Nu også med Kobo…

Og så sidder en del af jer sikkert og tænker “hvad pokker er en kobo”, mens andre sikkert tænker “hvorfor netop sådan en”. Og lad mig starte fra begyndelsen. En kobo er en e-bogslæser. Yep, sådan en til e-bøger. Og yep, jeg føler at jeg er en kæmpe forræder til den fysiske bog, som dufter så lækkert, og føles så fantastisk at bladre i… Men yep, man kan spare rigtigt rigtigt mange penge på sådan en sag, og få en masse bøger – helt uden at bruge en masse hyldeplads. Så yep, jeg er hoppet med på e-bogs vognen.

Billede af kobo aura HD

Det har satme taget sin tid at finde ud af den jungle som er e-bogslæserne, for der er godt nok mange forskellige at vælge imellem. De mere ukendte mærker blev dog hurtigt fravalgt, og de to favoritter som jeg stod tilbage med var Amazons kindle og koboen. Og jeg endte med at bede min mand vælge for mig – hvorfor? Fordi han ved langt mere om det tekniske end mig, og er langt bedre til, at gå i dybden med tingene end jeg er – for mig er et lækkert design og antallet af bøger den kan indeholde, det absolut vigtigste, men der er jo mere til en e-bogslæser end bare det.

Og valget blev en kobo og ikke en kindle. Og hvorfor så det?

Herunder sætter jeg nogle af de ting jeg overvejede op i punktform, så I kan se hvad vi måtte vende, inden det endelige valg blev truffet. Og det skal lige siges, at der er flere forskellige modeller at vælge imellem, men dette var et valg mellem en Kobo aura HD og en Kindle Paperwhite.

  • Prisen:
    Af dem vi kiggede på, var koboen bestemt den dyreste, men det var egentligt også den, hvor man fik mest for pengene (syntes vi)
  • Plads til bøger:
    Kindlen havde 2 GB plads (1,6 GB som man kan bruge til bøger) mens koboen havde 4 GB plads – hvilket giver plads til cirka 1100 bøger på kindlen og 3000 bøger på koboen
  • Forskelle i tekst:
    I de fleste online anmeldelser, kunne man høre, at koboen var bedre at læse på, fordi teksten træder skarpere frem (nogle andre anmeldelser påstod så det modsatte, men der er jo forskellige meninger om alt, så det var der selvfølgelig også på dette punkt).
  • E-bøgernes format:
    Kindle kan ikke læse særligt mange andre formater end sine egne kindle bøger (med mindre man formaterer dem), mens koboen kan læse en længere række formater – dog ikke kindle (med mindre man vil ud i diverse ulovligheder, men det vil jeg altså fraråde). Så ved at vælge koboen, fravælger man altså kindle bøger, og ved at vælge kindle, fravælger man alle andre – så vidt jeg har kunnet læse mig frem til…
  • Udvalg af E-bøger:
    Amazon har et enormt(!) udvalg af e-bøger til kindle, mens kobo har et noget mindre udvalg. Dette var selvfølgelig en af de mere afgørende faktorer, og en af årsagerne til, at kindle måske førte et langt stykke hen af vejen, men efter at have kigget nærmere på kobos hjemmeside, fandt jeg ud af, at udvalget passede helt fint til mit behov – det er jo en smagssag
  • Andres kritik:
    Læser man på kindlen, er der ekstremt meget ros at hente, men der er godt nok også meget kritik (mange siger, at den let fryser skærmen, skærmen bliver ødelagt, pixels sætter sig fast og forvinder ikke igen m.m. og at amazon ikke er super sammarbejdsvillige når det gælder klager – kæmpe minus!) hvorimod jeg ikke kunne finde særligt meget kritik af koboen (andet end, at nogle mener, at den ikke er pengene værd, men det vil tiden jo vise).
  • Mulighed for ekstra plads:
    Koboen har i forvejen dobbelt så meget plads som kindlen, og det i sig selv var et plus, men der er altså også mulighed for at tilføre den op til yderligere 32 GB plads – så lav lige regnestykket… 4 GB = 3000 bøger, hvad tror i så 32 bliver?
  • Sikkerhed:
    Amazon opbevarer alle ens køb, så sker der noget med din kindle, kan du altid hente dine e-bøger ned igen. Jeg er lidt mere usikker på hvordan det hænger sammen med koboen, men selvfølgelig har du et ordrekartotek, og du har jo et bibliotek på din computer hvor det hele ligger, så jeg formoder det virker lidt på samme måde.

Jeg tror nok jeg har husket de vigtigste forskelle (for mig) her. Både koboen og kindlen findes i billigere og dyrere (og bedre) udgaver end de to jeg har nævnt forskellene på her, men dette var jo altså de to som jeg stod og skulle vælge imellem. Det sværeste var nok at kobo ikke har lige så stort et udvalg som amazon, for jeg vil jo helst have mest muligt at vælge imellem, men alt kritikken af kindlen trak desværre gevaldigt ned.

