Fantasyfestival i Esbjerg – 2015

Da jeg første gang hørte, at Tamora Pierce ville komme til Danmark, var jeg bare helt oppe og køre. Hold da op en fantastisk chance for, at få lov at møde en af min barndoms helt store forfattere. Jeg aftalte straks med en veninde, at vi skulle af sted, og billetterne blev bestilt og lå derefter bare og ventede på, at dagen skulle oprinde.

Fantasyfestival
Selve dagen kom og gik, messen blev besøgt, en bog signeret, og alt i alt sidder jeg desværre tilbage med en voldsomt tam følelse af dagen. Og hvorfor dog det tænker I sikkert?

Først og fremmest vil jeg sige, at mødet med Tamora Pierce var alle tiders, selvom der dog også her var komplikationer. Vi stod i kø i to timer, men nåede ikke at få signeret bøgerne inden foredraget. Heldigvis var hun så sød, at signere igen efter foredraget, og veninden og jeg nåede kun lige på et hængende hår, at få vores bøger signeret, inden taxaen kom og kørte os til stationen. Jeg måtte dog løbe i garderoben efter vores jakker, og løbe op og holde Taxaen, så selvom jeg da fik set hende, fik jeg ikke selv snakket med hende, og øv øv øv hvor var det bare ærgerligt. Men jeg fik da signeret én enkelt bog, da det var det eneste der kunne blive tid til, så det var jo det vigtigste, og nu står den så her hjemme og er endnu mere unik end den var før… Jeg elsker simpelthen signerede bøger!

Tamora Pierce signerer

Foredraget var fantastisk!!! Hold da op en dame. Det er næsten ikke til at beskrive hvordan hun er som person, men rar, morsom, og lidt stædig, er alle sammen ord der lige dukker op hos mig. Hun havde en anelse svært ved at komme op på scenen, og måtte have en hjælpende hånd af nogle store gutter fra publikum, og selvom jeg formoder det må have været hamrende flovt for hende, lavede hun bare en joke om hele episoden og gik i gang med at snakke. Jeg følte mig straks godt tilpas i hendes selskab, og hele salen virkede helt afslappet og ganske fint underholdt hele vejen igennem, men hun havde altså også en fantastisk humor, og en hel masse spændende ting at fortælle. Der blev grinet og stillet alverdens spørgsmål, og tiden fløj af sted. Hendes mand var desuden med og sad på første række, og den måde han kom med kommentarer på, samt den kemi der var mellem de to, var altså også ganske underholdende at følge. Jeg var så heldig at få en plads på forreste række, så jeg kunne fint følge med i det hele, og det var simpelthen så hamrende fed en oplevelse!!!

Tamore Pierce Foredrag

Ovenstående er de positive ting fra dagen, men der var desværre også en masse som jeg ikke syntes var helt så godt. Her kommer det lige lidt mere på listeform, for det er nok det nemmeste:

  • Der var sket en personpåkørsel på Odense station, og det betød store forsinkelser, så vi kom en time for sent til messen. Så gik det selvfølgelig også galt på vejen hjem, denne gang på grund af signalfejl, og vi endte med at komme flere timer senere hjem end beregnet. Øv øv. Det er selvfølgelig på ingen måde messens skyld at DSB ikke viste deres pæneste side frem den dag, men for pokker et irritationsmoment det var for alle os, som desværre blev fanget i toget og kom for sent. Dette er dog et fint eksempel på, hvad der kan ske, når man kommer langvejs fra til sådan et arrangement.
  • Oh well, frem kom vi og så skulle der ellers kigge messe. Og jeg må desværre sige, at det var en voldsomt tam følelse. Stande var der ikke særligt mange af og selvom det hele var spredt ud over flere rum/sale, så var meget af det bare sådan lidt fesent.  Der var utroligt meget spildplads, rum man skulle igennem hvor der intet var, forfattere og repræsentanter som sad ved semi-tomme borde med et par titler præsenteret m.m. Fx kom Nyt nordisk Forlag/Arnold Busck med en del spændende bøger, men i stedet for at brede sig over flere borde så salen kunne blive fyldt mere op, blevet det hele klemt sammen på et enkelt bord. Andre stande var lige modsat, med flere borde at brede sig over, og alt for få titler at vise frem. Tellerups stand var en af de større, for der var bestemt også dem, hvor man kunne fordybe sig i den ene titel efter den anden, men også her følte jeg at der var for lidt, og de titler jeg havde drømt om at anskaffe mig, havde de ikke med, så endnu engang øv.
  • Messen var set på en halv time, og så var der desværre ikke meget mere dér. Der var forskellige forfatterarrangementer som man kunne deltage i, og havde vi haft tiden til det, tror jeg det ville have været rigtigt godt, men det hele druknede i at vi kom for sent, og at vi stod i kø i flere timer til Tamora Pierce signeringen, så vi nåede ikke andet end den halve times kiggen samt signering, og så var klokken 17.00 og vi skulle hjemad igen.
  • Jeg manglede faktisk sådan rent overordnet en følelse af Fantasy… Jo, der var da en smule hist og her af dekorationer, men jeg manglede virkelig den der lidt fortryllende følelse, som man ellers drømmer om som fantasy-elsker. Desuden er jeg jo kun interesseret i bog-delen, og der var også live rollespil samt rollespil indenfor med små figurer (som sikkert hedder noget jeg ikke ved hvad er), og jeg tror at de besøgende som har haft interesse for disse ting også, var langt bedre underholdt end jeg var.

