Adlibris lukker i Danmark

Øvv, øv og mere øv. Det her er bare noget møg… Jeg håber I er klar på en diskussion her, for jeg vil vildt gerne høre, hvad andre bogorme syntes om dette…
Jeg handler ofte hos Adlibris, men jeg har lige fået en mail ind, som lyder således:

Adlibris har besluttet at forlade det danske marked og har lavet en aftale med SAXO.com om fortsat betjening af vores bogkunder.

Siden 2008 har Adlibris været aktiv på det danske marked og i den forbindelse, været i kontakt med mange  vidunderlige kunder. Du er en af dem!

Vi er meget taknemmelige for vores fælles kærlighed til bøger og vores mange gode handler.
Som kunde har du bidraget til, at vi kan afslutte vores tid i Danmark blandt toppen af de danske førende internet-boghandlere. Det takker vi dig for!
Med den succes i minde, vil vi også gerne sige tak for den tid, vi har haft sammen og vores gode samarbejde!

Vi har fundet en værdig og seriøs partner i SAXO.com, som vi nu vil henvise dig til for  fremtidige køb.

Og så videre (jeg har lige taget en smule fra, som omhandler eventuelle ordrer man har hos dem). Dette er altså virkelig noget møg, for jeg handlede faktisk selv oftere hos Adlibris end hos saxo, da man i mange tilfælde, kunne få bøgerne billigere hos dem (op til 20-30 kroner billigere pr. bog) med den samme lave fragt, og nu lukker de, og så er man tvunget til at handle hos saxo.

Ikke at jeg hader saxo, for jeg har selv arbejdet der, og holder meget af deres side, men et eller andet sted går det mig på, når én virksomhed bliver alt for stor og skubber alle konkurrenterne af banen. Politikken kan man jo heller ikke handle hos mere, da saxo gik ind og overtog deres netsalg – og hvem bliver mon den næste? Sum og summarum er, at man faktisk snart er tvunget til at handle hos saxo.com, hvis man er interesseret i at handle danske bøger (eller hos boghandlen, som så er endnu dyrere) og ellers købe engelsk hos amazon og the bookdepository m.fl..

Jeg har lidt bladede følelser her, for yay for saxo.com, hvor man kan få bøgerne billigere end i butikkerne, men øv for, at endnu en god leverandør af bøger er overgået til deres hjemmeside, for personligt kan jeg bedst lide at kunne vælge selv, og sidde og sammenligne priser, så man ved man får sin bog det billigste sted…

Hvad syntes I om alt det her?

20 thoughts on “Adlibris lukker i Danmark

  1. Jeg har også lige læst beskeden, og jeg blev ligesom dig meget ærgerlig over, at de lukker. Det var den danske internetboghandel, jeg oftest købte igennem, så det er bestemt en trist besked at få. Jeg køber aldrig danske bøger (i hvert fald ikke til mig selv), så derfor må jeg bare købe gennem Amazon eller Book Depository fra nu af, da Saxo simpelthen er for dyr i forhold til de engelske sider! Men det var nu meget rart at have Adlibris, hvis der var en bog, jeg gerne ville have fat i hurtigt, da der ofte er ret lang ventetid på bøger købt fra engelske sider.

    Og som du selv siger, så er det da en lidt trist tanke, at sådan en stor virksomhed som Saxo kan have så stor indflydelse på markedet, men det er der vel ikke rigtig noget at gøre noget ved. Jeg tror simpelthen bare, at det er den internetboghandel, der er flest, der kender til, og så er vi danskere måske bare så meget vanedyr, at vi ikke mener, vi behøver at købe bøger et andet sted, når vi allerede er tilfreds med det sted, vi handler bøger. Sådan kan jeg i hvert fald godt selv tænke.

    • Jeg køber også selv sjældent danske bøger til mig selv, men jeg har da flere gange købt til gave, og hos adlibris var de bare billigst… Normalt bruger jeg også adlibris, til engelske hardbacks, som amazon ikke længere har (det går desværre hurtigt med de hardbacks ind imellem) og også her er de billigst. Indtil videre har det kun kunnet betale sig at handle bøgerne andet steds, hvis der har været udsalg, så adlibris vil blive savnet – og det kommer måske også til at betyde en nedsættelse af købte bøger (som ikke er fra amazon) fra min side af…

      Nej, jeg tror det er den normale udvikling, selvom det selvfølgelig er ærgeligt… Og ja, jeg tror du har rret – sådan har jeg det i hvert fald med amazon… Jeg har fået anbefalet andre steder, men hvorfor handle andre steder, når jeg nu er tilfreds med amazon (vanedyret slår til igen hva?) hehe.

