Alanna af Tamora Pierce

Alanna af Tamora Pierce5 blomster sort

Titel: Alanna
Forfatter: Tamora Pierce
Serie: Løvindens Sang #1
Genre: Fantasy, Ungdomsbøger
Udgivelse: 2012
Læst på: dansk
Sider: 191
Forlag: Tellerup
ISBN13: 9788758812571

***

Alanna og hendes tvillingebror har store magiske evner, men de drømmer om hver sin ting. Alanna frygter sin magi, og vil i stedet være ridder og rejse rundt i verden, hjælpe de svage og kæmpe for retfærdighed, mens hendes bror hader våben og fysisk hård træning, og i stedet ønsker, at blive en stor troldmand. Problemet er bare, at piger ikke kan komme i lære som ridder.
Da deres far sender Alanna til Gudernes By, hvor hun skal lære alt om hvad det vil sige, at være en ung kvinde af en fornem familie, og hendes bror sendes til slottet for at blive ridder, beslutter tvillingerne sig derfor for, at bytte plads. Men først, skal de overtale Coram, som skal til slottet sammen med Thom og være hans hjælper igennem de næste mange års træning, og det i sig selv, vil blive noget af en udfordring.

”Ved den sorte Gud!” brølede han og blev mørkelilla i hovedet. Vi rider omgående hjem, og så skal du få alle de klø der kan ligge på dig! Hvor er din afskyelige bror?”
”Tag det roligt, Coram.” sagde hun. ”Tag dig noget at drikke.”
”Jeg skal ikke have noget at drikke,” hvæsede han. ”Jeg skal banke jer blå og grønne begge to!” han tog en ordentlig slurk af vinsækken.
”Thom er på vej til Gudernes By sammen med Maude,” forklarede Alanna. ”Hun syntes vi gør det rigtige.”
Coram bandede. ”Selvfølgelig holder den heks med jer to djævleunger. Og hvad siger jeres far så?”
”Han ved ikke noget om det hele,” sagde Alanna. ”Coram, du ved at Thom ikke har lyst til at blive ridder. Men det har jeg.”
”Jeg er ligeglad med om I så har lyst til at blive dansende bjørne!” sagde Coram og tog endnu slurk vin. ”Du er en pige.”
”Det er der ingen der behøver at få at vide.”
Citat fra Alanna side 15

Alanna drager til slottet forklædt som dreng, og begynder nu sin træning til ridder. De første mange år skal hun være Page, og skolegangen og træningen er hård og uden nåde. Alanna er dog fast besluttet på, at klare det, og sammen med den trofaste Coram, som ved at hun er en pige, og hendes nye venner, gør hun alt hvad hun kan, for at bevise sit værd.

***

Da jeg for snart et år siden så, at denne serie ville blive udgivet med nye covers, blev jeg elle vild. Denne serie betød meget for mig da jeg var yngre, og jeg læste den gentagende gange, og hver gang jeg ser den eller hører om den, bliver jeg mindet om, hvordan det var at være ung og helt ny til bøgernes fantastiske universer. Denne serie var i hvert fald en af mine absolutte yndlingsserier da jeg var yngre, men jeg må med skam sige, at det er over 10 år siden, at jeg sidst læste den, så da jeg her i starten af måneden fik hele serien i fødselsdagsgave (af min skønne mand), kastede jeg mig straks over bøgerne.

De nye covers er super smukke i forhold til de gamle, og de er langt mere ”up-to-date”. Jeg brød mig aldrig rigtigt om de covers bøgerne havde før, men Tellerup har de sidste par år lavet det ene skønne cover efter det andet, og coversne til denne serie er ingen undtagelse. Nu ved jeg godt, at coveret ikke er altafgørende, men et-eller-andet-sted tror jeg at coveret kan gøre en stor forskel, når vi snakker om, at fange læsernes interesse – coveret er trods alt det første indtryk man får af bogen, og et godt førstehåndsindtryk, kan gøre en kæmpe forskel, så forhåbentligt de næste generationer vil få lige så stor glæde af denne serie, som jeg ved, at jeg selv og mange andre fra min generation fik, nu da den er blevet moderniseret lidt, og derved er kommet tilbage på boghandlernes hylder.

Og så er det vist på tide at komme lidt ind på historien, for som jeg sagde før, er coveret jo ikke alt.

Vores unge hovedperson Alanna er en skøn pige at følge, for hun ved hvad hun vil, og hun er ikke bange for, at kæmpe for det som hun ønsker og tror på. Jeg elsker simpelthen at følge hendes kamp for at blive ridder, den benhårde træning det kræver, de mange timers hårde arbejde, og hendes vilje til at kæmpe, selv når det hele ser aller sortest ud. Hun er den perfekte heltinde på det punkt, selvom jeg ikke altid forstår hendes stædighed og hendes store behov for at klare alting selv, men hendes kamp er skøn at følge, og man kan slet ikke lade være at holde af hende.

Denne bog starter, da Alanna er blot 11 år gammel, hvilket nok vil skræmme mange af de ældre læsere, men på trods af de få sider der udgør denne bog, går tiden hurtigt, og allerede i slutningen af bogen, er der gået adskillelige år. Personligt kunne jeg godt tænke mig, at bogen var tykkere, og at der blev brugt mere tid på hendes udvikling, men Alanna udvikler sig hurtigt, og det virker på ingen måde forceret, så foruden mit eget ønske om mere dybde (og flere sider at læse), har jeg intet at klage over. Nu skal man dog ikke tro, at det hele går op i riddere, våben og mandehørm, for Alanna er trods alt en ung pige, og vi skal selvfølgelig også have et lille indblik i de problemer der helt naturligt dukker op, efterhånden som hun bliver ældre. Jeg elsker at man får den smule ekstra info med, og jeg sad og hylede af grin, da hendes krop pludselig begynder at ændre sig, for det er altså ganske morsomt at følge. Hun forsøger at kæmpe imod hvad hun er, og forsøger at skubbe den kvindelige del af sig selv væk, men uden meget held, og jeg syntes det er en sjov udvikling at følge.

Denne bog er bestemt værd at læse, og når nu man er i gang, kan man lige så godt kaste sig over hele serien, for denne bog er fantastisk (hele serien er fantastisk), men den er ret tynd, så den er desværre hurtigt læst, og så er det jo godt at have den næste liggende klar.

Skriv et svar

