The Maze Runner af James Dashner

The Maze Runner af James Dashner

4 blomster sort

Titel: The Maze Runner
Forfatter: James Dashner
Serie: The Maze Runner #1
Genre: Dystopi
Udgivelse: 2009 (læste vers. 2014)
Læst i år: 2014
Læst på: engelsk
Sider: 416
Forlag: Delacorte Press
ISBN13: 9780385385480
Kilde: Købt (e-bog)


Thomas har ingen ide om hvem han er, eller hvad han og en gruppe drenge laver i The Glade, men én ting er sikkert – de er omgivet af en kæmpe stor, evigt skiftende labyrint. Labyrinten er deres vej ud, det er de sikre på, men i flere år har gladerne forsøgt at finde udgangen, uden held, og for at det ikke skal være nok, lever der dødsensfarlige maskiner i labyrinten, hvis eneste opgave er, at finde og slå gladerne ihjel. Gladernes vigtigste regel er, at ingen må gå ind i labyrinten, på nær løberne, som dagligt løber rundt i labyrinten, i et forsøg på at finde udgangen. Thomas føler sig draget af Labyrinten af en årsag han ikke selv kender, selvom reglerne forbyder ham at gå derind, men ét ved han dog – han må og skal udforske labyrinten.

Thomas er den nyeste i gruppen, og han skal sættes ind i tingene, men inden det når at ske, ankommer endnu en ny person… en pige. Det er aldrig før sket, at en pige er ankommet til gruppen, og ingen kan komme i kontakt med hende, da hun ligger i en dyb koma. Thomas kan dog høre hendes stemme i sit hoved, og han er sikker på, at han er ved at blive sindssyg. Hun forsøger at fortælle ham ting om hvem han er og hvad han har gjort, men han nægter at lytte til hende og tro på de ting hun siger.

”He wanted to scream, run until he could run no more. He made it through the East Door and sprinted through it, out of the Glade. Kept going, through corridor after corridor, deep into the heart of the Maze, rules or no rules. But he still couldn’t escape the voice.”
Citat fra The Maze Runner

I sin hånd holder hun dog et enkelt stykke papir, som gør det klart, at hun er den sidste der nogensinde vil ankomme til lysningen. Hvad dette betyder ved ingen, men der hersker ingen tvivl om, at noget er ved at ændre sig, og snart viser det sig, at deres tid er ved at løbe ud … Hvem der så end kontrollerer labyrinten, har besluttet sig for, at sætte gang i spillet, og tiden er kommet til at tage en beslutning, for hvis de ikke snart handler og finder udgangen, vil de alle dø.

***

Første gang jeg blev opmærksom på denne serie, var da den udkom i biografen, for jeg skal ærligt sige, at jeg før da, aldrig havde hørt om hverken forfatteren eller serien. Selve historien lød som sådan ganske spændende, og da tiden så kom til, at jeg skulle se filmen i biografen, måtte jeg da lige læse bogen først – det er trods alt den ”rigtige” rækkefølge, hvis I spørger mig.

Starten af bogen var vildt spændende, men samtidig også vildt irriterende på visse punkter, og jeg havde en meget ambivalent følelse omkring det hele, for nogle gange elskede jeg historien, og andre gange var jeg bare vildt irriteret. Det gode ved historien er, at man straks bliver smidt ind hvor der sker noget, så man slipper for alt det der udenoms-intro-snak, hvor man præsenteres for personer, universet og alt det andet, og ofte bliver bombarderet med en masse unødig viden, som meget hurtigt kan gå hen og blive for meget. I stedet bliver vi kastet ud på det dybe vand helt fra starten af, og så håber forfatteren bare, at vi rent faktisk kan svømme – det er super lækkert. Jeg kan dog heller ikke rigtigt forestille mig, hvordan vi skulle kunne få den der klassiske lær-hovedpersonen-og-universet-at-kende-intro, når ideen bag historien jo blandt andet er, at personerne har fået slettet deres hukommelse, og står på lige så bar bund som os læsere.

Der hvor jeg begynder at blive irriteret og kritisere historien er så, at det er utroligt sparsomt hvad vi rent faktisk får af informationer fra de andre personer i historien, og det ødelægger den ellers ganske udemærkede start. Vores hovedperson Thomas, ved absolut intet om labyrinten og hvordan det hele hænger sammen, men i stedet for at sætte ham ind i situationen fra starten af, trækker de informationerne og besvarelserne alt for langt, til stor irritation for både vores hovedperson og mig som læser. Indrømmet, det er med til at vedligeholde en del af mystikken og spændingen, men der kunne sagtens være givet et guldkorn hist og her, uden at det ødelagde historien, og så havde jeg måske ikke siddet tilbage med en konstant voksende irritation. Desuden har gruppen han kommer ind i, udviklet slang for mere eller mindre alt, og selvom det selvfølgelig er med til at give det hele et mere unikt præg, glemte jeg ind imellem hvad en ting betød, og blev derfor lettere forvirret.

Da vi så endelig begyndte at få nogle informationer, og historien for alvor udfolder sig, er det dog med noget af et brag. Der sker virkelig en masse, og det er alt sammen vildt spændende. Historien kan som sådan sammenlignes med mange andre, som man allerede har læst, men den har alligevel formået at få sin helt egen unikke stemme – det er ikke rigtigt noget jeg kan beskrive med ord, så jeg tror egentligt bare, at man må opleve det for sig selv, og for mig personligt, var denne bog bestemt ikke skuffende.

Historien er fantastisk, den er dyster (og til tider en smule pessimistisk), og den er hamrende brutal. På trods af den irriterende start, kunne jeg ikke lægge den fra mig særligt længe af gangen. Jeg har dog lidt svært ved at forestille mig, hvordan toeren skal kunne hamle op med denne bog, for der sker nogle ting til sidst i bogen som gør, at vi må sige farvel til alt hvad vi kender, og jeg er lidt i tvivl om, om jeg syntes det er en god eller skidt udvikling – men nu må vi jo se hvad der sker, for forfatteren skriver fantastisk godt, og hvem ved, om ikke han kan formå at overraske positivt endnu engang.

Skriv et svar

