Om at genlæse bøger og konkurrence…

Jeg er en af de typer, som de sidste mange år ikke har kunnet genlæse en bog, for hvis den allerede var anmeldt, følte jeg, at det var spild af tid, og at jeg hellere burde læse noget nyt og spændende, så der kunne komme nye anmeldelser på bloggen. Og helt ærligt, så er det jo en fuldstændig tosset tanke, for hvorfor ellers købe bøgerne, hvis det ikke er for, at nyde dem igen og igen.

Jeg har nok lagt utroligt meget pres på mig selv de sidste par år, og resultatet som I jo nok har kunnet mærke, er et fuldkomment overvældende tab af læselyst. Jeg har simpelthen haft så svært ved at tage mig sammen og læse bøger, for pludselig læste jeg for alle andres skyld, i stedet for min egen, og det har jeg altså sat en stopper for. I øjeblikket læser jeg, når jeg kan overskue det, og jeg blogger når jeg føler for det, og selvom jeg er utroligt ked af, ikke at kunne leve op til jer skønne læseres forventninger til en god og aktiv blogger, er det en meget tiltrængt pause for mig. Som lovet mange gange før, er dette altså ikke en komplet stopper for bloggen, men med familieforøgelse i løbet af denne måned og en langsomt spirende interesse for, at læse bøger igen, vil jeg ikke presse mig selv tilbage i det tempo jeg var i før. Jeg vil tage det én dag af gangen, og håbe at det hele ordner sig i sidste ende.

Og så til overskriften, for den lyder jo ikke på søforklaringer og undskyldninger i lange baner, for jeg har nemlig besluttet mig for, at forsøge mig med genlæsningen af en bog. Yep, jeg er sku egentligt ret stolt af mig selv. Jeg tænker at gå i sving med Heksenat (A Discovery of Witches) af Deborah Harkness igen, en ordentlig moppedreng, som jeg virkelig elskede sidst jeg læste den. I forbindelse med min fødselsdag fik jeg 20% rabat på en e-bog til min kobo, og jeg brugte den på, at få tredje og sidste bog i denne vidunderlige serie. Men men men, jeg kan sku ikke huske alt for meget fra de to foregående bøger (ulempen ved, at læse så meget som jeg normalt gør), så nu vil jeg sætte mig ned og læse hele serien fra ene ende til anden, og jeg håber, at jeg vil nyde den lige så meget, som jeg gjorde første gang…

***

Heksenat konkurrence

Og i den forbindelse, skal der da en lille konkurrence til. I morgen (den 2. september) er det nemlig min fødselsdag, i denne måned kommer vores lille dreng til verden, og der udkommer dagligt spandevis af spændende titler, så der er jo masser at fejre. Desuden fik jeg aldrig afholdt en konkurrence i forbindelse med bloggens fødselsdag (i april måned – fy skamme), så nu er det vist ved at være på tide.

Heksenat af Deborah HarknessBogen I kan vinde er altså Heksenat af Deborah Harkness (den danske version), en af mine absolutte yndlingsbøger i år 2011, hvor den udkom første gang på engelsk.

Der er ikke nogle særlige regler for denne konkurrence, andet end, at I selvfølgelig skal skrive en kommentar til dette indlæg. Konkurrencen vil løbe til og med den 14. september, og vinderen vil blive trukket den 15. september.*

Så indtil da, vil jeg sige held og lykke til alle jer der har lyst til at deltage i konkurrencen, og selv smutte hen på sofaen med et tæppe, en kop varm kakao, og A Discovery of Witches.

*Jeg vil dog tillade mig, at tage forbehold for, hvis fødslen pludselig skulle gå i gang, for jeg er ikke sikker på at jeg kan trække vinderen på netop den dato, hvis jeg ligger på hospitalet med veer, eller andet underholdende (og sikkert smertefuldt) i den forbindelse. Hehe. Dog vil jeg i så tilfælde, trække vinderen så hurtigt som muligt derefter.

9 thoughts on “Om at genlæse bøger og konkurrence…

  1. Jeg har bestemt ikke problemer med at genlæse bøger, især ikke hvis jeg synes, at de er rigtig gode – men der skal gå en god rum tid, før jeg genlæser en bog.
    For tiden genlæser jeg faktisk Harry Potter dog på engelsk i stedet for på dansk, men bestemt en god serie, jeg er helt vild med og nok kommer til at genlæse mange gange – og de vil også blive læst for / med mine børn til den tid.

    Med venlig hilsen
    Kathe

    Skulle jeg være så heldig at vinde den skønne bog, er kontakt mailen:
    kathe_moelager0203@hotmail.com

  2. Stort tillykke, det lader jo til at der er mange ting at fejre! Og sikke en lækker konkurrence! Har i længe gerne ville læse denne bog, da jeg synes at den lyder utroligt interessant. Desværre har jeg dog stadig ikke fået taget mig sammen til at købe den (:

    celine-hein@hotmail.com

  3. Det er dejlige endelig at høre fra dig lidt igen! Selvfølgelig skal du tage den tid du har brug for og så vil vi (jeg i hvert fald) vente på dig herinde, når du får tid/lyst til at dele dine tanker osv igen😀
    OG STORT TILLYKKE med det hele!

  4. Det er en helt fantastisk serie. Jeg har selv læst alle bøgerne på engelsk. Og har i den forbindelse prøvet at overtale min mor til at give serien et forsøg. Hun vil så helst have bogen på dansk, så det ville absolut ikke være skidt, hvis jeg kunne forære hende et eksemplar.
    Jeg håber at du vil nyde at genlæse de to første bøger, og ikke mindst til at læse den sidste.

  5. Jeg elsker at genlæse bøger. Genkendelsens glæde og alt det der! Jeg har dog aldrig læst ‘Heksenat’, så det kunne være super dejligt at have den stående hjemme på reolen !😀

Skriv et svar

