Årets udfordringer

Halløj derude. Jeg håber I alle er kommet godt ind i det nye år (med alle fingre i behold, så I lettere kan bladre i bøgerne), og er parate på, at år 2014 bliver et helt igennem fantastisk læseår. Indtil videre har jeg ikke fået sat så mange bøger på must-read listen, men der er nu alligevel nogle stykker, som jeg bare glæder mig helt vildt til – blandt andet tredje og sidste bog, af Kiera Cass Elite serie. Must have now!

Anyhow, jeg har i dag haft fuld sving på årets udfordringer. Der kommer ikke helt så mange som de andre år, men så må vi se, om jeg (for første gang) når igennem dem, inden årets udgang. Der er jo laaaang tid til slutningen af 2014, så nu er det bare, at komme i sving, og få læst en masse.

Og ja, der er fire knapper i menuen til venstre, men kun de to af dem er reelle udfordringer (Ryd Reolen og Debut Author) – de to andre, er bare lister, så jeg og I kan se, hvordan det går på de fronter, men som sagt, er der ikke nogle mål på dem.
Og (endnu engang) ja… De af jer som har fulgt bloggen i flere år, kan nok genkende knapperne. Jeg har lavet en smule om på dem, men ellers er det de samme knapper, som jeg brugte tilbage i år 2012. Det er ikke for at lave en overspringshandling, eller noget i den stil, men jeg syntes altså bare, at de var så flotte, og da år 2012 sluttede, var jeg helt ked af, at skulle sige farvel til dem. Så nu har de fået en makeover, og er kommet tilbage for endnu et år.

Og så til den årlige oversigt:

Anmeldelser2014De andre år, har jeg sat mål for, hvor meget jeg vil nå at anmelde på et år, og skal jeg være ærlig, tager det fuldkommen læselysten fra mig, at jeg bare SKAL læse. Der findes ikke noget hyggeligere, end at krølle sig sammen på sofaen, i selskab med en dyne, noget varmt at drikke, og en super god bog, men når man SKAL læse bogen indenfor et bestemt tidsrum, er det bare en stress-faktor, og sjældent særligt hyggeligt og spontant. Så i år er der altså ingen mål for antal anmeldte bøger, men derfor vil jeg stadig have listen, så I kan se hvad jeg når, og hvad der er af nye anmeldelser i årets løb. Forhåbentligt bliver det en pæn lang liste, men det vil tiden vise.

Anmeldereks2014Lige som sidste år (og året før det), er min største skam den evigt voksende bunke af uanmeldte anmeldereksemplarer fra forlagene. Hver eneste gang jeg kigger på bunken, får jeg en grim smag i munden, for jeg ved jo, at forlagene venter på anmeldelserne. Jeg elsker simpelthen at få bøger fra forlagene, og jeg er dem evigt taknemmelig for, at de vil give mig muligheden for, at læse og anmelde deres bøger, men dette er nok også den største stress-faktor i mit læse-liv. Hold da op hvor bliver jeg stresset over denne bunke, og den stirrer dagligt bebrejdende på mig. Jeg har dog valgt ikke at sætte noget mål for antal anmeldte anmeldereksemplarer, for endnu engang må jeg krybe til korset og sige, at stressen ved det, tager læselysten fra mig. Jeg vil dog fortsat gerne modtage bøger, og jeg lover at de alle vil blive anmeldt, men det tager den tid det tager. Jeg fik dog filet af listen sidste år (dog tror jeg, at jeg fik flere nye anmeldereksemplarer ind, end jeg fik læst), og jeg vil stædigt fortsætte i år. Denne liste skal ikke tage pippet fra mig, og jeg vil beholde den på bloggen, som en konstant reminder.

DebutAuthor2014Så er vi nået til et af mine hjertebørn. Debut author challangen – eller DAC som den også kaldes. Denne udfordring er simpelthen en af de mest fantastiske jeg nogensinde har prøvet, og jeg stifter hvert eneste år bekendtskab med nye spændende debuterende forfattere. The Story Siren hoster denne udfordring hvert år, men da det pludselig blev besluttet, at kun bloggere som anmelder på engelsk kan deltage, tænkte jeg, at jeg da bare selv ville gå i sving. Hvis der er nogle af jer derude, som gerne vil være med, er I mere end velkomne til at snuppe knappen og skrive til mig – så linker jeg til jeres side. Ellers kan I altid tage et kig på The Story Sirens hjemmeside, hvor der er lavet lister over DAC bøger og links til goodreads grupper m.m.

Hende som har The Story Siren, er en smule bagud med listerne, så jeg har endnu ikke sat mig fast på særligt mange bøger endnu. Indtil videre er der fire bøger, som jeg bare SKAL læse i denne udfordring, men jeg skulle jo gerne slutte på 12 bøger eller flere. Listen vil dog blive opdateret, så snart jeg får sat mig ind i resten af de mange bøger som udkommer til næste år.

RydReolen2014Sidst men ikke mindst, er der Ryd Reolen udfordringen, som Frk. Hyms og jeg selv skabte sidste år. Hun og jeg har lidt forskellige meninger om, hvor gamle bøgerne må være og hvornår de skal være anmeldt, men grundideen er den samme: at få læst så mange spændende bøger som man har stående, som muligt. Normalt går alt andet ellers ud på, at læse nye bøger, købe nye bøger, snakke om nye bøger…. men når nu man allerede har hylder der bugner af bøger, blev vi enige om, at det kunne være fedt, at komme de ulæste bøger til livs, og således blev Ryd Reolen – eller RR – skabt. Der vil være et månedligt emne, som der skal læses indenfor, og i år kommer listen nok til, at ligne sidste års liste ret meget. Der er nogle få ændringer, men ellers er der stadig masser og atter masser af bøger at læse, i de forskellige kategorier. Bøgerne må ikke være købt i år 2014, og skal anmeldes i den måned hvor udfordringen løber. Så nu er det bare at komme i sving, og læse.

***

Som I kan se kommer der forhåbentligt til at ske en masse med bøger i år 2014, og jeg fornemmer, at dette bliver et kanon år. Hvad med jer derude, har I sat jer nogle mål for året?

Skriv et svar

