Fokus på: Trudi Canavan dag 6

Trudi Canavan banner 1

I dag er så dagen, hvor jeg vælger at lægge fokus på de forskellige bøger i Trudi Canavans forfatterskab. Ikke at jeg vil gennemgå dem bog efter bog, men jeg vil gerne vise jer rækkefølgen og serierne, så I kan se hvordan de skal/kan læses – både de engelske, og de af dem, som er oversat til dansk, nævnes herunder.

I går startede jeg konkurrencen om et eksemplar af Auraya, som er første halvdel af “Priestess of the White”, og her er lige hvordan den serie ser ud på dansk og engelsk:

  • Age of the Five #1: Priestess of the White / Auraya + Siyee-alliancen
  • Age of the Five #2: Last of the Wilds / Drømmevæveren + Gudernes tjener
  • Age of the Five #3: Voice of the Gods / Den hvide død + De sidste vilde

Den første serie som Trudi Canavan skrev, var dog The Black Magician, derefter skrev hun Age of the five (den som er nævnt ovenover), og derefter fortsatte hun på en ny trilogi til The Black Magician serien – en serie som foregår omkring 20 år efter handlingen i The Black Magician. Den dårlige nyhed er, at kun den ene serie kan findes på dansk, men den gode nyhed er, at Tellerup har planer om, at udgive den anden serie, i løbet af 2014. Wee.
Og oversigten ser således ud:

  • The Black Magician #1: The magicians guild / Troldmandslavet
  • The Black Magician #2: The novice / Novicen
  • The Black Magician #3: The Highlord / Højmagien
  • Traitor Spy #1: The Ambassadors Mission / *dk version udkommer i 2014*
  • Traitor Spy #2: The Rogue / *dk version på vej*
  • Traitor Spy #3: The Traitor Queen / *dk version på vej*

Imellem disse to serier, udkom en enkeltstående bog kaldet “The Magicians Apprentice”, og I kan læse her, hvor den måske/måske ikke, hører til i forhold til de to ovenstående serier.

“The magicians apprentice” som er en enkeltstående bog på engelsk, blev splittet op i tre bøger under oversættelsen til dansk. Den danske serie hedder således “Magikerens lærling” og består af bøgerne “Tessia”, “Invasionen” og “Opdagelsen”. Jeg går ikke fuldt ud ind for, at dele én bog op i tre bøger, når den oversættes, da det for mig føles mere som et forsøg på, at få flere penge ud af folk, end så meget andet, men jeg har hørt fra flere, at serien er godt delt op, og at den således ikke taber noget ved det, så det er jo altid positivt – jeg har dog ikke læst den danske version, så jeg kan hverken be- eller afkræfte denne kommentar, men mon ikke der er noget om det, når der nu er flere som siger det?

Det var så det jeg ville dele med jer i dag, men kig endelig med de næste par dage, hvor jeg blandt andet også vil skrive om hvilke bøger hun arbejder på lige nu.

Jeg håber denne liste var bare nogenlunde overskuelig, ellers er I mere end velkomne til, at skrive og spørge ind til den, og så skal jeg gøre mit bedste for, at svare på jeres spørgsmål.
Indtil da, ønskes I alle rigtig god læselyst!

3 thoughts on “Fokus på: Trudi Canavan dag 6

  1. Dejlig “Fokus-på” I har stablet på benene.
    For efterhånden ret lang tid siden læste jeg Auraya, men blev temmeligt skuffet. Jeg undersøgte sagen og fandt ud af at tellerup ikke blot har delt hver bog i 2, men har delt den i tre dele og helt undladt at oversætte den sidste. Det var derfor lidt af en flad følelse da jeg fandt ud af at Auraya “kun” er en tredjedel af historien. Den virkede bare på ingen måde færdig og var næsten ikke engang begyndt.

  2. Jeg skrev samme opdeling af Age of the Five på bloggen den anden dag og fik af vide at det var forkert 🙂 Og efter at have tjekket kan jeg se at jeg tog fejl. Opdelingen er i stedet:

    Age of the Five #1: Priestess of the White / Auraya + Siyee-alliancen + Drømmevæveren
    Age of the Five #2: Last of the Wilds / Gudernes tjener + Den hvide død + De sidste vilde
    Age of the Five #3: Voice of the Gods / Ikke oversat.

    Hvilket jo er hamrende irriterende, men forklarer hvorfor jeg ikke synes, der var nogen ordentlig slutning på serien, da jeg læste den på dansk 😛

  3. Jeg har kun læst Magikerens lærling af Canavan, og synes ikke det ødelagde noget at den var delt op, så det er jo fedt! Jeg vil bare så gerne læse mere af hende! Nu!

Skriv et svar

