvad er egentligt vigtigst – at finde den skyldige, eller at finde hans store kærlighed?

***

Jeg var lidt i tvivl om hvad jeg skulle mene om denne bog da jeg først gik i gang, for der var flere ting jeg mente at kunne genkende fra andre historier (mere om dette senere), men da først det gik op for mig, at dette egentligt var med vilje, begyndte jeg at nyde historien og den følelse af genkendelse den bragte frem i mig.

Der er en del sammenhænge mellem denne første bog i serien og J. K. Rowlings Harry Potter univers, og hvis man kigger lidt omkring på nettet, bliver der på ingen måde lagt skjul på dette, da det netop blandet andet er i Harry Potter universet (blandt andre), at forfatteren har fundet sin inspiration til denne bog. Netop dette begyndte jeg faktisk at nyde helt vildt, for som den Harry Potter fan jeg nu engang er, kan jeg vildt godt lide, at få et lille tilbageblik – en flygtig følelse som minder mig om når jeg læser Harry Potter serien, og det er virkelig positivt i min verden, for siden jeg læste Harry Potter første gang, har jeg ikke fundet noget der helt giver mig den samme følelse – før nu…

Men nu skal det ikke alt sammen handle om en anden forfatter og dennes serie, for Cecilia Tans univers er helt unikt, på trods af visse ligheder, og jeg kan virkelig godt lide den ret virkelighedstro tilgang til skolesystemet, som jo egentligt et langt stykke hen af vejen er et helt almindeligt universitet – med lidt mindre almindelige fag, men det er jo netop det der er hele ideen.

Der var dog også visse ting, som jeg ikke var helt så vild med, og blandt andet vores hovedpersons ufatteligt nemme accept af det magiske, er noget af det der bør nævnes. Han dukker op på universitetet, og tror vel som alle os andre, at han er helt ”normal”. Magi er noget som eksisterer i fantasien, og alligevel… så snart han får af vide at kun folk med evner kan se bygningen, kræver han ikke noget bevis… da han får af vide, at det skriveredskab han skriver med (samt bogen der bliver skrevet i) kun kan bruges af folk med evner, er han ikke den mindste smule skeptisk… osv. Jeg savner således en almindelig og (ifølge mig) lidt sund skepsis overfor pludselig at få af vide at der findes magi, for det er bestemt en mangelvare i denne bog. Desuden er vores hovedperson nok den mest forgyldte person i verden, for allerede få timer senere, har han landet sin første date, og så går det ellers derudaf med den perfekte kærlighed, og helt ærligt, så savnede jeg noget mere modspil, flere komplikationer og mere ungdommelige jokken-i-spinaten.

Historien er ganske spændende, og der er en stor del af introduktionen til det magiske, som jeg syntes var fantastisk. Der er ikke helt så meget magi som jeg godt kunne have tænkt mig, men til gengæld er der en meget seksuel tilgang til tingene, som jeg syntes ret godt om. Jeg kan egentligt rigtigt godt lide, at der bliver blandet sex med ind i historien, for det er trods alt en ganske normal ting, og det er med til at gøre det mere realistisk. Til gengæld er jeg ”grisset” nok til, at syntes ret godt om tanken, om et sex-studie (altså et studie som tager udgangspunkt i det seksuelle – tænk her gamle ritualer med folk der har sex), for det kan godt være det ikke er et nyt emne, men det er nyt for mig at læse om, og jeg syntes det er en spændende tilgang til magien.

Denne bog er rigtigt god – den har bestemt sine ulemper, men de opvejes altså kraftigt af dens fordele. Den er en god blanding af noget nyt og noget gammelt, og jeg er utroligt spændt på at se, hvordan det hele kommer til at udvikle sig i de næste par bøger. Desuden må jeg indrømme, at jeg forstår historien bedre og bedre, jo mere jeg sætter mig ind i forfatteren bag historien, og netop derfor skrev jeg også og spurgte Cecilia Tan, om hun kunne være interesseret i at lave en ”fokus på-tour” sammen med mig, for hun er virkelig en spændende forfatter, som jeg mener, at vi godt kunne have mere fokus på her i Danmark.

Skriv et svar

