In Search of Lost Dragons af Élian Black’mor & Carine M.

In search of lost dragons3 blomster sort

Titel: In Search of Lost Dragons
Forfatter: Élian Black’mor & Carine M.
Serie: –
Genre: Fantasy
Udgivelse: 2014
Læst i år: 2015
Læst på: engelsk
Sider: 224
Forlag: Dynamite
ISBN13: 9781606904640
Kilde: Anmeldereksemplar via. NetGalley

***

Denne smukt illustrerede bog er en fortælling om en journalist, som kan se ting ingen andre kan. På sin lange rejse møder han drager i alverdens afskygninger, og i sin dagbog skriver han om disse møder og supplerer os læsere med de smukkeste illustrationer af dragerne.

”Seemingly from nowhere, in the rose-tinted twilight, the creature appeared before me. As if hypnotized, fascinated by its sinuous and majestic flight, I watched it long into the night.
I knew then that things would never be the same.”
Citat fra In search of Lost Dragons

I hans dagbog får man et indblik i hvordan dragerne påvirker vores verden på alverdens måder, og alt fra stormene på havet til vulkanernes pludselige udbrud, kan skyldes disse majestætiske væsners luner. Så tag med på en rejse over havet, op i sneklædte bjerge og langt ind i den varmeste jungle, og oplev disse vilde væsner der uset lever iblandt os.

***

In search of lost dragons, er en meget unik bog. Umiddelbart troede jeg, at det var en helt almindelig historie om drager, som så mange andre bøger, men så snart jeg begyndte at bladre i den, blev jeg ekstremt overrasket, for bogen er virkelig anderledes end jeg havde ventet – og faktisk ekstremt flot!

billede 4

Billedet er fra bogen “In search of lost Dragons” af Élian Black’mor og Carine M.

Jeg kan slet ikke komme mig over den mængde tid, der må være blevet brugt på illustrationerne, for mere eller mindre hver eneste side er illustreret fra top til bund, og hold da op et arbejde. Det er hamrende flot lavet, og det er virkelig en fornøjelse at vende siderne og se, hvilken skat den næste side indeholder. Alene på grund af disse hamrende smukke illustrationer, er denne bog simpelthen en must-own for mig, og den er fluks blevet sat på listen over bøger jeg skal have købt hjem til hylden!

Men… Det er desværre ikke alt sammen super fantastisk, for jeg savner virkelig en reel historie i denne bog. Indrømmet, den er opbygget lidt ligesom en dagbog, med illustrationer og tekst blandet, men teksten er meget overfladisk (og lettere svær at læse), og giver kun lige et indtryk af hvad der sker, uden på nogen måde, at gå i dybden med noget som helst – på mange punkter vil jeg nok sige, at det er en blanding mellem en dagbog og et opslagsværk.

Når der er lagt så meget tid og så mange kræfter i en bog, kunne jeg altså godt have brugt meget meget mere dybde – mere personlighed, mere beskrivelse af dragerne, mere historie og spænding… Illustrationerne er bestemt imponerende, og en fryd for øjet, men jeg syntes ikke helt de kan bære hele bogen, uden en historie. Bogen tager desuden nogle store spring, og det ene øjeblik er man på Island, mens man det næste øjeblik befinder sig i Norge, så selvom vi følger en fast rute, går det ekstremt hurtigt!

Billederne er som sagt en fryd for øjet, men som den drage-elsker jeg er, har jeg altså svært ved at acceptere drager med pels og fjer. Yep, en lille bitte detalje, men for pokker – det er ikke en forvokset pipfugl eller en logrende hundehvalp, men en øgle!?! Desuden er der taget udgangspunkt i forskellige mytologiske væsner, og en pelset enhjørninge-drage er altså lige på den specielle side – ikke særligt køn og meget mærkelig. Der er dog mange smukke drager imellem også, og hvis man kan se bort fra pelsen eller fjerene, er der virkelig mange smukke billeder at gå på opdagelse i.

Som et ekstra lille minus, er der en stor fejl i den e-bog som jeg har modtaget fra forlaget, og der er cirka 100 sider som går igen i bogen – så selvom e-bogen jeg sad og kiggede i er på hele 322 sider, er den fysiske bog altså kun på 224 sider. Det er ikke et problem jeg tror særligt mange vil opleve, da jeg formoder at denne fejl vil blive rettet i den version man køber (både e-bog og fysisk bog), men derfor var det stadig lidt et irritationsmoment, da jeg pludselig sad og kiggede på billeder som jeg bestemt mente allerede at have set.

Jeg må altså eje denne bog selv, på trods af den manglende tekst og historie, og jeg er lidt spændt på hvordan denne bog er i fysisk format – jeg tror simpelthen ikke, at e-bogs versionen giver denne bog credit nok, og jeg håber virkelig, at den fysiske bog er lige så imponerende som jeg tror den er. Det må tiden dog vise, og indtil da kan jeg blot sige, at denne bog er til dem som holder af drager, som kan lide smukke illustrationer, og som godt kan undvære historien, til fordel for en køn bog at bladre i, for det er sådan set hvad den er. Illustrationerne alene giver denne bog tre flotte roser, men da jeg både mangler historie og dybde, samt føler at det hele er lidt forhastet, kan jeg desværre ikke give den mere. Denne bog er virkelig imponerende, den er flot illustreret og der er uden tvivl lagt utroligt mange timer i den, men den kunne bare have været SÅ meget mere, hvis blot den havde haft en reel historie, og den tanke er lidt ærgerlig…

Skriv et svar

