Gennemgang af debuterende forfattere 2011 #3

Så blev det tid til tredje del af den debuterende forfatter gennemgang. I dag er det C.C. Hunter, Veronica Roth og Dawn Metcalf, som er i centrum, så lad os komme i gang, og kigge nærmere på disse tre kvindelige forfattere.

***

C.C. Hunter – Reborn

Reborn af C.C. Hunter

C. C. Hunter er endnu en af de der forfattere, hvor jeg bare ikke fatter, hvorfor jeg ikke allerede nu har læst ALT hvad de har udgivet. Hendes Shadow Falls serie lagde fuldstændigt genialt ud, og hvad jeg troede ville blive til tre bøger, blev pludselig til fire, og så kom der sørme oss en femte snigende ind fra sidelinjen. Indtil videre har jeg faktisk de første fire stående på hylden (og jeg har kun læst og anmeldt de to af dem – fy skamme mig!), og jeg må altså snart få læst videre.
Til de af jer, som gerne vil læse hendes første serie, er de første fire allerede udkommet på dansk, fra forlaget Tellerup.

Den glædelige nyhed er så, at hun faktisk er ved at udgive endnu en serie. Første bog i denne nye serie, er den som I kan se øverst i dette indlæg, og den har fået titlen Reborn. Og hvad handler den så om… Tja, den handler om ingen anden Della Tsang – den helt igennem fantastiske vampyr roomie, som vi møder i den første serie. Endnu er der ikke noget nærmere om bogens handling, men den information er bestemt nok for mig… Della Tsang… C.C. Hunter… Shadow Falls after dark… I’m in. Hvad med jer?

***

Veronica Roth – Allegiant

Allegiant af Veronica Roth

Veronica Roths bog Divergent, var simpelthen fantastisk. Mindre kan ikke beskrive den. Guddommelig måske… Jeg vil endda vove at påstå, at den er bedre end The Hunger Games på visse punkter. Så jeg glædede mig som et lille bitte barn til fortsættelsen, som også var ganske udmærket. Den fik fem roser, fordi det var en klassisk toer. Ikke så meget action, en masse information, masser af snak og overvejelser – you know the drill. Og den sluttede super spændende. Lagde virkelig op til et brag af en afslutning for denne serie. Men – yep, nu kommer det store men. Tredje bog er blevet kritiseret på det groveste, så jeg har endnu ikke haft mod til, at læse den. Jeg kan ikke overskue, hvis denne fantastiske serie, falder helt til jorden, men en eller anden dag, må jeg jo kaste mig ud i at læse den.

Den gode nyhed er, at den første bog er blevet filmatiseret, så nu kan vi snart få denne fantastiske historie på det store lærred. Den dårlige nyhed er, at forfatteren indtil videre har skrevet en række små historier til serien, men så vidt jeg kan se, er hun endnu ikke gået i gang med nogle nye bøger. Lad os håbe, at hun snart kommer i gang, og forhåbentligt lægger hun lige så godt ud med den næste serie, som hun gjorde med Divergent.

Også denne serie er udkommet på dansk… eller rettere… de to første. Denne gang er det forlaget Borgen der har udgivet dem, og tredje bog udkommer engang i februar. Kan I vente med fortsættelsen lidt længere end det, ville jeg dog anbefale jer at gøre det, for den koster den svimlende pris af 511,94 kroner hos saxo.com. Og hvorfor gør den så det spørger I? Mit gæt er, at det er fordi det er det, som kaldes en biblioteksudgave. Den ligner de samme som kommer på hylderne, ja faktisk er det præcist samme bog, men forlagene ved, at bibliotekerne SKAL have bogen, så derfor lægger de lige ekstra penge oveni den samlede pris, og tjener det ekstra. Yep, jeg bliver sikkert upopulær hos nogle for at sige det, for næsten alle forlag gør dette, men væbn jer med tålmodighed folkens, for den skal nok blive billigere.

***

Dawn Metcalf – Luminous

Luminous af Dawn Metcalf

Denne forfatter vil jeg ikke skrive så meget om, for jeg frygter, at det vil blive for negativt. Coveret til Luminous er og bliver guddommeligt smukt, men hold da op hvor blev jeg skuffet over historien. Den var ikke dårligt skrevet… Den var ikke kedelig… Den havde ikke en skidt hovedperson…. Men den var så grundlæggende forskruet og mærkelig, at jeg simpelthen opgav den – og det er ellers sjældent, at jeg opgiver en bog.

For at give jer det overordnede billede, har du en hovedperson med evner. Og nu tænker I sikkert, fedt! Cool Powers! men nej. Hendes evne er, at tage sin hud af og gå rundt som en bunke knogler, og derfor har hun også tilnavnet bones. Og så er der en hel masse med et parallelt univers, som ikke rigtigt er parallelt, og som teknisk set ikke er en verden, men et eller andet forskruet som minder mere om den mærkeligste drøm, hvor et hus er en kasse i en kasse, i en kasse, grise flyver, en vej ikke er en vej m.m. Eich, det er simpelthen for meget for mig.

Til de af jer, som er til det lidt mere utraditionelle, og som vil give denne forfatter et forsøg, har hun skrevet Luminous, som er en selvstændig bog, og er gået i gang med en ny serie som hedder The Twixt.

***

Det var det for denne gang. Næste gang er fjerde og sidste omgang, og der bliver det Karsten Knight, Victoria Schwab og Jennifer L. Armentrout som er i fokus.

Jeg håber I alle har haft en fantastisk weekend.
God læselyst!

Skriv et svar

