Secret Lives af Gabriella Poole

Secret Lives af Gabriella Poole3 blomster sort

Titel: Secret Lives
Forfatter: Gabriella Poole
Serie: Darke Academy #1
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2009
Læst på: engelsk
Sider: 267
Forlag: Hodders Children’s Books
ISBN13: 9780340989241

***

The Darke Academy er en skole som ingen anden. Det er en elite skole, for de smukkeste og rigeste unger, som flytter til en ny by og et nyt land, hvert eneste semester, og jo mere skolens nyeste elev Cassie Bell lærer om skolen, jo mere nysgerrig bliver hun.

”I’m Cassandra. Everybody calls me Cassie, though.”
”Cassandra! How lovely. I shall call you Cassandra. And I am Madame Azzedine, but you will call me Estelle. And my advice to you is that you should take all that the Academy has to offer.”
Halting again, Madame Azzedine turned to her, fierce with excitement. “It is the finest of schools. Indeed, the Academy is so much more than a school. Make the most of all that it can give you, Cassandra, and it will change your life. For ever. Do you understand me?
”Er … yes.”
Madame Azzedine gave a sharp laugh. ”I think perhaps you do not. Not quite. But you will learn, my dear. You will learn so much. The Academy can change your life.”
Citat fra Secret Lives side 18

Cassie lærer hurtigt, at selvom alle er rige og smukke på skolen, er der en gruppe af eliter kaldet ”the Few”. Denne gruppe holder alle udefrakommende væk, holder hemmelige møder, og får en respekt fra skolens lærere, som Cassie ikke forstår. Hvad er der med denne særlige gruppe af elever? Hvem lurer på gangene om natten? Og hvad ved gruppen om det der skete sidste år, da en elev døde under mystiske omstændigheder?

Cassie erfarer hurtigt, at en smule viden kan være en farlig ting, men for meget viden kan være direkte dødbringende.

***

First off vil jeg sige, at jeg var helt vild med ideen i denne bog – en skole der flytter til et ny by i et nyt land, hvert eneste år, er bare helt i toppen. Det lyder simpelthen så fantastisk, og mit første indtryk af selve skolen var da netop også at den var storslået, magisk og utroligt spændende, for der er stil over det hele.

Vores hovedperson er en meget sød pige, som får den absolut sødeste værelseskammerat og en rigtig god og yderst charmerende ven. Jeg kan rigtigt godt lide vores hovedperson, selvom hun engang imellem gør nogle virkelig åndsvage ting, men der er ingen tvivl om, at de mest interessante personer for mig, er hendes værelseskammerat Isabella, og hendes evigt pigeglade og charmerende ven Richard. Der var dog en masse andre personer (næsten alle andre i bogen), som desværre ikke fangede min interesse. Vi har for eksempel den klassiske kvindelige ærkefjende, som hader vores hovedperson og forsøger at spænde ben for hende hele vejen igennem bogen, og hun virkede bare tam og kedelig – det samme gjorde de andre ”Few”, som skolens elite kaldes, for de var simpelthen for overfladiske. Den største skuffelse var dog vores hovedpersons store kærlighed Ranjit. Som altid forsøger forfatteren, at skabe et trekantsdrama mellem den vittige og åbne fyr, og den dystre fyr, som vores hovedperson selvfølgelig bliver hovedkulds forelsket i, men det falder fuldkommen til jorden. Jeg forstod aldrig hendes fascination for Ranjit, og igennem hele bogen forbliver han en kedelig baggrundsperson, og jeg mangler hele den der ”hvem vælger hun” spænding, som der ellers er i så mange andre gode YA serier. Det eneste positive ved hendes kærlighed til Ranjit er, at det lagde ud som om hun forelskede sig i skolens ”bad boy”, men der er ikke meget bad boy over ham, for han er meget betænksom og sød – de få gange man rent faktisk møder ham. Jeg håber virkelig der sker mere på kærlighedsfronten i næste bog.

Da jeg gik i gang med denne bog, forventede jeg en vampyrbog, og der er da også mange små hints igennem bogen, som gør, at man fortsat tænker vampyrer – men man bliver klogere. Jeg ved ikke rigtigt om jeg blev positivt overrasket eller sørgeligt skuffet, for jeg havde glædet mig til en god vampyrbog, men da det viste sig at være noget andet, syntes jeg egentligt det var ganske spændende. Desværre var dette ”andet” ikke helt så godt forklaret og beskrevet, som jeg gerne ville have haft, og som sagt er de fleste andre personer i bogen lettere tamme, så det hele fik sådan en ”øv” fornemmelse over sig.

Dette er en udmærket bog, med nogle få overraskende drejninger, et par sjove personligheder, og et lettere vattet kærlighedsdrama. Det er den klassiske ”pige starter på ny skole, får en ærkefjende, forelsker sig i skolens lækre fyr”-bog, og så er der egentligt ikke meget mere til den end det, desværre. Men en hyggelig letlæst bog, som måske vil overraske, hvis man ikke starter på den med for høje forventninger.

Skriv et svar

