Niceville af Kathryn Stockett

Niceville af Kathryn Stockett5 blomster sort

Titel: Niceville
Forfatter: Kathryn Stockett
Serie: Enkeltstående
Genre: Skønlitteratur
Udgivelse: 2009
Læst på: dansk
Sider: 408
Forlag: Rosinante og Co.
ISBN13: 9788763820202

***

Skeeter ønsker brændende at blive journalist, men da hun søger om et job på et af de store forlag i New York får hun afslag. Med afslaget følger dog en besked der siger, at hun skal samle erfaring, og sende nogle tekster om emner, som virkelig interesserer hende. Og her starter hendes projekt om, at skrive en bog set fra den sorte hushjælps synspunkt, men hun finder hurtigt ud af, at tingene står langt værre til end hun nogensinde havde forestillet sig, og at få tjenestepigernes hjælp, vil blive langt sværere end først antaget – hvis ikke umuligt.

”Ingen ar nogensinde skrevet sådan en bog før,” siger hun, nu omsider hviskende, og – går jeg ud fra – omsider ved at forstå. ”Det er et banebrydende projekt. Det er en splinterny vinkel.”
Jeg får øje på en flok uniformerede tjenestepiger, der går forbi mit hus. De ser hen på os, ser mig sidde sammen med en hvid kvinde på trappestenen. Jeg bider tænderne hårdt sammen og ved allerede, at min telefon kommer til at kime i aften.
”Miss Skeeter,” siger jeg langsomt for at give ordene vægt. ”hvis jeg gør det her sammen med Dem, kan jeg lige så godt selv brænde mit hus ned med det samme!”
Citat fra Niceville side 97

Aibileen mistede sin søn for få år siden, og selvom hun stadig arbejder for en hvid familie, og hjælper med at opfostre familiens lille pige, har hun svært ved at acceptere, at hendes søn blev dræbt af en hvid mand. Da Skeeter henvender sig til hende, og spørger om hun vil være med til at fortælle sin historie, siger hun straks nej, af frygt for hvad der vil ske hende, hvis det nogensinde bliver opdaget, men et frø er spiret i hende, og måske vil denne chance for at fortælle om hendes liv, kunne gøre en forskel for andre tjenestepiger rundt omkring i de hvides hjem. Hendes veninde Minny mener hun er tosset, overhovedet at overveje det, men langsomt begynder de to kvinder at åbne op omkring deres liv og deres erfaringer, og Skeeter får en helt anden verden at se gennem deres historier. En verden med skuffelser og indre kampe, om at holde fast på hvem man er, i en verden hvor man ikke er accepteret, men også om kærlighed og sammenhold og om de små ting i hverdagen, som gør det værd at fortsætte og drømme om, at tingene måske en dag vil ændre sig.

***

Som jeg sikkert har skrevet før, har jeg desværre meget dårlig erfaring med de bestsellere, som alle andre elsker. Jeg ved ikke om det er fordi jeg har for høje forventninger eller hvad, men de plejer bare ikke at fange mig. For en enkelt gangs skyld, var det dog ikke sådan, for jeg elskede virkelig Niceville, og jeg kan slet ikke begynde at beskrive hvor dybt den rørte mig.

Niceville er den klassiske skønlitterære bog, så det er normalt ikke det jeg læser og anmelder, men jeg er simpelthen så glad for, at jeg gav denne en chance. Personerne er levende og skønne at følge – Aibileen er den rolige mor-type, som tager alt med ophøjet sindsro, og som dybest set er lettere deprimeret, men som tager tingene en dag af gangen. Minny derimod kan ikke finde ud af at holde sin mund, hun svarer igen og bliver let aggressiv og føler at hun bliver angrebet – og på trods af dette er hun den sødeste person man kan komme i nærheden af, hun er bare ikke så god til at andre skal bestemme over hende, og hun vil ikke acceptere, at andre ser hende som laverestående, og hun vil respekteres for hvem hun er som person. Og sidst men ikke mindst er der Skeeter, den hvide kvinde som beslutter sig for at skrive om de sortes vilkår, og som dybest set hader raceadskillelsen og ønsker den væk – hun ofrer alt for denne historie, for hendes passion og hendes drøm om at gøre en forskel. Disse tre kvinder er en skøn lille gruppe at følge, og det omkringliggende persongalleri er også en klasse for sig selv.

Jeg har altid holdt meget af dette emne (hvordan de sorte – ja undskyld, jeg ved godt man dybest set ikke må sige sort og hvid, men det er altså ikke ment som noget negativt – engang var underlagt de hvide), da jeg slet ikke kan begynde at forstå datidens tankegang. Der er noget dybt i mig, som vrider sig i skam, når jeg tænker tilbage på, hvordan man engang behandlede de sorte, og hvor man normalt hører det fra plantageejernes synspunkt, eller slavernes synspunkt, er denne introduktion til den helt ”almindelige” hverdag med hushjælpens synspunkt, er helt fantastisk pust. Jeg ved godt denne bog er opdigtet, men alligevel er det jo virkeligheden der skildres, også selvom hovedpersonerne ikke har eksisteret i virkeligheden.

Jeg siger jer, høje som lave, unge som gamle, dette er ikke en bog man bør gå glip af. Den er morsom og tragisk og man får et brutalt, og også til tider super smukt, billede af hvordan det var at være sort tjenestepige i en hvid families hus, og hvordan tingene egentligt så ud i Mississippi, på trods af raceloven, som giver de sorte mange af de samme rettigheder som de hvide. Det er ikke en historisk roman, og den bliver aldrig langtrukken og kedelig med historiske facts og tørre datoer, for den skildrer livet på godt og ondt, kærligheden, tvivlen, sejre og nederlag og jeg smilede og grinede med hovedpersonerne, og rasede når de blev uretfærdigt behandlet.

Mange har måske set filmen, og jeg har faktisk også selv lige set den her til aften, men hvor filmen er sød og ganske underholdende, er bogen bare SÅ meget mere, så snyd ikke jer selv for denne fantastiske læseoplevelse, om tre ekstremt modige kvinder, som ikke lader sig bremse af samfundets meninger og familiens restriktioner! De tør være selvstændige og drømme om noget mere – og vigtigst af alt er, at de tør gøre noget ved deres drømme – og det er virkelig beundringsværdigt!

One thought on “Niceville af Kathryn Stockett

  1. Jeg lider lidt af samme skepsis over for populære bøger (blandt andet forstod jeg aldrig den hype omkring Dan Browns bøger – dem er jeg ikke særlig begejstret for), men denne bog kunne jeg nu også godt lide. Historien er rigtig fint fortalt, og jeg tror, jeg vil se den som film en dag.

Skriv et svar

