The Scorch Trials af James Dashner

The Scorch Trials af James Dashner4 blomster sort

Titel: The Scorch Trials
Forfatter: James Dashner
Serie: The Maze Runner #2
Genre: Dystopi
Udgivelse: 2010
Læst i år: 2014
Læst på: engelsk
Sider: 370
Forlag: Delacorte Press
ISBN13: 9780375896118
Kilde: Købt (e-bog)


At løse labyrintens gåde og slippe ud skulle have været slutningen. Ikke flere mysterier. Ikke flere variabler. Ikke mere frygt for livet. Ikke flere unødige dødsfald. Det var meningen de skulle have deres liv tilbage, men ingen var helt klar over, præcist hvad dette indebar, og de havde bestemt ikke forventet hvad de fik.

I labyrinten var livet nemt. De havde mad, vand, ly og sikkerhed… Indtil slutningen blev aktiveret. I verden udenfor labyrinten, blev slutningen dog aktiveret for lang tid siden, og den verden de kommer ud til, er på sammenbruddets rand. Klimaet er ødelagt af solstorme, jorden er udtørret, menneskeheden er ved at gå under af en sygdom som gør alle sindssyge, og den smule civilisation der er tilbage, er ved at bukke under. Da solstormene ramte jorden, troede man at menneskeheden ville kunne komme sig, men da sygdommen kendt som The Flare ramte, begyndte det for alvor at se sort ud. Få er immune overfor sygdommen, og resten bliver langsomt sindssyge og begynder at myrde alle omkring sig, for til sidst at dø – enten fordi de selv bliver myrdet, eller fordi de simpelthen fortærer sig selv.

”All of it has been part of the Trials, you understand? Phase One, to be exact. And we are still dangerously short of what we need. So we,ve had to up the ante, and now it’s time for Phase Two. It’s time for things to get difficult.”
Citat fra The Scorch Trials

Gladerne er langt fra færdige med at flygte, og i stedet for frihed, må de nu igennem endnu en prøve. De placeres i en af de mest udbrændte områder på jorden, og har to uger til, at nå frem til et bestemt sted – og WICKED har sørget for, at give dem en særdeles god grund til, at nå frem i tide. Alle er blevet smittet med sygdommen, og når de ikke frem indenfor den bestemte tid, bliver de overladt til deres egen skæbne, men som altid, er der intet ved denne opgave som er nemt, og gruppen kan se frem til endnu flere variabler og endnu mere død. Og midt i det hele står Thomas, som så småt begynder at huske brudstykker af sit liv, og som må spørge sig selv, om løsningen og deres frihed er gemt et sted i hans hukommelse, eller om de vil være prisgivet WICKED resten af deres liv.

***

The Maze Runner var en fantastisk bog, og jeg havde (som jeg også skrev i forrige anmeldelse), svært ved at forestille mig, hvordan denne skulle kunne hamle op med etteren. Mit største problem var nok, at denne bog ikke foregår i labyrinten, og hele ”den-virkelige-verden” delen, havde jeg lidt svært ved at forholde mig til i denne bog, men jeg blev virkelig positivt overrasket. Jeg havde sat mine forventninger helt i bund, så den overgik langt mine ret lave forventninger, og så lige lidt til, og selvom den desværre ikke var helt så god som etteren, så var den nu alligevel ret tæt på.

Gruppen af unge mænd er virkelig blevet skåret i, og der lægges også ud med, at endnu flere bliver skåret fra, og det er en af de gode ting ved denne serie – forfatteren er bestemt ikke bange for, at skære kraftigt i sine personer. Dog kommer vi aldrig rigtigt ordentligt ind på livet af disse personer, så det er ikke ligefrem fordi det gør så meget for os som læsere (ingen tudeture eller lignende i vente på den bekostning), men det i sig selv er faktisk en ting som jeg vil fremhæve. Normalt når man har en større gruppe af personer i en bog, kan det hurtigt komme til at blive alt for meget for læseren, fordi man hele tiden skal præsenteres for nye mennesker, og holde styr på hvem der er hvem. Men det er ikke nødvendigt i denne bog, for selvom man godt ved, at der er en større gruppe af drenge, og selvom man stadig har en følelse af, at være en del af denne gruppe, så hører vi faktisk aldrig rigtigt særligt meget om de andre, og bliver således ikke bombarderet med en masse info. Vi hører i og sig kun om fire personer i gruppen, foruden selvfølgelig vores hovedperson Thomas, mens resten sådan set bare er ”gruppen”, og alligevel går vi ikke på kompromis med følelsen af fællesskab og sammenhold. Det er faktisk imponerende.

Der bliver introduceret flere nye personer i denne bog, så selvom en del af dem fra gruppen falder fra, kommer vi på intet tidspunkt til at mangle personer. Den unge kvinde Brenda syntes jeg i særdeleshed er et dejligt pust til historien, for personligt har jeg aldrig rigtigt brudt mig om Teresa, og der er nu en underliggende kamp om, hvem af de to der er kvinden i Thomas’ liv. Og a-pro-pro Teresa, så har hun en lidt mærkelig rolle at spille i denne bog, og jeg bryder mig som sagt ikke rigtigt om hende – vi må se i næste bog, hvordan hun udvikler sig, men egentligt syntes jeg hun er overflødig og irriterende, og jeg har lidt svært ved at se, hvad det er meningen hun bør gøre.

Denne bog foregår ikke i et begrænset og kontrolleret miljø, som det var tilfældet med labyrinten, og i stedet får vi endelig en ordentlig introduktion til den virkelige verden. Det er virkelig en barsk verden, som er hærget af sygdom og destruktion, og jeg kunne ikke lade være at tænke på, at labyrinten var langt at foretrække, selvom den selvfølgelig var grotesk på sin helt egen måde. Vi får desuden lidt mere af vide om organisationen WICKED og hvad deres planer er, men på ingen måde så meget, som jeg gerne ville – dog betyder det, at spændingen holdes ved lidt endnu, og bogen slutter af med, at love langt flere afsløringer i tredje og sidste bog. Med andre ord, endnu en god bog fra James Dashner, som ikke når helt samme højder som etteren, men som kommer ganske tæt på, og som bestemt er værd at læse.

Skriv et svar

