The Jewel af Amy Ewing

The Jewel af Amy Ewing

5 blomster sort

Titel: The Jewel
Forfatter: Amy Ewing
Serie: The Lone City #1
Genre: Dystopisk
Udgivelse: 2014
Læst i år: 2014
Læst på: engelsk
Sider: 249
Forlag: HarperTeen
ISBN13: 9780062235800
Kilde: Købt (e-bog)


The Jewel er stedet hvor de rige bor, hvor alt er elegant og smukt, men for Violet betyder The Jewel slutningen på hendes liv som hun kender det. I flere år har Violet ventet på den dag, hvor hendes liv i The Jewel begynder, og i flere år har hun frygtet den, for hun og hendes veninder vil blive solgt til højest bydende, og tilbringe resten af deres liv, som slaver af den familie der køber dem. Slaver, som forventes at levere sunde og raske børn, til de royale kredse.

”I never thought she’d come,” Lily continues. “I mean, her precious little boy was only born a few months ago. Just imagine – she could choose one of us to carry her next baby!” I want to shred the lace tablecloth with my fingernails. She makes it sound like we should be honored, as if it were our choice. I don’t want to carry anyone’s baby, not the Electress’s or anyone else’s. I don’t want to be sold tomorrow.”
Citat fra The Jewel af Amy Ewing

Kendt under navnet #197, begynder Violet nu sit liv i The Jewel. Hun får fine kamre, smukke kjoler og så længe hun opfører sig som forventet, vil hun blive belønnet, men hun opdager dog hurtigt, at hendes skæbne er endnu mere dyster end hun nogensinde havde forestillet sig, og vold, manipulation og mord venter om hvert et hjørne. Dog venter også den forbudte kærlighed, og da hun opdager en lille chance for at genvinde sin frihed, må hun beslutte, netop hvor meget hun er parat til at ofre, for at få den.

***

Jeg elsker simpelthen, at læse bøger af debuterende forfattere, for på den måde, kommer jeg til at stifte bekendtskab med en masse nye forfatterskaber og det er altid en bonus. Det er heldigvis sjældent, at disse debuterende forfatteres bøger skuffer, og selvom det er super positivt, er der den hage ved det, at det kan være pokkers svært at vente på fortsættelsen, som jo desværre ofte er minimum et år ude i fremtiden. Denne bog er blot endnu et eksempel på, hvor hamrende svær denne ventetid kan være, for hold da op en historie.

Flere har sammenlignet denne bog med The Selection af Kiera Cass, og da det er en bog som jeg simpelthen forguder, betyder det således også, at denne bog virkelig havde noget at leve op til. Jeg ved ellers godt, at man ikke skal tænke sådan, for så risikerer man virkelig at blive skuffet, og netop derfor forsøgte jeg også at holde mine forventninger lidt nede – det havde jeg dog slet slet ikke behøvet. Om jeg ligefrem vil sammenligne den med The Selection, er måske så meget sagt, men jeg kan bestemt godt se visse ligheder. For det første er der coveret, som med sin smukke kjole og teksten, bestemt godt kunne minde meget om, og for det andet er der måden samfundet er bygget op i forskellige grupper/kaster (hvilket egentligt også kan minde lidt om the hunger games), samt at vi befinder os i de royale kredse. Vores hovedperson og hendes venner pyntes op som dukker til at fremvise, og forventes at makke ret og ikke selv ønske at bestemme noget (hvilket egentligt også kan minde om The hunger games – bare uden alt blodet), men så stopper lighederne altså også der. Hvor The Selection er et show for befolkningen, og kampen om hvem der kan vinde prinsens hånd, og the hunger games er et spil, hvor kun én overlever, handler denne bog om unge kvinder, som sælges på auktion, fratages deres liv og selvstændighed, og bruges til at avle børn for de royale familier, hvorefter de kasseres igen. Det er på sin helt egen måde, en utroligt hård bog, som på ingen måde er så voldsom som The Hunger Games, men som heller ikke er så sukkersød som The Selection – et passende sted midt imellem, vil jeg mene.

Med alt den ros, skal det dog også lige siges, at bogen lagde en smule forvirrende ud. Det tog mig lige et par kapitler at få hoved og hale på det hele, for vi får af vide, at vores hovedperson er blevet taget fra sin familie og skal sælges, men ikke hvorfor. Vi får af vide at hun frygter sin fremtid, men ikke hvad det er der forventes af hende osv. Der måtte med andre ord godt have været brugt lidt mere tid på, at sætte læseren ind i universet og opbygningen af tingene, men det kommer nu alligevel forholdsvist hurtigt (i løbet af de første par kapitler bliver det langsomt forklaret), så det er en mindre detalje. Dog vil jeg sige, at universet blev mere og mere fascinerende jo mere jeg læste, og jeg håber virkelig, at vi går endnu mere i dybden i næste bog, for åhh hvor er jeg bare klar på mere.

Fortsættelsen til denne bog kan simpelthen ikke komme hurtigt nok, og jeg føler virkelig, at jeg har efterladt et stykke af min sjæl i bogen. For pokker hvor er den god, og jeg kan kun på det varmeste anbefale, at fans af den dystopiske genre, giver den en chance. Som sagt er den ikke hård og blodig som the hunger games, og det er ikke en sukkersød kærlighedshistorie som The Selection, men den er unik på sin helt egen måde, og jeg håber at andre derude, vil finde den lige så fantastisk, som jeg har gjort.

One thought on “The Jewel af Amy Ewing

Skriv et svar