  2. Som direktør for Arnold Busck bliver jeg trist, når der er så mange andre gode kanaler, der ikke får jeres opmærksomhed. Jeg kan kun sige, at arnoldbusck.dk er et super alternativ til saxo.com. Vi har et kæmpe udvalg, man kan handle på tværs af nettet og de fysiske butikker, man kan altid bytte i begge kanaler, og prisen er i orden. På de mange bestseller er vi på samme niveau som de billigste – og nogle gange endda billigere, fordi konkurrencen i detailhandlen er så stærk, at vi er nødt til dagligt at justere vores priser. I dag har vi fx. været nødt til at sætte prisen ned på Dan Browne’s nye Inferno, fordi der er så stor opmærksomhed omkring prisen på netop denne bog.

    Desuden har vi sammen med vores mange medarbejdere, kunder, læsere etc. skab et fantastisk inspirerende miljø i Klub Arnold – kig forbi.

    • Hej Helle,

      Tak for spændende indput! =) Jeg har været inde og tjekke jeres priser, og som du selv siger, er der mange af bestsellerne som er i samme prisleje som fx saxo.com, og nogle af dem som endda er billigere! Men mange af dem som besøger denne blog (her kan jeg kun snakke om dem som jeg får kommentarer fra, eller som har kontaktet mig via mail, for der er sikkert mange som jeg ikke kender til) oftest handler ungdomsbøger eller engelsk litteratur, og der syntes jeg desværre ind imellem at de fysiske boghandlere (hvadenten det er i butikken eller på nettet) halter en smule. Nu er jeg selv nyuddannet boghandler, og jeg har fuld forståelse for hvorfor priserne sættes som de gør (og hvor skadeligt det kan være, at sætte priserne for lavt), men det ændrer desværre ikke på det faktum, at mange i dag søger at handle deres varer billigst muligt – og så er de ligeglade med, om det er på nettet eller i butikken.

      Vi kunne sikkert få en lang diskussion ud af det her, for hele problemstillingen mellem den fysiske boghandel (som klart er den mest spændende og bedst til inspiration og vejledning) og internetboghandlen (som desværre oftest vinder på prisen) er utroligt spændende, men jeg giver dig fuldt ud ret i, at det er trist at internetboghandlen løber så ofte med sejren, specielt da det jo oftest betyder lukninger af fysiske boghandler og en generel forringelse af bogmarkedet – og alligevel forstår jeg også fuldt ud, at folk gerne vil spare de ekstra penge, og måske få en bog mere med i købet. =)

  3. Øv hvor surt! Jeg synes at det er træls at de lukker😦 Jeg kunne rigtig godt lide hjemme siden fordi den er enkel og som du selv siger, så var mange af deres bøger billigere! Har lige set at de allerede har lukket deres side ned😦

    Jeg gider ikke saxos bøger da jeg tit synes at deres priser ligger tæt på boghandlerens.

    Hvis jeg selv skal købe bøger over nettet, bruger jeg rigtig tit bogpriser, da den er god fordi den samlinger alle de steder hvor du kan købe den med fragt og pris, hvilket er super lækkert, så man ikke skal søge på en bestemt bog på hver side.

    Frem over vil jeg klart overveje, hvor jeg vil købe mine bøger. Jeg har overvejet at prøve Arnold Busck og pulsbøger, men jeg kender ikke rigtig siderne. Kender du noget til dem?

    • Ja, adlibris var faktisk en af de bedste at finde rundt på. =) Jeg har ikke været inde og kigge på siden endnu, men der snakkes om, at de allerede har lukket alle folks brugere ned og derved slettet ønskelister og lignende – totalt øv, for jeg havde faktisk en lang liste af bøger på min ønskeliste, som jeg så ikke har nået at få skrevet ned eller overført. Øv øv.

      Saxo.com har i mange tilfælde billigere priser på de engelske bøger, i hvert fald er det min erfaring, men du har ret i, at forskellen ikke er kæmpe, og så skal man jo spørge sig selv, om man for de 10 kroner man sparer, hellere vil støtte den fysiske boghandel (som har hårdt brug for pengene) eller internetboghandlen.

