Laya af Jon Brændsgaard Toft

Laya af Jon Brændsgaard Toft3 blomster sort

Titel: Laya
Forfatter: Jon Brændsgaard Toft
Serie: Enkeltstående
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 241
Forlag: Mellemgaard
ISBN13: 9788792801957

***

Laya stikker af fra den skole hun går på, fordi der går rygter om, at Dem Som Bringer orden – en gruppe af troldmænd som søger at styre verden – har fået nys om en magisk genstand, som bliver skjult i en lille by, og da hun har været med til at skjule den, føler hun, at det er hendes pligt at advare byens borgmester om, at den måske ikke længere er sikker.

”Hvad nyt bringer I?! spurgte borgmesteren efter et øjebliks tavshed.
”Dårligt nyt,” svarede pigen. ”De er begyndt at røre på sig.”
Borgmesteren rynkede brynene. ”Det er ikke godt,” sagde han. ”Dem som Bringer Orden må holdes fra byen og dens hemmelighed. Vi må kontakte Sarim den Vise. Måske han kan beskytte byen med magi.”
”Det kan han sikkert,” svarede pigen. ”Spørgsmålet er, om han er til at overtale.”
Citat fra Laya side 9-10

Hendes rejse bliver dog længere end hun havde forudset, og hun møder nye venner, genser familie, og bliver hvirvlet ud på en rejse, som strækker sig længere end hendes verdens grænser. Laya må pludselig indse, at hendes verden ikke er den eneste, og da hun pludselig befinder sig i en anden verden, må hun selv forsøge at finde vejen hjem, men at finde vejen hjem byder på mange udfordringer, og Laya må være stærk og opfindsom, og ikke mindst lærenem.

***

Det første der slog mig med Laya er, at den virker bedre skrevet end vampyrkrøniken bøgerne, som også er skrevet af samme forfatter. Desuden havde jeg noget lettere ved hovedpersonen i Laya, som er en stærk og selvstændig pige, og jeg syntes at universet virkede mere interessant, så det var alt sammen store plusser at lægge ud med.

Vores hovedperson er som sagt en ung pige, som er ret let at holde af og forstå, og hun får følge af sin bedste og eneste ven, katten Fritz, som er et skønt pust til historien. Jeg havde lidt en følelse af ”Det gyldne kompas” (skrevet af Philip Pullman) mens jeg læste denne bog, for mange lader til at have en lille ven i form af et dyr som følgesvend, og det faktum, at der kan rejses mellem verdner, var også meget i samme stil. Nu er det godt nok mange år siden, at jeg læste Philip Pullmans bøger sidst, men jeg vil dog mene, at denne bog henvender sig til dem som er en smule yngre end Philip Pullmans læsere.

Jeg havde lidt svært ved at se, hvorfor vi skulle introduceres til visse ting – fx dværgene – for selvom jeg syntes det var sjovt at få et større indblik i universet, blev meget af det kun overfladisk beskrevet, og føltes mere som fyldstof, end så meget andet. Til gengæld syntes jeg, at der er gjort en masse ud af hovedpersonen og visse af bipersonerne, så det gjorde en smule op for det.

Laya har mange ting at lære igennem historien, specielt da hun ankommer til Glasgow, skal hun til at finde ud af hvad det hele er. Der er mange ting hun ikke ved hvad er, hvilket er ganske logisk, men på den anden side er der nogle ting som hun godt ved hvad er, og som jeg føler at hun ikke burde vide, når man tænker på den verden hun kommer fra. Det trækker lidt ned. Desuden syntes jeg ind imellem, at der bliver rodet en smule rundt i historien (eller også er det bare mig der var forvirret), så det trækker desværre også ned.

Alt i alt er dette en hurtigt læst bog, men den er ganske underholdende og jeg tror den vil passe rigtigt godt til den lidt yngre aldersgruppe – enten som højtlæsning, eller som en lidt lettere læst bog, som den unge selv skal forsøge sig med. Universet er spændende, hovedpersonen sjov og den er generelt bare hyggelig at læse, og ikke så lang at den vil skræmme de yngre. Den har sine minusser, men på sin vis tror jeg mest, det er min alder som gør, at jeg bider mærke i det – havde jeg læst den da jeg var yngre, tror jeg bare jeg havde slugt den uden at studse over noget.

Skriv et svar