Der er svært at forklare det helt præcist, og jeg vil ikke ende med at lyde som en seriøst negativ skid. Jeg havde en super hyggelig dag med min veninde, vi fik snakket med en masse spændende mennesker (og jeg mødte en fantastisk ung kvinde, som genkendte mig som “hende fra Boglabyrinten”, hvilket virkelig var sjovt, for jeg elsker at møde folk ansigt til ansigt), vi fik signeret vores bog og veninden fik købt et hav af bøger med hjem, så det var bestemt ikke alt sammen skidt, men jeg ville nok ikke tage dertil igen, med mindre der endnu engang kommer en must-meet forfatter som fx Tamora Pierce. Det er 100% forfatteren der skulle trække mig dertil, for resten var desværre lidt for tamt at tage så langt for – boede jeg tættere på, kunne jeg godt finde på det, men desværre ikke når det er så langt væk. Måske min skuffede følelse skyldes, at jeg er vandt til Forum (nu Bella Centeret), som jo netop er større og bare “meget mere”, men jeg havde virkelig set frem til en messe, hvor der var fokus på fantasy genren, og selvom jeg godt ved, at den ikke kan gøres kæmpe stort, havde jeg nu nok forventet mere, når en forfatter som Tamora Pierce kunne trækkes til.

Tamora Pierce signatur

Jeg håber virkelig, at andre fik mere ud af dagen end jeg gjorde, og hvis man er interesseret i fantasy, skulle man måske kigge nærmere på denne messe til næste år. For mig personligt kommer det helt an på, om de kan trække endnu en stor udenlandsk fantasy-forfatter til, for ellers bliver næste års messe nok uden mig desværre. Men det er en sjov oplevelse at få med i tasken, og hele delen med Tamora Pierce var så hamrende fantastisk, at jeg ville på ingen måde være foruden den oplevelse.

Hvad med jer derude, var i med på messen lørdag og/eller søndag, og hvad syntes I?

6 thoughts on “Fantasyfestival i Esbjerg – 2015

  1. Jeg var med begge dage og synes egentligt at det var en fin messe. Ikke så stor og hurtigt set, men med gode oplæg fra de forfattere som jeg hørte.

    Jeg løb også ind i problemet med togene i Odense for netop som jeg ankom til stationen kom politi og brændvæsen kørende. Det endte med at jeg tog bilen i stedet og heldigvis nåede frem til tiden.

    Jeg var inde og se Tamora Pierce i dag og sørgede for at møde tidligt op så jeg kunne være forrest i køen og derfor ikke behøvede at vente ret lang tid og gjorde at jeg også nåede op og høre Josefine Ottesen.

    Var desuden ogdå inde og se Skammerens Datter. Synes det er ret fedt at de fik lov at vise den så lang tid før den rigtige præmiere.

  2. Hvor er det dejligt at høre, at din oplevelse var så meget bedre end min.🙂 Måske meget af det lå i, at jeg ikke havde forberedt mig på samme måde som dig…
    Og åhh hvor ville jeg oss gerne have set skammerens datter, men det var der desværre ikke tid til, hvis vi skulle nå hele vejen hjem i bare nogenlunde tid – var den god???

  3. Jeg var heldigvis derude i god tid, og stillede op til Tamora-signeringen som den første i køen en time før det startede. Men wauw hvor kom der hurtigt mange mennesker i kø, og var virkelig glad for, at jeg valgte at stille op i kø en hel time før. Jeg er desuden meget enig i alt det du siger. Det var svært at finde rundt, fordi alting var spredt ud over det hele uden ordentlig skildring, og der var simpelthen så få boder på selve messen. Og jeg synes virkelig det var underligt, at forlaget Carlsen dukkede op uden bøger at sælge af. Mens jeg stod ved deres stand og kiggede hørte jeg fire forskellige piger spørge om de ikke havde bøger med man kunne købe. Manglede også en stand med engelske fantasybøger.

    • Ja, flere borde, og meget mere udsmykning… Det var nok noget af det der var værst – man så hele messen alt for hurtigt, og man manglede ligesom stemningen… Jeg tænker, at de snildt kunne have klemt det hele sammen i de nederste sale, og så have foredragene ovenpå, men hvis de på en-eller-anden-måde kunne fordoble antallet af stande på messen, ville det bestemt hjælpe… Jeg havde sat næsen op efter flere tellerup-titler, men endte faktisk med at komme hjem helt uden at have købt nogle bøger overhovedet, hvilket bare slet ikke ligner mig, så man kan vist sige, at inspirationen ikke rigtigt ramte mig. Øv øv, men nu får vi se hvilken forfatter der dukker op til næste år – forhåbentligt en god en, for så kunne jeg godt finde på at tage dertil igen, men som sagt, kun hvis forfatteren er noget for mig (aller helst Trudi Canavan, Kiera Cass, J.R Ward eller lignende – så ville jeg være helt ekstatisk… Hehe…)

  4. Tamora var helt sikker en kæmpe oplevelse og er hele turen fra Sjælland værd og var os glad for at vi stillede os i kø i god tid(var sammen med sus🙂 ), men synes så os det samme som båede du og Sus at det var lidt tamt på de andre områder,men ja det var jo første gang,så håber os de forbedere sig til næste år og hiver flere store navne til😀, hvis det sker tager jeg gerne turen igen🙂

Skriv et svar

