Bogforum 2013 – min oplevelse

Så kom der (endelig!) et meget forsinket indlæg om dette års bogforum. Selvom jeg var meget i tvivl, om jeg skulle tage derind i år eller ej, måtte jeg nu alligevel lige ind og vise flaget, da Helle Ryding skulle interviewes, og så skulle der jo signeres og tegnes i endnu en (eller to) af Lene Kaaberbøls Vildhekse-bøger. Yay!

Jeg vil lægge ud med det positive… Helle Ryding var fantastisk! Hun er altså en skøn person at høre på, for hun er fuld af begejstring og glæde, og man kan virkelig mærke, at hun holder af at fortælle om sine bøger. Hun blev interviewet af en gut (som jeg ikke kan huske hvad hedder), som har givet hendes bøger de mest fantastiske anmeldelser i Weekendavisen, og de to udgjorde altså et kanon godt team på scenen. Bella scenen, som det hele foregik på, havde ikke mange pladser, men der var dog alligevel ganske godt fyldt op med mennesker, og med så fantastiske bøger, er det også fuldt forståeligt. Uheldigvis er alle mine bøger signerede, så jeg havde ikke nogle med ind, men jeg fik dog sagt hej til både Helle Ryding og redaktøren for Nyt Nordisk Forlag, og det var helt fantastisk – det er i hvert fald to super skønne damer at snakke med!

Bogforum 2013 Helle Ryding20131109_152602

Min mest fantastiske oplevelser, var dog i køen til Lene Kaaberbøls signering, hvor jeg stod i mine helt egne tanker, og pludselig hørte ordene “Undskyld, men er det ikke dig fra Boglabyrinten?”. Jeg blev simpelthen så benovet over at være blevet genkendt, og det kom helt bag på mig, så jeg frygter lidt at jeg er kommet til at virke lidt mærkelig, men hold da op hvor var det en fed fed oplevelse. Fyren som havde henvendt sig til mig, havde desuden en masse pæne ord at sige om bloggen og det arbejde jeg forsøger at gøre, og jeg kan godt sige jer, at jeg lignede en glad lille julegris resten af dagen. Så, hvis du læser dette, skal du have mange tusinde tak fordi du kom forbi og sagde hej, og alle I andre er selvfølgelig også mere end velkomne til det samme, skulle I støde på mig en dag.

***

Og så til det negative… Jeg har godt nok skrevet det før, men jeg bliver simpelthen nødsaget til at kommentere det igen, for år efter år bliver jeg simpelthen så skuffet, når jeg ser årets bogforum-program. De andre år har jeg siddet klar på dagen for udgivelsen af programmet, og spændt bladret side efter side igennem, for at se hvad der kommer til at ske, men i år kom jeg faktisk først i tanke om at tjekke programmet, to uger inden selve bogforum. Og hvorfor spørger nogle sikkert? Jo, fordi det er ekstremt manglende. Jeg ved godt, at mange er helt vilde med programmet, og dette er bestemt ikke for at træde nogle over tæerne, for der skal jo være lidt for enhver smag, men min opfattelse af dette års (og sidste års) bogforum er dog, at det henvender sig til de små børn, krimi-, livsstils og novellelæsere. Hvor bliver alle ungdomsbogsforfatterne af? Hvor er alt det spændende som henvender sig til hele mellemgruppen, og til de voksne med hang til fantasy? Der er kun ganske få interviews med ungdomsbogs- og fantasy forfattere til mellemgruppen, og den mest interessante stand til gruppen er Tellerup, som jo næsten udelukkende har bøger til denne målgruppe.

Da Bogforum sidste år, fik nye lokaler i Bella Centeret, håbede jeg virkelig, at det ville betyde en forbedring til denne målgruppe også. Jeg kan godt forstå, at der ikke er plads nok til det i Forum, men Bella Centeret er langt større, der er meget mere plads, mange flere muligheder, og hvorfor gør man så ikke mere ud af det? Hvorfor laver man ikke en scene hvor man hele weekenden fokuserer rent på denne målgruppe (ligesom andre scener fokuserer mere på andre målgrupper)? Indrømmet, vi har ikke mange fantasy-forfattere i Danmark, men vi har da nogle stykker, og hvorfor ikke prøve at trække flere udenlandske forfattere til? Eller måske det er forsøgt, og har slået fejl, det ved vi jo selvfølgelig ikke… Men men men, hvis Bella Centeret kan slå dørene op til nordens største modemesser og skomesser, hvor der strømmer folk til fra andre lande, hvorfor kan vi så ikke klare det samme med bøgerne? Ikke at der nødvendigvis er behov for millioner af mennesker fra hele verden, men nogle få udenlandske forfattere kunne da være fedt, og specielt indenfor fantasy og YA/ungdomsbøgerne, er der mange at hente. Danmark bliver så tit overset sådan rent bogmæssigt, og vi ligger meget i skyggen af Tyskland, England m.m., så jeg syntes altså at vi burde vise verden, at vi også kan følge med når det drejer sig om bøgerne. Og ikke kun på fantasy/YA-delen, selvom det selvfølgelig er den der for mig ville være mest interessant…

Oh well, det er bare tanker det her, for jeg føler virkelig, at vi i Danmark halter langt langt bagefter. England og andre lande, har for længst opdaget at YA og Fantasy bør fylde meget mere, men her i Danmark er vi endnu ikke nået så langt. Jeg håber bare, at Bogforum programmet bliver forbedret på dette punkt, for ellers er jeg ikke helt sikker på, om jeg skal med til næste år. I alt købte to bøger, fik signeret hos Lene Kaaberbøl og hørte Helle Ryding, og tilsammen tog det den svimlende tid af to timer… To sølle timer, og så var der ikke mere som jeg syntes var vildt interessant, og når man tænker på hvor bredt jeg læser indenfor fantasy-, Ungdom-, Dystopi m.m. er det faktisk ret trist.

Og nu kaster jeg så endnu engang bolden videre til jer derude, for jeg vil vildt gerne høre, hvad I har at sige til deres YA/Fantasy/Ungdoms-program. Min plan er, at sende et link med dette indlæg ind til Bogforum (de må have en mail man kan skrive til dem på), når der er kommet nogle kommentarer, så de ved hvad vi almindelige dødelige mennesker herude i det danske land, syntes om bogforumet. Forhåbentligt har I en masse spændende at sige – både ris og ros. Forhåbentligt kan vi sammen få skubbet gang i denne gruppe af bøger. =)

One thought on “Bogforum 2013 – min oplevelse

  1. Jeg er helt og aldeles enig med din kritik. Mit primære problem med bogmessen i Bella Centeret er dog nærmere, hvordan branchefolkene gør mest ud af at annoncere forlagets navn fremfor deres udgivelser. Jeg har skrevet et mindre indlæg om det.

    Branchefolkene burde få fingeren ud af måsen og få øjnene op for ungdomsbøgerne. Ikke børnebøgerne – nej, ungdomsbøgerne. Det gælder også bogmessen i Bella Centeret.

Skriv et svar

