Splittet af Teri Terry

Splittet af Teri Terry3 blomster sort

Titel: Splittet
Forfatter: Teri Terry
Serie: Slettet #2
Genre: Dystopisk
Udgivelse: 2013
Læst på: dansk
Sider: 299
Forlag: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck
ISBN13: 9788717043466

***

Ideen med sletningen er, at give kriminelle unge en ny start på livet, og de bør således ikke kunne huske noget som helst, fra før de blev slettet, men da Kayla begynder at huske brudstykker fra sit tidligere liv, går det mere og mere op for hende, at der er noget helt galt – ikke med hende selv, men med hele sletnings programmet og samfundet som styrer det.

”Hvor længe har du boet der?”
Jeg skæver til ham. ”Ikke så længe. Knap to måneder.”
”Tænker du nogensinde på dine andre forældre?”
”Mine andre forældre?” Jeg tøver, selvom jeg ved hvad han mener. Samtalen er på vej ind på forbudt område, den slags ting, som jeg ikke bør tænke på, og da slet ikke tale om. Slettede har ikke en fortid. De starter forfra. Det er ikke tilladt at se tilbage.”
Citat fra Splittet side 53

Jo mere Kyla husker, jo mere går det op for hende, hvor meget der er blevet taget fra hende, for hun husker ikke blog hvem hun var før sletningen, og hvem hun er nu, men må også erfare, at en helt tredje person gemmer sig i hendes bevidsthed – den unge pige hun engang var. Men hvad blev der af denne unge pige, og hvorfor forsvandt hun til fordel for den rebelske unge pige Regn? Kan det virkelig passe, at hun har været en del af en oprørsgruppe og kæmpet mod lorderne? Og er det sandt, at Nico kun vil hende det bedste, og at hendes bedste ven og kæreste Ben er død? Alle disse spørgsmål må hun prøve at finde svar på, men samtidig må hun passe på hvem hun stoler på, for der er kræfter i spil omkring hende, som selv hun ikke kan styre.

***

Slettet var en fantastisk bog, og mine forventninger til Splittet var derfor også vildt høje, men desværre var den ikke helt som jeg havde forventet – ikke til start i hvert fald.

Kyla udvikler sig en del som person i denne bog, men på mange måder bliver hun bare mere forvirrende at følge. Jeg kan ret godt lide hende som hovedperson, og hun gik i denne bog fra, at være den der lidt tanketomme ny-slettede pige, til at være mere selvstændig og opmærksom på hvad der sker omkring hende, hvilket er super godt. Dog vil jeg sige, at hele den der splittede personlighed-problematik gik mig på nerverne engang imellem, fordi den kunne blive en smule for forvirrende. Der dukker indtil flere personligheder op i Kyla, og her er lige en lille liste, så I kan se hvad man får lov at kæmpe med af forskellige personligheder:

Lucy: er den lille pige som hun engang var. Dengang hun havde et roligt liv med sin mor og far. Vi får kun brudstykker af denne tid at se, men man kan tydeligt fornemme, at det er med til at påvirke hende.
Regn: Den person som hun udviklede sig til at blive, mens hun sammen med Nico og en masse andre unge, kæmpede for et frit land uden sletninger og en korrupt regering.
Kyla: den slettede del af hende selv. Den person som vi møder i første bog. På sin vis kan man sige, at Kyla er en splittelse mellem Lucy og Regn, og hun begynder langsomt at huske små brudstykker af sit liv før sletningen, og hvad der blev gjort ved hende – både af regeringen, og af andre personer som hun stoler på.

Til start var denne bog egentligt mere forvirrende end spændende, for jeg var ikke særligt vild med hendes splittelse. Man finder dog hurtigt ud af, at mange af de ting hun er blevet udsat for, var med vilje, og skulle tjene et formål, og stille og roligt bliver en langt større plan afsløret, som søger at bruge Kyla i et langt større og blodigere spil, end vi før havde antaget.

Bogen bliver dog bedre og bedre, og til sidst fløj siderne af sted. Kyla begynder at tage mere og mere selvstændige beslutninger, og jo mere der afsløres af hendes fortid, jo flere spørgsmålstegn begynder man at stille om hendes nutid og hendes fremtid. Der er en masse pludselige drejninger i historien, og de fungerede umiddelbart ganske fint – hvis det ikke lige var fordi, at man havde set dem komme på lang afstand. Men men men, alt i alt er det en underholdende bog, og en ganske fin fortsættelse på slettet. Nu er jeg bare spændt på udgivelsen af den tredje og sidste bog i denne serie, for jeg er faktisk ret nysgerrig efter at se, om Kyla formår at finde sig selv, og én gang for alle, sætte en stopper for alle de ting der er sat i spil omkring hende.

Så selvom bogen er spændende, og jeg virkelig ser frem til fortsættelsen, vælger jeg kun at give denne tre roser, for den lidt forvirrende 3-personligheds-splittelse var desværre for overvældende og fyldte for meget, og selvom den nok et langt stykke hen af vejen var nødvendig, gjorde det desværre, at jeg ikke kunne nyde historien på samme måde, som jeg nød historien i første bog.

Skriv et svar