Nu bliver det bare spændende at få min lille nye basse hjem, og prøve at få læst på den. Den første bog er allerede købt og ligger klar (The Elite af Kiera Cass), og jeg skal nok have fundet et par stykker mere – man skal vel have lidt at starte på. Desuden vil jeg sige, at ja, sådan en er altså dyr, men bøgerne er så meget billigere. Den bog jeg netop har købt, har jeg betalt knap 50 kroner for, og det er altså en nyere bog (udkom sidste år), som ellers havde kostet mellem 150-200 kroner, afhængigt af hvor man skulle købe den henne (og så skal det lige regnes med, at jeg ville have købt den i hardback og ikke i paperback), så denne kobo vil have tjent sig selv ind på blot 20-25 bøger, hvilket jeg snildt kommer op på i løbet af et år.

På billedet i starten af indlægget her, kan I se de farver man kan få koboen i. Jeg ville helst have haft den i brun (farven hedder espresso, og som kaffeelsker, er det jo næsten et must ikk), men ak og ve, de havde den ikke på lager, og så skulle jeg vente længere (nogle dage) end hvis jeg tog den sorte. Mit argument blev således, at jeg hellere vil have den hurtigere, og at sort jo passer til et hvilket som helst omslag – og omslaget kan fås i en espresso brun farve – BINGO. Hehe.

Oh well, jeg syntes bare jeg ville skrive om forskellen, og lige vise billede, eftersom dette jo er det næste step indenfor bøger. Jeg kommer nok aldrig til helt at opgive den fysiske bog, men der er altså mange “måske” bøger, som jeg ikke nødvendigvis behøver at eje (det er kun hvis coveret er totalt uimodståeligt), og så er det altså en langt billigere løsning i længden (og når man skal have barn, må man også tænke lidt praktisk, både rent plads-mæssigt og generelt sådan rent vægtmæssigt, for der er i forvejen meget at slæbe med, så de der 2-3 bøger jeg gerne har i tasken, er lidt spild af vægt).

Hvad med jer derude, har I erfaringer med e-bogslæsere eller ønsker I jer en?

(By the way, min fine ordre hos saxo.com blev pænt annulleret igen, og så bliver bøgerne købt hos kobo i stedet. Pris hos saxo MED 20% rabat og fragt var 324 kroner, pris hos kobo var knap 130 kroner. Det er altså en stor forskel!)

8 thoughts on “Nu også med Kobo…

  1. Jeg har haft en kindle i et par år nu og jeg elsker det, det er fantastisk til bøger som er ret tung så man skal stadig læse dem på fart😛
    Jeg først havde en ‘kindle keyboard’ som var rigtig god, den eneste problem var at der var ikke noget lys på så man skulle sidde ved et lampe for at læse om aften.
    Jeg har nu en kindle fire HD som jeg er meget glad for, jeg kan få apps, jeg har ikke en smartphone så det er dejligt at kunne få apps. Jeg kan godt lide at man kan ændre skrifttype, størrelse og også baggrundsfarve så den passer til hvor jeg vil se den og man kan også se film og lytte til lydbøger på den. Den eneste problem jeg har med den er at man kan kun købe apps hvis man er ‘bosat’ i Storbrittanien og har en bankkonto derover. Heldigvis har jeg en britisk bankkonto og bruger min mor og fars adresses ellers ville denne funktion være ubrugeligt.
    Jeg har ikke haft problemer med at bruge andre ebogs formatter, jeg har en program på min computer som kan konvertere til det format man vil. (den hedder Calibre og er gratis)

    • Hvor er det godt at høre, at du er så glad for din kindle… Jeg håber jeg bliver lige så glad for min kobo. =)
      Jeg har lige rettet lidt i indlægget så der ikke længere står at kindle ikke kan andre formater – det var den del af det, som manden fik lov at undersøge, og det har han vist misset et sted. Så vidt jeg kan se, er der dog stadig problemet med at DRM beskyttede filer er ulovlige at formatere, men alt det der med hvad der er DRM beskyttet eller ej, er sku en tand for teknisk for mig. Griner. Jeg holder mig til det basiske, og så længe jeg handler hos kobo kan det jo ikke gå helt galt… =D Nu skal jeg så bare lige bruge dagen på, at se hvilke andre lækkerier som ved “et uheld” ryger i kurven og ind på computeren, klar til den nye kobos hjemkomst (som forhåbentligt er i morgen)… Yay…

  2. Jeg har længe overvejet en Nook, mest for at sammenligne med Kindle. Men så er jeg jo nødt til at have den nye Kindle, for min er jo en ældre dame efterhånden – og Jesper mener ikke, det er nødvendigt med tre e-readers😛 Så jeg nøjes med min højt elskede Kindle. Håber du bliver glad for din Kobo😉

