Legacy of the Clockwork Key af Kristin Bailey

Legacy of the Clockwork Key af Kristin Bailey2 blomster sort

Titel: Legacy of the Clockwork Key
Forfatter: Kristin Bailey
Serie: The Secret Order #1
Genre: Steampunk, Fantasy, Romance
Udgivelse: 2013
Læst i år: 2013
Læst på: engelsk
Sider: 403
Forlag: Simon Pulse
ISBN13: 9781442440265
Kilde: Købt


Da en ildebrand ødelægger Megs hjem og dræber hendes forældre, ligger både hendes fremtid og formue i ruiner. Det eneste Meg har tilbage, er et ur, som viser sig at være langt mere unikt, end hun nogensinde kunne have forestillet sig. Uret er nemlig en nøgle, til en fantastisk og dødsensfarlig opfindelse, og det er nu Megs opgave at beskytte nøglen, og sikre, at den ikke falder i de forkerte hænder.

His expression turned quizzical as he squinted in the dim light. “I don’t think this is a watch.”
“What else could it be?” I reached forward to grab it then pulled my hand back. My fingertips came to rest on his, but he didn’t look up. Instead we both stared at the strange mechanism unfolding in his hands.
Like an odd shining blossom, three silver structures rose upon a short brass stem as Will opened the cover. Each petal’s edge had a different pattern of irregularity shaped teeth. The shape resembled the flower embossed on the back, but with sharper edges and minuscule gears.
“What is it?” I had never seen anything like it before in my father’s shop.”
Citat fra Legacy of the clockwork key side 41-42

Inden Meg får set sig om, er hun ude på et halsbrækkende eventyr, med stalddrengen Will, på jagt efter en hemmelig opfindelse, der for alt i verden må og skal destrueres. Hvad det er, ved hun ikke, men hendes bedstefar var med til at skjule opfindelsen, og hendes forældre blev muligvis dræbt fordi de viste noget om den, og nu vil hun afslutte hvad de begyndte, og en gang for alle, destruere den opfindelse, hvis blotte eksistens har ødelagt hele hendes liv.

***

The Legacy of the Clockwork Key, var den første debut author bog jeg gav mig i kast med i år, og selvom jeg blev ved med at sige til mig selv, at jeg ikke måtte sammenligne den med Cassandra Clares bog ”Clockwork Angel”, kunne jeg altså ikke helt slippe det, for der var et-eller-andet ved denne bog, som mindede mig om ”Clockwork Angel” – nok en blanding af genren, titlen og farverne på forsiden.

Bogen havde en masse potentiale, det er der ingen tvivl om, men der var desværre meget langt fra det jeg havde forventet, til det som jeg faktisk fik. Historien lød super spændende, og den havde da også sine spændende øjeblikke, men den formåede aldrig at blive fantastisk og fange mig, så jeg endte med at lægge bogen fra mig indtil flere gange, inden jeg endelig fik den færdiggjort. Hele ideen med en hemmelig gruppe af højtstående mennesker, som bruger deres fritid på at konkurrere om, hvem der kan opfinde det mest ekstraordinære, lød ellers super spændende, og selvfølgelig skal sådan noget gå galt. Desværre havde hverken historien eller dens personer særligt meget dybde, og det hele var en smule for gennemskueligt – mit første gæt på hvad ”den-store-farlige-og-meget-hemmelige-opfindelse” var, viste sig at være rigtig, og der manglede virkelig noget til, at holde mig fanget. Desuden var historien lettere naiv (kan man overhovedet sige, at en historie er naiv?), for det hele var for let og der var aldrig nogen virkelig spænding eller fare på færde – der var nogle super spændende opfindelser og problemstillinger som vores hovedperson og hendes venner skulle tage stilling til, men det hele var bare for let, og det gjorde det bare endnu mere kedeligt.

Alt i alt er dette en bog som lyder super spændende, som ser super flot ud, og som hist og her har fået nogle rosende anmeldelser, men som slet slet ikke lever op til mine forventninger. Den var dog alligevel lidt sød, så måske jeg på et tidspunkt giver mig i kast med fortsættelsen, men det bliver desværre ikke en af dem, som kommer øverst på ønskelisten.

Skriv et svar

