Fokus på: Trudi Canavan dag 1

Trudi Canavan banner 1

Så starter vi på en ny “Fokus på” omgang, og denne gang er det med fokus på Trudi Canavan – en forfatter, som jeg virkelig elsker. Det har været en blandet fornøjelse at genlæse hendes bøger, men det vil I få meget mere af vide om i de kommende anmeldelser, for de næste 10 dage, vil Frk. Hyms og jeg, udgive anmeldelser af indtil flere af hendes bøger.

The magicians guild af Trudi CanavanI dagens anledning skulle jeg anmelde “The Magicians Guild”, en kanon god bog, som jeg dog allerede har anmeldt, så I stedet for at kaste mig ud i en ny anmeldelse af denne bog, vil jeg blot give jer linket til min allerede eksisterende anmeldelse her.

Frk. Hyms har i dag valgt at anmelde “The Magicians Apprentice”, og I kan læse anmeldelsen på hendes blog.

Og hvad er så grunden til, at vi ikke lægger ud med en anmeldelse af den samme bog? Jo, det er simpelthen fordi, at vi hver har vores mening om, hvilken bog denne serie egentligt starter med. Og don’t worry, I får en nærmere forklaring herunder, så I selv (hvis I endnu ikke har læst nogle af bøgerne), kan beslutte jer for, hvilken rækkefølge I syntes bedst om. Det vil måske blive en lidt kringlet forklaring, men hold tungen lige i munden folkens, så skal jeg prøve at gøre det så godt jeg kan. =)

Oprindeligt blev de tre bøger i “The Black Magician” trilogien (som hedder “De Sorte Troldmænd” på dansk) udgivet samlet, og først herefter udkom den enkeltstående “The Magicians Apprentice” (som på dansk hedder “Magikerens lærling” og som på dansk er blevet delt op i tre bøger). Det er en form for forhistorie til “The Black Magician” trilogien (som altså blev skrevet efter trilogien), og mange siger da også, at det er en god bog at lægge ud med, da det jo som sagt er en forhistorie. MEN der er jeg uenig. Personligt vil jeg til enhver tid anbefale, at man læser “The Magicians Apprentice”, efter “The Black Magician” trilogien, for jeg har hørt fra indtil flere, at det ødelægger noget af spændingen i trilogien. Der sker nemlig nogle ting i “The Black Magician” trilogien, hvor man sidder og tvivler på, om det er sandt eller ej, og det er jo med til at øge hele spændingen, og hvis man allerede har læst “The Magicians Apprentice”, ved man jo allerede hvad der er sandt og falsk, og så er der måske ikke helt lige så mange “åh-nej-er-han/hun-en-bad-guy” eller “kan-det-virkelig-lade-sig-gøre”-momenter… Hehe…
Med andre ord, syntes jeg der bliver afsløret alt for meget, hvis man kaster sig ud i “The Magicians Apprentice”, før man læser “The Black Magician”-trilogien, men selvfølgelig skal man vælge den løsning, som man syntes bedst om. Jeg syntes bare det er synd, hvis der bliver afsløret alt for meget om trilogien, inden man sætter sig ned og nyder denne fantastiske serie. Og efter min mening er “The Magicians Apprentice” en efterfølgende bonus, så man får lidt ekstra guf med, når man er færdig med den oprindelige serie.

Jeg vil dog meget gerne høre fra jer derude, om der er nogle af jer, som har læst begge serier, og som har nogle kommentarer på dette punkt, for det er jo netop noget af det der er sjovt ved at læse – alle de forskellige meninger og holdninger til tingene. Jeg ser I hvert fald frem til at høre, hvad I siger til læse-rækkefølgen.

Rigtig god læselyst folkens!

2 thoughts on “Fokus på: Trudi Canavan dag 1

  1. Jeg har jo så netop læst bøgerne ret hurtigt efter hinanden og jeg må indrømme at jeg synes, det går begge veje. Man hører så meget om den tidligere krig og egentlig decideret slutningen på The Magician’s Apprentice i The Black Magician serien. Så der er spoilers begge veje – hvilket egentlig ikke er særlig gennemtænkt af den kære Trudi. 🙂

  2. Jeg har kun læst “The Magicians Guild”, og havde ikke rigtigt overvejet at læse “The Magicians Apprentice” før fordi den jo er udgivet senere.

Skriv et svar

