Bogtyven af Markus Zusak

Bogtyven af Markus Zusak1 blomster sort

Titel: Bogtyven
Forfatter: Markus Zusak
Serie: Enkeltstående
Genre: Skønlitteratur
Udgivelse: 2007
Læst på: dansk
Sider: 566
Forlag: Sesam
ISBN13: 9788711228531

***

Det er 1939. Nazityskland. Landet holder vejret. Døden har aldrig haft så travlt før, og det ser ikke ud til at blive bedre. 9-årige Liesel Memingers liv ændres, da hun ved sin brors grav finder en lille ting, der ligger begravet i sneen. Det er Håndbog for kirkegårdsgravere. Bogen er blevet glemt der, og det bliver Liesels første bogtyveri.

”Hun blev først klar over, at hendes mor var gået tilbage efter hende, da hun mærkede en knoglet hånd på sin skulder. Hun blev slæbt væk. Et varmt skrig fyldte hendes hals.

Et lille billede, måske tyve meter borte.
Da slæberiet var overstået, stod mor og
datter og hev efter vejret.
Der lå noget rektangulært og sort
halvt begravet i sneen.
Kun pigen opdagede den.
Hun bukkede sig ned og samlede den op
og knugede den i sine fingre.
Bogen havde sølvskrift udenpå.”
Citat fra Bogtyven side 27 og 28 – tekst og starten af et nyt kapitel)

Derefter begynder en kærlighedsaffære med bøger og ord, efterhånden som Liesel lærer at læse af sin plejefar. Snart stjæler hun bøger fra nazisternes bogbrændinger, fra borgmesterindens fine bibliotek, fra hvor der overhovedet kan findes bøger. Det er farlige tider, og da Liesels plejefamilie skjuler en jøde i kælderen, både åbner og lukker det verden for Liesel.

***

Jeg har gang på gang fået anbefalet denne bog, og jeg syntes også, at den lød utroligt spændende. En ung pige som stjæler bøger, i en tid hvor bøger er forbudte. Det er da lige noget for enhver bogorm, og jeg har da også hørt rigtigt godt om den fra både unge og voksne. Og hold da op hvor blev jeg skuffet.

Jeg kan lige så godt sige det med det samme – jeg læste ikke denne bog færdig. Faktisk, kom jeg ikke særligt langt i den, før jeg besluttede mig for, at min tid kunne bruges bedre, end på at kæmpe mig igennem denne bog. Jeg satte mig for, at give den en chance på de første 100 sider, og det nåede jeg (næsten), men så kastede jeg også håndklædet i ringen. Jeg hader ellers at opgive bøger, for det virker (på mig) lettere useriøst, men denne bog, ved jeg bare, at jeg ville bruge de næste mange måneder på at kæmpe mig igennem, og det magter jeg simpelthen ikke.

For mig er det nok skrivestilen og fortælleren der irriterer mig. Skrivestilen er kedelig og lettere flad, og selvom jeg ikke er den der forventer det store af måden den er skrevet på (historien i sig selv er det der er vigtigst for mig), gik denne mig på nerverne helt fra start. Det værste var dog ikke skrivestilen, men den synsvinkel vi så bogen fra, nemlig dødens. Yep, du læste rigtigt, vi følger det hele fra dødens synspunkt, og her havde jeg forventet at læse om en ung piges kamp for, at få lov at læse bøger, og hendes tanker og handlinger og hvordan det hele er med til at forme hende som person, og i stedet skal vi opleve hende igennem en andens øjne. Det satte ligesom det endelige punktum for mig.

Jeg skal ikke kunne sige om dette bliver bedre længere inde i bogen, for lige nu er min tålmodighed og min tid desværre ikke til, at finde ud af dette. Jeg har dog før oplevet, at en bog jeg ikke bryder mig det mindste om, bliver bedre efter et nyt forsøg nogle år senere, så måske jeg venter et par år og prøver igen, men hvem ved. I hvert fald er dette ikke en bog jeg vil anbefale vidt og bredt, for personligt syntes jeg ikke den lagde særligt godt ud, men jeg vil heller ikke påstå, at den ikke ændrer sig, for som sagt gav jeg op ret tidligt i bogen, så måske det bliver bedre, måske ikke. Og der er jo mange som syntes rigtigt godt om denne bog, så hvis handlingen lyder spændende, syntes jeg man skal prøve at låne den af en bekendt, eller på biblioteket, og så kan man jo altid købe den selv, hvis man er en af dem, som syntes den er rigtigt god.

5 thoughts on “Bogtyven af Markus Zusak

  1. Du er ikke den eneste, der har fået tudet ørerne fulde af anbefalinger af den bog. Jeg har læst den (hele bogen altså – selvom det var hårdt), og jeg synes den var virkelig kedelig. Den havde vel nogle okay pointer og behandlede okay spændende emner, men guuuud hvor var jeg ved at kede mig til døde. Så det var helt sikkert heller ikke en bog for mig.
    Nu må jeg så hellere lige nævne at det er nogle år siden efterhånden. Jeg skal da ikke kunne sige om jeg finder den bedre nu, men jeg tror det ikke.

    • Den er jo også skrevet fra dødens synspunkt, så måske han stod klar bag dog og håbede at du døde af kedsomhed… Eich, meget dårlig humor her… Jeg er altså vildt glad for, at jeg ikke er den eneste som ikke syntes om denne, for jeg kan virkelig ikke se det fantastiske ved den… Virkelig ikke!!!

  2. Jeg er også blevet anbefalet den af alle i min omgangskreds, men har endnu ikke læst den. Jeg har nok hele tiden været kritisk indstillet – selvom din anmeldelse, er den første jeg har læst, der ikke har været positiv.
    Jeg er heller ikke ellevild med tanken om en fortælling fra dødens aspekt, det virker en anelse bizart – på den dårligst tænkelige måde.

    Jeg har endnu ikke besluttet, om jeg vil læse den eller ej. Jeg ved bare ikke helt, om jeg kan overskue det – nu når jeg har så mange andre, mere tiltalende bøger stående på reolen.

    • Umiddelbart vil jeg sige, at hvis du ikke føler for den, så lad være. Det er altså langt bedre at gå i gang med en bog, som man selv syntes lyder spændende, end at “pligt-læse” fordi andre syntes at man skal – det er spild af tid, for der er SÅ meget andet godt derude, og hvorfor så spilde tiden på noget som man dybest set ikke gider læse. =D

      Jeg vil dog også sige, at din og min bogsmag ofte er ret forskellig (ud fra de anmeldelser jeg kan se på din blog), forstået på den måde, at du fx læser en del klassikere (som jeg til min store fortrydelse sjældent syntes særligt godt om), og jeg kunne måske forestille mig, at denne bog kunne være noget for dig alligevel. Det er bare min umiddelbare tanke, og det kan selvfølgelig være, at du er lige så lidt begejstret for den, som jeg selv er, men tja, jeg vil ikke helt udelukke, at du måske kunne syntes om den… =)

  3. Jeg læste den for nylig og skuffet, for jeg syntes ikke helt, den levede op til al den positive kritik, som bogen har fået de seneste år. Jeg syntes dog, at vinklen med Døden som fortæller var interessant og en af de bedste ting ved bogen (når nu der var langt mindre fokus på bogtyveriet i forhold til, hvad jeg havde forventet). Men helt sikkert en helt anden bog end forventet. Desværre.

Skriv et svar

