A Furious Muse af A.J. Nuest

A Furious muse af A J Nuest

3 blomster sort

Titel: A Furious Muse
Forfatter: A.J. Nuest
Serie: The Golden Key Legacy #1
Genre: Fantasy, Romance
Udgivelse: 2014
Læst i år: 2015
Læst på: engelsk
Sider: 106
Forlag: HarperImpulse
ISBN13: 9780008123116
Kilde: Købt

***

Prinsesse Faedrah, eneste arving til tronen, er trænet til at kæmpe og er mere end klar til at bevise sit værd, men alligevel lever hun et meget roligt og beskyttet liv bag slottets tykke mure, hvilket bestemt ikke huer hende. Hun finder det ekstremt frustrerende, og ønsker intet andet end at bevise, at hun er lige så stærk og modig som hendes mor – den hvide dronning… Hendes stille og beskyttede liv, bliver dog afbrudt af voldsomme drømme, hvor hun desperat kæmper for at redde sit eget liv. Umiddelbart skyder Faedrah det hen som helt almindelige og ufarlige mareridt, men da hun hører om en gammel ondskab, som stille og roligt er ved at overtage kongeriget, går det op for hende, at hendes drømme måske ikke er helt så almindelige og ufarlige alligevel.

“Gaelleod’s violation of the princess’ thoughts is troubling, to be sure. Perchance her connection to the armoire plays a role. The clues hidden within the framework of her dreams. Did you not recognize them. Majesty?”
”Aye.” Her father nodded. ”The light with no flame, the metallic taint in the air…” He locked his dark-brown gaze om to hers. “Each night, Faedrah is transported to the future.”
Her jaw dropped. Shock blanked her mind as the meaning behind her father’s words scuttled home. To the future? How was such a thing even a possibility?”
Citat fra A Furious Muse af A.J. Nuest

Faedrah ved, at det er hendes opgave at redde kongeriget, og imod hendes forældres ordrer, begiver hun dig igennem et æld gammelt skab, som bringer hende til fremtiden. Hendes fjende har før forsøgt at overtage kongeriget, men dengang stoppede hendes forældre ham, og nu er det hendes tur til, at sætte en stopper for hans ondskab én gang for alle. Hvad hun dog ikke regner med er, at hun åbenbart allerede har en forbindelse til denne mærkelige fremtid, i form af den yderst tiltrækkende Rhus McEleod. Rhys har siden han var gammel nok til at male, malet billeder af hende, og selvom han virker chokkeret over at finde ud af, at hun ikke bare er en del af hans fantasi, kan hun ikke helt slippe tanken om, hvad han har med det hele at gøre… Er han hendes fjende i forklædning? Eller ønsker han virkelig at hjælpe hende som han siger? Og hvad er det for en forbindelse de to deler som gør, at han så mange år inde i fremtiden, kan male hende, når nu de aldrig har mødt hinanden før?

***

Jeg får virkelig givet mig i kast med mange nye forfattere her i år 2015, og A. J. Nuest er nyeste skud på stammen, for indtil jeg så denne serie på NetGalley, havde jeg aldrig hørt om hende og hendes bøger. Jeg var dog ekstremt nysgerrig efter at se, hvad det hele gik ud på, for kigger man på Goodreads og Amazon, er der næsten ikke andet end topkarakterer over hele linjen – jeg burde dog nok have kigget nærmere på hvad folk skrev i deres anmeldelser (jeg kiggede bare hurtigt på karakteren), for der er åbenbart en serie som går forud for denne, og selvom man sagtens kan læse dem hver for sig, er der mange som siger, at det er bedre at starte med den anden serie, og så derefter læse denne. I don’t know, jeg startede med denne og følte ikke rigtigt at jeg manglede noget, men det er jo nok en smagssag.

Mit første indtryk af denne serie var ekstremt positivt. Faedrah som vores hovedperson hedder, er ekstremt kick-ass og en rigtig fighter, og det middelalderlige univers som det hele foregår i, var også ganske interessant. Sproget havde jeg en smule svært ved at følge til tider, for det er ofte lidt gammeldags i det, og jeg måtte nogle gange vride hjernen en smule, for at forstå hvad der egentligt blev sagt, men jeg forstår selvfølgelig godt, at det er sådan det er nødsaget til at være, for at give historien et mere troværdigt præg.

Bogen har selvfølgelig den klassiske bad-guy som skal findes og overvindes, og det er så her, at det hele begynder at skride lidt for mig, for da Faedrah går igennem et magisk spejl, transporteres hun til fremtiden, og selvom jeg forstår mig langt bedre på fremtiden end det opdigtede middelalder-univers hun kom fra, mistede det hele altså noget af sin magi. Desuden er jeg meget i tvivl om, om det er fremtiden i samme univers, eller om det er fremtiden i et andet univers, for min tanke er, at man i så tilfælde ville kunne læse om hende og hendes forældre i historiebøgerne, og at den magi der var i fortiden også ville kunne findes i fremtiden, men der er ikke tegn på nogle af disse ting. Det kan godt være det bare er mig der er forvirret her, og at det hele er langt lettere for andre at forstå, men jeg sad altså tilbage og var en smule blank.

Rhys som vi også hører fra, er fra fremtiden, og har siden han var barn drømt om Faedrah. Indtil han møder hende ansigt til ansigt, har han troet at hun blot var en del af hans fantasi, så man kan forestille sig hans reaktion da han pludselig møder sin drømmepige (i bogstaveligste forstand) i et galleri hvor han fremviser malerier af hende. Rhys er på mange måder en rigtig sød person, selvom han til start virker utroligt vred og indelukket. Han er beskyttende, charmerende og omsorgsfuld, men han har desværre også en del mindre tiltrækkende egenskaber, som gjorde at jeg ikke sukker lige så meget over ham, som så mange andre åbenbart gør. Blandt andet kunne jeg slet ikke have hans besidderiske side, for selvom han på ingen måde er ond og voldsom overfor Faedrah, vil han stadig gerne ”eje” hende, og sikre, at han er den eneste mand som nogensinde vil være sammen med hende. At hun er jomfru er åbenbart en stor ting for ham, og hallo folkens, så er det altså ikke mere interessant med en jomfru – det syntes jeg i hvert fald ikke. Hans beskyttende side er desuden en tand for dominerende for min smag, for han står altså med en utroligt selvstændig og kick-ass pige ved sin side, og vil helst bare pakke hende ind i vat og gemme hende væk… Nix, det duede slet ikke for mig.

Mange skriver at slutningen er en seriøs cliffhanger, og selvom den selvfølgelig er ganske spændende, kan jeg ikke rigtigt se hele cliffhanger delen. Det skyldes nok, at jeg så den komme på lang afstand, så der var bestemt intet overraskelsesmoment i det for mig, men den er da ok og jeg er på ingen måde afskrækket fra, at læse næste bog i serien, som heldigvis allerede ligger klar.

Skriv et svar