    • Åha, ja tre e-readers er måske også en pæn slat, men så er der jo én til dig, én til ham og én til den lille (måske det argument kan overtale ham?)… Hehe… Jeg troede faktisk det ville være svært at overtale manden til at få sådan en sag, men han lagde lyn hurtigt 2+2 sammen og kom frem til, at den hurtigt vil have tjent sig selv ind igen, så han hev dankortet frem uden den mindste smule brok (efter at han havde sat sig ind i de forskellige og besluttet hvilken en han syntes var den mest praktiske – han er lidt af en gadget nørd, så den ekstra plads, mulighed for yderligeree 32 GB plads m.m. var jo det der fangede ham… Laughs), så nu glæder jeg mig bare helt vildt til, at den kommer hjem… den burde faktisk komme i morgen (den blev afsendt fra dansk lager i formiddags), såå, fingers crossed… Det mest farlige er dog hvor nemt det er at købe nye bøger – det er jo bare to klik med musen og så har man den… Åhh, jeg har besluttet mig for, at en nats tænkepause bør være godt, eftersom jeg er parat på at lægge de første 20 bøger i kurven… hehe…

  3. Hej. Har med stor interesse læst dine overvejelser om køb af e-bog og er nået til samme beslutning. Jeg har også bestemt mig for Kobo. Har en Sony som kører perfekt på 4.år. Men savner meget lys i skærmen. Du har nu haft din Kobo i ca 3 1/2 måned, går jeg ud fra. Jeg har et spørgsmål: har du haft problemer med gentagne softwareopdateringer, når du lægger f.eks bøger i e-pub formatet ind på Kobo’en?
    Vil blive glad for at kunne bruge dine erfaringer, og har du andre kommentarer, må du meget gerne sende dem med.
    Men håber, at du er glad for din nye lille.
    På forhånd tak. Søren

    • Hej Søren,
      Nu er jeg ikke den mest tekniske type, men jeg kan se, at når jeg downloader bøgerne fra kobos hjemmeside, er de i Adobe/DRM/EPUB, så den bør jo kunne epub versionerne uden problemer. Hvilken version den downloader dem i, er jeg faktisk i tvivl om, da jeg ikke selv går ind og vælger (den synkroniserer bare selv min account på deres hjemmeside og mit bibliotek på computeren), men jeg har aldrig oplevet problemer. Hver eneste gang jeg tilslutter koboen til computeren synkroniserer den bøgerne og opdaterer hvis kobo er kommet med nye opdateringer, og jeg har aldrig oplevet bøvl på nogen måde med dette. Jeg har dog aldrig prøvet at lægge noget ind på koboen, som ikke er købt på deres egen hjemmeside, så dér kan jeg desværre ikke uddele erfaringer.
      Jeg har to gange oplevet at koboen er gået i sort, af en eller anden semi-uforklarlig årsag, men begge gange skulle den blot genstartes, og så virkede den perfekt igen. Min mistanke ligger på det omslag jeg købte, som har en magnetisk lukkemekanisme, og efter at jeg har skiftet denne ud, har jeg da heller ikke oplevet dette problem igen. Ikke at sige, at det ikke kunne ske igen, men det er nogle måneder siden nu, og den har virket uden problemer, så jeg ville fraråde et omslag med magnetisk lukning.
      Du skal dog være opmærksom på, at kobo ikke har et fungerende gavekorts system for Danmark endnu (så man kan altså ikke ønske sig gavekort til deres hjemmeside), og den ene gang en kammerat prøvede at købe en bog og “sende” til mig, viste det sig også fra den besværlige side – dog var deres kundeservice super hjælpsomme, og sørgede hurtigt for, at få bogen overført til min konto, men altså, alt ud over at købe og betale bøgerne selv, er stadig lettere besværligt. Ifølge deres kundeservice er det dog noget der arbejdes på, så forhåbentligt burde det blive muligt at ønske sig bøger eller gavekort i fremtiden.
      Ellers er jeg super glad for mit valg af koboen – som du jo nok kan læse, har jeg desværre intet at sammenligne den med, men de få gange jeg (som den nybegynder jeg nu engang er) har været i kontakt med deres kundeservice, har jeg fået en super service, og koboen har virket upåklageligt og uden problemer. Desuden virker kobo gode til at få købt nye titler hjem løbende.
      Skriv endelig hvis du har andre spørgsmål, og hvis de er mere tekniske, må jeg lige få min mand med ind over.
      Michelle

      • Hej Michelle. Tak for dit fyldestgørende svar. Det bliver Koboen. Så håber jeg ikke, den volder problemer.
        Mh Søren

Skriv et svar

