Clockwork Prince af Cassandra Clare

Clockwork Prince normal af Cassandra Clare4 blomster sort

Titel: Clockwork Prince
Forfatter: Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices #2
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2011
Læst i år: 2013
Læst på: engelsk
Sider: 498
Forlag: McElderry Books
ISBN13: 9781416975885
Kilde: Købt


Tessa Gray bor hos skyggejægerne, og føler endelig, at hun er i sikkerhed, men lige som det hele ser lysest ud, tager det en uventet drejning. Charlotte får to uger til at opspore Mortmain, ellers vil instituttet blive taget fra hende, og hvis dette sker, vil Tessa ikke have noget sted at gå hen, hun vil ikke have nogen form for beskyttelse, og hun vil være alene i en by, hvor hun ingen kender. Med andre ord, et let offer for The Magister.

Tessa og alle på instituttet sætter nu alt over styr for at finde The Magister, og de finder hurtigt ud af, at hans kamp mod skyggejægerne bunder i et ønske om hævn. Hvem hun er, og hvorfor hun er så vigtig for ham, ved Tessa endnu ikke, men hun ønsker for alt i verden at han bliver fanget, så hun endelig kan føle sig sikker. De må dog hurtigt erfare, at The Magister har planlagt sin hævn længe, og han har indtil flere væmmelige overraskelser gemt i ærmet. Hvordan kan de nå at finde og stoppe ham? Hvordan kan det være, at han ved alt hvad de planlægger, når ingen udenfor instituttet ved noget? Og hvor passer Tessa ind i det hele? Det er de spørgsmål de må stille sig selv, og hen af vejen må de alle sammen se nogle meget ubehagelige sandheder i øjnene.

Consul Wayland held the sword lightly, as if it weighed nothing. His gaze on Tessa was heavier. She felt as if he were searching her face, reading the fear in her eyes. “We are not going to hurt you, little warlock,” he said. “The Accords would forbid it.”
“You should not call me warlock,” Tessa said. ”I bear no warlock’s mark.” It was strange, having to say this again, but when she had been questioned before, it had always been by members of the Clave, not the Consul himself. He was a Tall, broad-shouldered man, exuding a sense of power and authority. Just the sort of power and authority that Benedict Lightwood so resented Charlotte laying claim to.
“Then what are you?” he asked.
Citat fra The Clockwork Prince side 17

***

Jeg kan ikke lade være, at sammenligne Cassandra Clares to serier, når jeg sidder og læser, for der er godt nok mange ting som går igen. Jem (Simon) er den forstående ven, som altid er der for vores hovedperson, som altid gør hende i bedre humør, og som er vildt forelsket i hende. Will (Jace) er den irriterende yderst charmerende fyr, som vores hovedperson er helt forgabt i, som har en tragisk fortid og som behandler alle omkring sig skidt. Charlotte (Maryse) er den kvinde som leder instituttet, og som er som en mor for Jem og Will, som har en fraværende mand og som kæmper for at bevare kontrollen over instituttet. Osv osv osv. Der er så mange personer som går igen, at det til tider bliver en smule for forudsigeligt hvad der kommer til at ske, og det er lidt ærgerligt. Dog vil jeg sige, at Jessamine (som jeg formoder, skulle være en smule i stil med Isabelle) egentligt bare er irriterende fyldstof, Charlotte er blidere end Maryse og lettere at holde af, og at Will har langt mere dybde end Jace, og selvom jeg virkelig var træt af ham i starten af denne bog, begyndte jeg for alvor at kunne lide ham, jo mere der blev afsløret om hans fortid.

Det er dog på ingen måde rent brok jeg har til overs for denne bog, selvom det måske lyder lidt sådan i det foregående, for det er og bliver en fantastisk historie. Jeg kan slet ikke lade være at føle med vores unge hovedperson Tessa, når hun skal vælge mellem Will og Jem, for hold da op hvor er jeg også selv splittet. Jeg er dog ganske tilfreds med det valg hun tog i slutningen af denne bog, selvom jeg kraftigt mistænker, at der går et-eller-andet helt skævt i næste bog, på netop det punkt. Men det må tiden jo vise.

Magnus Bane er også en person som vi ser mere til og ham ville jeg gerne vide langt langt mere om, end den smule vi får af vide i disse serier. Han er bestemt en af mine yndlings personer i disse bøger, og jeg er helt vild med, at vi endelig finder ud af, hvad der oprindeligt skete mellem ham og vampyren Camille.

Jeg elsker universet, og jeg kan simpelthen ikke få nok… Shadowhunter universet kombineret med det smukke gamle victorianske London er helt igennem fantastisk! Man skal dog lige forberede sig på hele spørgsmålet om stærke kvinder, for det er jo klassisk for perioden, at kvinder anses for værende svage og lette at trætte, og at mændene skal beskytte dem og klare alt det hårde arbejde. Dette kunne godt ind imellem irritere mig lidt, men det er jo sådan tingene var den gang, og det er heldigvis ikke så slemt – det er kun hver gang det kommer til Jessamine, at det for alvor går galt, for den pige har da ikke andre drømme i livet end, at lære og brodere, spille klaver, føde masser af babyer og iføre sig store kjoler. Tessa er heldigvis af en helt anden støbning, og det gjorde lidt op for det andet. Desuden er der noget vildt romantisk over den måde mændene bejlede til kvinderne i den tid, og det får vi heldigvis lov at snuse lidt til.

Skriv et svar

