Amazon.co.uk stopper fri fragt til Danmark

Nej nej nej nej nej… Og jeg siger det lige igen, og skærer det ud i pap… N.E.J.!!! Jeg fik en mail her en af dagene med besked om, at Amazon nu stopper med den frie fragt til Danmark, og jeg er simpelthen rasende. Først røg Adlibris, som godt nok var dyrere, men hvor man kunne få hardbackversionerne billigere og længere tid end andre steder, og nu forsvinder Amazon også. Man kan selvfølgelig stadig købe bøger hos Amazon.co.uk, men så har man værsgo at hoste op med pengene til fragten oss, og skal jeg være ærlig, så kommer jeg nok ikke til at handle hos dem særligt ofte, når det er kriterierne.

Og hvad er der så tilbage. Tjo, jeg har eksperimenteret en enkelt gang med thebookdepository, og hvis man ser bort fra den uhyggeligt laaaange fragttid, jamen så var det bestemt et billigt alternativ og bogen var i super fin stand. Man skal bare lige huske, at bestille i små bidder, for man kan altså risikere at skulle betale told når det skal ind i lille bitte Danmark – og dét kan nemt koste kassen.
Derudover er der den klassiske saxo.com, som har en ok leveringstid og et ok udvalg, men som jeg simpelthen ofte syntes er for dyre. Ja, jeg ved godt de er billigere end boghandlerne, men sammenlignet med mange andre internetboghandlere, er de altså stadig for dyre. Jeg handler sjældent hos saxo, og faktisk kun i nødstilfælde, hvis jeg ikke kan få mine bøger andet steds – og det ser jo mere og mere ud til, at denne må blive en lidt oftere brugt løsning.
Og jeg behøver vel ikke nævne de alt alt for dyre boghandlere, med deres ekstremt minimale udvalg af engelske YA og fantasybøger, vel? Dem handler jeg i hvert fald så sjældent i, at man ikke ligefrem kan påstå, at jeg støtter op om de danske boghandlere – for det gør jeg faktisk ikke særligt ofte – ikke med de priser (men den diskussion har jeg vist taget mere end én gang før, så den lader vi ligge denne gang).

Og well, jeg ville såmænd også bare fortælle de dårlige nyheder, og vise min harme over, at mulighederne for at købe bøger (når man bor i Danmark) er fortsat svindende, hvis man ikke er ok med, at blive taget ved næsen og betale overpriser. Først Adlibris og nu Amazon.co.uk – hvad bliver det næste?

***

Dette var egentligt ikke den type indlæg jeg ville have lagt ud med, efter en alt for lang pause, men man skriver vel om det som fylder mest her-og-nu, og tja, det er altså Amazons irriterende nye beslutning. Derudover kan jeg fortælle jer, at jeg håber på, at komme til at blogge lidt mere det næste stykke tid, men jeg kan absolut ingenting garantere. Alt det der med, at en graviditet er en smuk og vidunderlig oplevelse, er helt gået hen over hovedet på mig, og jeg har simpelthen været så træt, så dårlig og så syg, at jeg er fuldtidssygemeldt, og har været det den sidste halvanden måned. Bare det, at skrive en indkøbsseddel og få handlet ind en gang imellem, er noget som skal planlægges nøje, og oftere end godt er, kommer jeg alligevel ikke af sted, fordi min krop ikke vil arte sig. Familien vil så gerne se min mand og mig, og selvfølgelig vil de følge med i om maven vokser og hvad der sker, men det er bare så deprimerende når man ikke føler, at man kan komme ud af døren, ikke kan fortælle noget nyt og positivt (andet end at den lille spire vokser fint), og det meste af min tid går egentligt bare med, at ligge på sofaen med en bog.

Set på den lyse side, får jeg læst en hel masse. I min Ryd Reolen udfordring fik jeg sidste måned læst 9 bøger om magi (selvom jeg ikke har fået opdateret hvad jeg læser), og jeg er i fuld sving med, at læse mig igennem alle House of Night bøgerne af P.C. og Kristin Cast til denne måneds vampyrtema. Så det er da positivt. Hvornår anmeldelserne følger, er et godt spørgsmål, men forhåbentligt snart!

3 thoughts on “Amazon.co.uk stopper fri fragt til Danmark

  1. Told? Tbd? Det har jeg aldrig hørt om. De sender altid pakkerne enkeltvis. En ordre på 20 bøger=20 pakker – med mindre selvfølgelig det er bokssæt.

Skriv et svar

