Filmanmeldelse: Dæmonernes By

Original titel: City of Bones
Serie: The Mortal Instruments #5
Genre: Action, Adventure
Spilletid: 2 t. 20 min.
Copyright: SF Film

***

Den længe ventede filmatisering af Cassandra Clares bog ”Dæmonernes by” havde endelig forpremiere i går, og der var manden og jeg inviteret ind og se filmen. Jeg har længe gået og glædet mig til at se den, og som med alle andre film, var det spændende at se, om den levede op til bogen.

Efter at have set filmen, vil jeg sige, at man kan se på den på to måder:

Man kan se den som en rigtig god film for unge mennesker, og voksne med hang til det overnaturlige. Den er spændende, der er en god blanding af action og kærlighed, og forholdet mellem vores hovedperson Clary og skyggejægeren Jace, er i centrum. Der sker hele tiden noget, og man sidder aldrig og keder sig, og selve historien er rigtig sød…

…eller man kan se den som en filmatisering af bogen med samme titel, og så falder alt rosen fuldkommen til jorden, for selvom filmen stadig er sød og værd at se, lever den slet ikke op til bogen. Manuskriptet er grundlæggende det samme, men de har taget sig så mange friheder, at der er mange ting som ikke stemmer overens med bogen, og jeg er spændt på at se, om de efterfølgende film holder sig til serien, eller om de er nødsaget til, at køre filmene i en anden retning, grundet alle ændringerne. Skuespillerne var fine, og jeg kunne såmænd godt lide dem i deres roller, men rollerne var helt anderledes end i bogen – Valentine er meget snusket at se på, og minder mere om en psykotisk pirat end om den elegante og tiltalende mand, som han er i bogen. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at den Valentine der ses i filmen, skulle kunne overtale så mange mennesker til, at følge ham i kamp, for han virker mere skræmmende og sindssyg, end en overtalende politisk-interesseret-leder-type. Jace er slet ikke så dum en skid som han er i bogen, men viser sine blødere sider, og det passer slet ikke ind, desuden virker han meget sejere, og man misser en stor del af den tragiske fortid, som der lægges så meget vægt på i bogen. Isabelle er også meget blødere i filmen end jeg forestiller mig hende i bogen, og Magnus Bane er slet ikke så ekstrem som jeg havde troet han ville være, selvom jeg efterhånden som filmen skred frem, begyndte at syntes ganske godt om ham som spillede ham.

Så på den ene side, en ganske udmærket film, med action og kærlighed i store mængder, som bestemt er værd at se, og som jeg tror, vil hitte blandt de 15-16 årige, og på den anden side en kæmpe skuffelse, når man sammenligner den med bogen, for der er alt for mange ting som ikke stemmer overens.

Herunder vil jeg sætte tingene lidt i punktform, for at forsøge at holde tingene adskilt:

• Filmen havde nogle fantastiske effekter – den var faktisk rigtigt flot lavet. Instituttet ser kanon godt ud, kampene var levende, varulvene så lidt pillede ud, men havde potentiale (jeg syntes ofte at varulvene er grimme i film), og alt i alt var der masser af wow-effekt igennem filmen.
  • Der var en masse humoristiske elementer, og flere gange sad alle i salen og grinede, men der var også tidspunkter hvor det simpelthen blev for plat. Jace laver et lille forsøg med portalen (jeg vil ikke afsløre mere end det), som jeg egentligt bare syntes var latterligt.
  • Runerne så slet ikke ud som jeg havde forestillet mig. Eller rettere, jo, sådan rent formmæssigt så de ud som jeg havde forventet, men én rune kunne jo fylde den halve brystkasse, og jeg havde forestillet mig at de var mindre, mere elegante, og ikke tegnet med den fedeste sprittuds man kunne finde. Og når man er ved runerne, kan det lige så godt nævnes, at deres stele mindede mere om en tryllestav med lys i enden, end et værktøj til brug i kamp – jeg forventede næsten at de ville råbe alohomora og så ville den begynde at slå gnister.
  • Der mangler enormt meget baggrundsstof. Vi får ikke nogen særlig introduktion til de forskellige væsner i filmen, vi får ikke noget af vide om Idris og andre skyggejægere, man får en forestilling om, at det kun er de tre unge skyggejægere og Hodge som bor på instituttet, for Isabelles og Alecs forældre nævnes aldrig. Der er alt for mange ting til, at nævne dem alle her, men alt i alt var der simpelthen ikke nok info, og min mand, som aldrig har læst bogen, sad tilbage med en masse ubesvarede spørgsmål.
  • Skuespillet var et langt stykke hen af vejen rigtigt godt, men nogle gange at det gik lidt galt – der var ikke så mange følelser, ikke så meget dystert og farligt, så der kom en lidt tam følelse over tingene.
  • Simon var endnu mere fantastisk i filmen, end i bogen, og jeg fatter simpelthen ikke, at Clary ikke vælger ham. Magnus Bane var spændende, og Alec var lige efter mit hoved, selvom man desværre ikke ser nok til hverken Magnus eller Alec i filmen. Luke var ikke helt som jeg havde forestillet mig, men han var ganske fin alligevel, og kun Isabelle, Jace og Valentine skuffede for alvor.

Som I kan læse herover, er der rigtigt meget godt, og mindst lige så meget skidt ved filmen, og jeg har valgt at give den en middelkarakter. Jeg vil til enhver tid anbefale, at man læser bogen i stedet, for at man får det fulde udbytte af Cassandra Clares fantastiske univers, og virkelig får lov at gå i dybden med det hele, og så tager filmen efterfølgende, når man ved alt hvad der er at vide, så man ikke går glip af noget vigtigt.

Dette er ved at være en lang anmeldelse, men her til sidst vil jeg sige tusind tak til SF film, som har sponsoreret præmierne til denne fokus på-tour, samt billetterne til forpremieren, og det var en super aften. Der var pyntet fint op, og der var chips og drikkevarer til alle som skulle til præmieren. Det var en skøn oplevelse!

Og så giver jeg bolden videre til jer derude, for jeg er virkelig nysgerrig efter at høre, hvad I syntes om filmen.. Er den god eller skidt? Levede den op til jeres forventninger?

One thought on “Filmanmeldelse: Dæmonernes By

1. Jeg har det meget blandet med den film. På en måde synes jeg, den var langt bedre end bogen; og alligevel haltede den enormt meget, baggrundshistorien blev glemt og intet blev forklaret. Den føltes enormt indforstået – i den forstand, at jeg slet ikke ville kunne finde hoved og hale i den, hvis jeg ikke havde læst bogen i forvejen. Og det er en skam.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo