Donation af bøger…

Ja så er der godt nok sving i sorteringen af bøger, for selvom jeg helst ikke vil af med én eneste af mine bøger, så må jeg desværre indrømme, at hyldepladsen ikke længere er til 700+ bøger – i hvert fald ikke, hvis man også skal have plads til nogle af de nye spændende udgivelser, der hele tiden sniger sig ind på ønskelisten. Godt nok er koboen nu min bedste ven, men derfor vil jeg jo stadig gerne have nogle af bøgerne i fysisk udgave, og mange af de danske ungdomsbøger, har jeg ikke rørt i flere år, så nu skal der altså sorteres.

Og hvad gør man så? Jeg har simpelthen overvejet alt fra antikvariater til at prøve og sælge bøgerne på bloggen, men skal jeg være helt ærlig, er det en opgave som jeg bare ikke magter. Jeg kan slet ikke overskue, at skulle pakke bøgerne og sende 30 pakker af sted til forskellige mennesker, indkræve penge eller køre landet tyndt i håb om, at et antikvariat vil tage dem. Det vil sku næsten ikke kunne betale sig sådan rent beløbsmæssigt. Desuden er mange af bøgerne fra forlag – dvs. at der er stemplet i dem – og dem må man selvfølgelig ikke tjene penge på, så i stedet har jeg fundet en anden løsning, som jeg faktisk syntes er langt bedre.

Jeg har valgt at donere bøgerne til Hillerød hospitals børne- og ungeafdeling, og har netop snakket med den sødeste dame, som var meget taknemmelig over udsigten til, at modtage en længere række børne- og ungdomsbøger, der ikke blot er i fin stand, men også hovedsageligt er af nyere dato. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke er kommet på dette noget før, for det føles faktisk rigtigt godt at vide, at bøgerne kommer videre til unge mennesker, som godt kunne bruge den ekstra forkælelse, for jeg formoder ikke at man ligger på børne- og ungeafdelingen, med mindre man er ret syg – og jeg er sikker på at de fleste af os, hvis vi skal være helt ærlige, er enige om, at hospitaler egentligt er røv-syge at tilbringe alt for lang tid på (selvom det selvfølgelig kan være nødvendigt). Selvfølgelig kommer jeg således ikke til at tjene noget som helst på bøgerne, men det gør mig egentligt ikke så meget, når det er til et godt formål, og som både bogblogger og boghandler er mit primære fokus jo også, at sprede budskabet om de gode bøger, til så mange som muligt, og hvem ved om ikke der kan lokkes en læsehest eller to frem i de unge mennesker på hospitalet – man har vel lov at håbe! Nu skal jeg så bare lige have sorteret færdigt (mit mål var, at der skulle afleveres i hvert fald 50 bøger, men i skrivende stund har jeg netop rundet de 80) og så må vi jo se, hvor mange jeg i sidste ende havner på – OBS. Jeg havnede på 104 bøger, så jeg er spændt på at se, om hospitalet går i chok, eller om de kan bruge den mængde bøger.

Hvad med jer, kunne I finde på at donere de bøger I ikke længere læser til et godt formål som fx hospitaler eller lignende?

6 thoughts on “Donation af bøger…

  1. Sikke dog en god idé! Der er ikke noget bedre end at give noget videre, hvor man ved, det bliver værdsat.
    Jeg donerede for nyligt ca. 10 bøger til den lokale genbrug, og det kunne jeg sagtens finde på at gøre igen 🙂

  2. Jeg synes det er en helt fantastisk ide. Nu har jeg selv lige fået flere reoler og står med meget tom plads, så jeg står ikke lige overfor en oprydning, men hvis jeg gjorde så kunne jeg helt klart også overveje at donere dem til nogle som har brug for dem. Læste også om noget tidligere på året hvor de samlede bøger ind til diverse ungdomsinstitutioner, og syntes at det lød helt fantastisk.

    Jeg synes det er vildt sejt at du giver så mange bøger til hospitalet 🙂

    • Jeg har faktisk aldrig hørt om, at der efterspørges bøger til ungdomsinstitutioner, men havde jeg hørt om det før, havde jeg klart gjort noget ved sorteringen noget før. Griner. Uanset hvad, så er det faktisk langt lettere at gå af med bøgerne, når man ikke skal smide dem ud eller lignende, så sorteringen endte med at blive noget voldsommere end første omgang bød på (hvilket bare var bonus for de pressede hylder). Men åhh, en dag når vi flytter, skal jeg altså også have flere reoler, og så skal de spækkes til bristepunktet med lækre titler. Griner.

    • Hehe, hvor sjovt, jeg havde slet ikke overvejet børnehjem som mulige modtagere. Men tak for tippet – det skal da kigges nærmere på, hvis jeg står med en sortering igen på et tidspunkt. =)

Skriv et svar

