Priestess of the White af Trudi Canavan

Priestess of the white af Trudi Canavan3 blomster sort

Titel: Priestess of the White
Forfatter: Trudi Canavan
Serie: Age of the Five #1
Genre: Fantasy
Udgivelse: 2005
Læst i år: 2013
Læst på: engelsk
Sider: 656
Forlag: Orbit
ISBN13: 978184493862
Kilde: Købt


Auraya havde nok aldrig forestillet sig, at hun en dag ville blive udvalgt af selveste guderne, som en af deres fem mægtigste tjenere, men det er ikke desto mindre det som hun er. Sammen med de fire andre hvide, skal Auraya nu forsøge at holde fred, skabe alliancer, og være et forbillede for befolkningen og et talerør for guderne. Hvilket slet ikke er nogen nem opgave.

Som en af de hvide er Auraya udødelig, hun er stærkere end almindelige præster og præstinder, og guderne holder hånden over hende og giver hende evner, som hun kun i sin vildeste fantasi kunne have forestillet sig. Men Auraya har ikke lang tid til at nyde disse fordele og hendes nye liv, for fremmede troldmænd plager landet mod syd, og til alles frygt, er de lige så stærke, hvis ikke stærkere, end de hvide. Rygterne om en hær spreder sig, og Auraya og de andre hvide forsøger at få kontrol over situationen, men hvordan kan der findes andre troldmænd derude som er lige så stærke som de selv er, når de får deres kræfter fra guderne, og hvad skal de gøre for at stoppe dem?

She knew a brief instant of pure agony. Staggering backwards, she gasped for air and looked down at herself. She was alive and, to her surprise, unhurt.
: Flee! Juran’s communication was like a shout in her mind. He is stronger. There is nothing more you can do.
The knowledge hit her like a physical blow. The Pentadrian could kill her. She felt a wave of terror and hastily created another shield. Looking up at the sorcerer she saw him smiling broadly. So much for immortality, she found herself thinking. People are going to remember me as the shortest-lived immortal in history!
Citat fra Priestess of the White side 208

***

Trudi Canavans serie ”The Black Magician” var en kæmpe succes, og en af mine absolutte yndlingsserier, så da denne serie udkom, var jeg utroligt spændt på at læse den. Første gang jeg læste den, syntes jeg den var ganske udmærket – ikke lige så god som The Black Magician, men bestemt ikke dårlig heller, men her anden gang, kan jeg ikke lade være med, at blive utroligt skuffet.

I forhold til ”The Black Magician” syntes jeg, at denne bog er ekstremt lang og tung at komme igennem. Det tog mig indtil flere forsøg at komme igennem den, og jeg følte mig på intet tidspunkt så tryllebundet, som jeg var med hendes anden serie. Desværre. Serien lægger ellers godt ud, med en ung pige, som trodser reglerne og omgås med en Dreamweaver (en form for lærd med primitiv medicinmand/kvinde), og som udviser en utrolig forståelse og indsigt i andre kulturer og menneskers adfærd generelt, og selvom det hele selvfølgelig fortsætter i den stil, bliver det bare utroligt langtrukkent efterhånden som bogen skrider frem. Auraya som vores hovedperson hedder, bliver optaget som præstinde for guderne, og næste gang vi hører fra hende, er hun blevet en af de fem ledere, som guderne kommunikerer direkte med. Vi springer altså omkring ti år over, som jeg syntes kunne have været interessante at høre om, og går direkte fra den lille nervøse pige med en stor portion mod, til en selvstændig kvinde i en yderst magtfuld position, som er ekstremt blid og forstående, og som på sin vis virker en smule vattet – i hvert fald til start.

Bogen skal dog også have den ros den fortjener, for Trudi Canavan har endnu engang formået at skabe et ekstremt dybt univers med politiske konflikter, traditioner, flere hundrede års historier, krige, religioner m.m. og det med at skabe dybe og nuancerede universer, er noget som Trudi Canavan formår at gøre til fulde. Der mangler intet, og man sidder som læser og får lyst til at læse mere, bare for at få mere af vide, om dette spændende univers – det hjælper lidt på den ellers lidt langsomme historie, og den indtil videre lidt vage hovedperson.

Som i hendes tidligere serie, skifter vi ofte synspunkter i de forskellige kapitler, hvilket for en enkelt gangs skyld er ok for mig. Der er indtil flere personer, som jeg syntes er langt mere interessante end vores hovedperson, og det er godt at høre fra dem ind imellem. Dog vil jeg sige, at jeg syntes vi hører fra lidt for mange forskellige personer, og jeg har læst flere anmeldelser, hvor folk har kommenteret, at de er blevet en smule forvirrede over de konstante skift og de mange forskellige personer. Personligt havde jeg ikke noget problem med at holde styr på de forskellige personer, selvom der var en del og det var irriterende med så mange, men så er I da advaret.

Denne serie har fået meget blandede anmeldelser, nogle syntes den er fantastisk, mens andre syntes som jeg, at den mangler noget. Dog er jeg ikke stødt på særligt mange direkte dårlige anmeldelser af bogen, så det er jo positivt. Det er nok en smagssag hvad man syntes om denne bog, men kan man lide Trudi Canavan, bør man bestemt give den en chance.

Skriv et svar

