Månebarn af Helle Ryding

Månebarn af Helle Ryding5 blomster sort

Titel: Månebarn
Forfatter: Helle Ryding
Serie: Klintespind #3
Genre: Fantasy, Ungdomsbog
Udgivelse: 2013
Læst på: dansk
Sider: 277
Forlag: Nyt Nordisk Forlag
ISBN13: 9788717043411

***

Serpina og Noatan har fundet troldmanden, men det går slet ikke som de havde forventet. I stedet for at bremse ham og redde dalen, bliver de forrådt, og Serpina havner i stedet i troldmandens kløer. Troldmanden får hjælp fra en af Serpinas søstre, og sammen mener de at have kræfter nok til, at befri dæmonen fra hendes fangeskab i bjerget.

”- Du håner Gullveig, råbte Serpina. – Den afgud, du dyrker, er en dæmon, og hun hedder Kherte!
– Du tager fejl, Serpina. Hver nat sørger Gullveig for en skyfri himmel, så vi kan lede efter Khertes fængsel. Når mit kunstværk er fuldkomment, vil Gullveig belønne det og give os kraft til at få Kherte fri.
– Hvis I kan finde hendes fængsel.
Den bemærkning fik Alberan til at le højt.
– Det kan vi. Vi ved godt, at du ledte os på bildspor. Du tændte en masse flintebål i Enhjørningernes Dal, for at vi skulle tro, at kraften fra bålene var Khertes. Vi opdagede dine fælder sidste nat, og nu er det slut med at spilde mere tid på dem. Selene har arbejdet hårdt på lygteglassene hver eneste dag, så kraften i dem er blevet enorm. Næste gang vi forsøger at befri Kherte, rammer vi målrettet. Og din søsters kunst vil give Kherte sin kraft mangedobbelt tilbage.”
Citat fra Månebarn side 13

Dæmonens ønske er, at omvende den blide vandånd til en sort ildånd, som skal hjælpe hende med at slavebinde menneskene og overtage magten i verden. Det er kun et spørgsmål om tid, før dæmonen er fri, men med Serpina fanget og Noatan på flugt, ser det meget sort ud.

***

Ulvepige er sidste bog i den skønne trilogi ”Klintespind”. Det har været helt fantastisk, at denne bog udkom samme dag som Ulvepige, for sådan som Ulvepige sluttede, er jeg ikke sikker på, at jeg ville kunne vente i et helt år mere.

Jeg er næsten bange for at komme til at sige for meget, så jeg vil holde det kort. Denne bog slutter hvor Ulvepige startede, og så går det ellers raskt derudaf. I løbet af historien havde jeg mange bange anelser og mange splittede følelser, for på den ene side så jeg gerne, at Mithram blev frigjort og gjorde det af med dæmonen og troldmanden som bærer slangesværdet, men på den anden side ville det betyde en slutning på det ellers så fantastiske forhold mellem Serpina og Noatan, og det ville jeg næsten ikke kunne klare.

Historien er, som det har været med de to foregående, ofte lidt let at gennemskue, men denne formåede alligevel at overraske mig ind imellem, og det var super lækkert. Der skete ting, hvor jeg mere eller mindre sad og klamrede mig til siderne af skræk, og i slutningen græd jeg som pisket – af lettelse, af sorg, af lykke… Simpelthen én stor blanding af følelser, og selvom den ikke er 100% sukkersød og fantastisk, føles den på en eller anden måde rigtig alligevel.

Jeg har i mange mange år været helt vild med Morganas Kilder serien, som var første serie af Helle Ryding, men denne serie er endnu bedre. Man kan virkelig fornemme hvordan Helle Ryding har udviklet sig som forfatter igennem disse to trilogier, og jeg ved godt, at jeg har sagt det mange gange før, men jeg kan altså kun på det varmeste anbefale hendes serier. Specielt denne serie syntes jeg henvender sig lige så meget til store børn og voksne, som til højtlæsning, og jeg kan simpelthen ikke vente med at se, hvad Helle Ryding har planer om næst!

Helle Ryding sagde her den anden dag, at hun står tilbage med en lidt tom følelse, og jeg tror jeg har det lidt på samme måde. Det er svært at give slip på Serpina og Noatan, på klinten og enhjørningernes dal, og jeg må indrømme at jeg inderst inde håber på, at dette fantastiske univers har endnu flere historier at byde på, for jeg føler kun, at vi lige har kradset overfladen, og at dette univers har meget mere at byde på. Man har vel lov at håbe!

Skriv et svar

