Bogforum 2013

Så nærmer det årlige bogforum sig, og som altid, sad jeg spændt og ventede på, at programmet blev offentliggjort. Og endnu engang blev jeg vildt skuffet. Desværre.

Sidste år var jeg på bogforum med den skønne Frk. Hyms, og det var mega hyggeligt – hvilket bestemt gjorde op for det alt alt ALT for kedelige program. Men også i år, ser programmet forfærdeligt kedeligt ud, og jeg har virkelig overvejet slet ikke at tage derind i år. Nu er der nok mange, som bliver mobsede over, at jeg skriver, at programmet er kedeligt, for der sker jo en hel masse ting, og jeg indrømmer, at hvis min interesse lå indenfor krimi, mad, sundhed eller lignende, så ville der være langt mere for min smag, men nu er det tilfældigvis ungdomsbøger, fantasy, dystopi m.m. som interesserer mig, og desværre er der ikke særligt meget fokus på netop dette.

Og det bringer mig så til en ting som virkelig irriterer mig. Hvordan kan det være, at forlagene altid (ikke kun på bogforum) lægger så lidt vægt på disse genrer, når det er dem, som mange unge mennesker interesserer sig for? Er bogforum kun for voksne og unge mennesker med interesse for krimier og lignende? Eller for de helt små (for der er også indtil flere ting på programmet for de yngste)? Hvad med mellemgruppen, dem som kan lide det overnaturlige, dem som på sin vis er den næste store gruppe af læsere, som forlagene skal have fanget her-og-nu for, at sikre den næste generation af læseheste? Suk, det kan godt være det bare er mig, men jeg syntes forlagene springer en stor gruppe over, og det er såmænd ikke fordi det er mig det går ud over, for fair nok, jeg kan da bare blive hjemme og læse en god bog, i stedet for, at spilde min tid på genrer og ting som ikke interesserer mig, men min blog er jo oprettet for, at inspirere netop denne gruppe af mennesker (unge og voksne), og mit mål med det hele er, at brede budskabet om alle disse fantastiske genrer, og så går det mig virkelig på, når forlagene fuldkommen overser denne stødt voksende gruppe.

Men men men, der er dog et par ting jeg alligevel skal ind og se, for programmet er ikke helt ryddet for interessante ungdomsforfattere. Blandt andet den (efter min mening) bedste danske ungdomsforfatter Helle Ryding er der inde, og selvom jeg allerede har alle mine bøger af hende signeret, skal jeg da alligevel ind og vise min støtte, for hun er og bliver et fantastisk menneske, med en skøn skøn fantasi, og jeg prøver altid at dukke op, når der sker noget hvor hun er med. Også Lene Kaaberbøl er der inde i år sammen med tegneren Anders Walter, og det er ved at være tradition for mig, at tage forbi og få signeret og tegnet i en bog. Indtil videre har jeg to bøger med signatur og tegning i, så i år skal den tredje føjes til samlingen. Jeg har faktisk overvejet, at smække manden i køen, med en bog også, for så kan jeg så to signeret og tegnet i – ville det være snyd? Hehe. Men skal jeg være ærlig, er det også det eneste jeg skal derind for. Lørdag, to timer, og så ud igen, for så slutter det spændende for mit vedkommende.

Hvad med jer interesserede ungdomsbogslæsere derude… Skal I på Bogforum i år, og hvad syntes I om programmet – noget I bare må se?

3 thoughts on “Bogforum 2013

  1. Kan kun give dig ret i det du skriver! Det virker som om at danmark har sat sig fast i Krimi bøger og fagbøer. Hvilket er lidt trist for os der ikke læser dem.

    Hvis du skal se Helle Ryding om søndagen, så kan det være at vi ses. Jeg har nemlig planer om at sige hej til hende der kl 15 😀

  2. Jeg skal til bogforum om fredagen, og jeg glæder mig! 🙂 Men ja, programmet er på ingen måde målrettet til mig. Der er alt for meget fokus på krimi-genren, og det er virkelig en skam. For der er også mange, der læser andet end det.

Skriv et svar