      Bogpriser er en rigtig god side, jeg får desværre bare så sjældent brugt den – jeg tror jeg er for meget vanedyr og handler de steder som jeg allerede kender. Hehe. Det burde jeg måske genoverveje lidt. =)

      Pulsbøger kender jeg ikke, desværre. Arnold Busck har jeg været inde på (Helle Busck har faktisk kommenteret længere oppe, prøv at se hvad hun skriver), og selvom mange af priserne oftest er ret billige, tror jeg det er 50/50 om de er billigere end saxo. Jeg tror stadig jeg ville sammenligne priserne ved hvert køb, men det er måske bare mig.

  4. Ja gyldendals g.dk er jo også lukket. Jeg kan godt lide saxo, men de er alt for dyre. Det er sjældent det kan betale sig når der først er lagt de 39 kr fragt oveni. Så kan jeg hente den selv i boghandleren, hvor jeg får den med det samme. Det der gjorde adlibrig til et hit hos mig var, at det var fragtfrit. Synes også det er rigtig ærgerligt og træls. Øv, øv, øv.

  5. Tjah, jeg synes det er noget hø. Saxo er så store, at de burde kunne sælge bøger til rimelige priser synes jeg. Man skulle jo synes, at når det er den førende internetboghandel, at de så kunne købe store partier eller hvad ved jeg. Men nej. Saxo er og bliver svinedyre, af årsager jeg ikke rigtig kan ræsonnere mig frem til.
    Så da jeg fik samme mail som dig, tænkte jeg faktisk samme tanker: okay, så saxo overtager i fremtiden al internetsalg af danske bøger? fedt. Eller noget.

  6. Har det på selv samme måde. Har været en kæmpe fan af Adlibris både pga. dårlig erfaring med Saxo’s kundeservice, men mest pga. jeg i mit finansielt værste år stadig kunne få mig et par dejlige bøger takketvære Adlibris’ delbetaling.

    Værst af alt er nok at jeg har mistet min ønskeliste. Den har taget mig mange år at opbygge og kategorisere korrekt, så jeg hver kvartal kunne købe mig 3-4 bøger alt efter hvilke jeg længstes mest efter.
    Nu er den tabt og Adlibris svare ikke på mine mails.

  7. Udviklingen bekymrer også mig. Ikke så meget på grund af Saxo selv; snarere på grund af det konstant skrumpende udvalg og de færre valgmuligheder.
    Det minder lidt om Amazon’s monopolisme på den engelsktalende bogmarked; og sådanne giganter truer både forlag og bogbutikker. To ting jeg meget gerne vil bevare.

    Jeg savner bare noget variation på det danske (og internationale) bogmarked; men det svinder langsomt ind.

  8. Adlibris gav mærkelig nok ikke nogen grund til hvorfor de lukkede for salget til Danmark. Hvad tror I det skyldes?

  9. Hej med jer.
    Er også meget træt af at Adlibris lukker men har nu selv valgt plubog.dk, der giver man en lille månedlig abonnement men alle bøger er virkelige billige og efter 20 dage er portoen også billig. Jeg har hurtigt regnet ud at mit årlige abonnement er tjent ind mange gange med det antal bøger jeg køber. De nyeste bøger koster ca. 99,00 og skal man ikke som ved Saxo hele tiden tjekke om priserne bliver sat ned på de bøger man har forudbestilt.

    • Tja, det er jo det store spørgsmål… Jeg tænker at der er to faktorer der spiller ind…
      1. der var ikke nok salg i det danske marked, når mange handler hos saxo.com og amazon. Adlibris er jo den største internetboghandel her i norden, og har en langt større omsætning end saxo.com, men måske det danske marked bare ikke gav nok.
      2. man kan tænke, at de blev betalt for, at indgå denne aftale med saxo.com, for jeg formoder ikke at de trækker sig, uden at få noget til gengæld.
      Men det er jo alt sammen spekulationer… Uanset hvad, så er det godt nok ærgerligt at de har trukket sig.

      • Jo en af årsager jeg syntes godt om Adbliris var deres brug af faktura for private. For jeg kunne bestille en bog på fakura og sende den tilbage igen, hvis den ikke var noget. Med saxo bliver jeg nød til at betale for bogen først.

  10. Æv, har først fundet ud af det nu, har aldrig fået nogen mail fra dem selv om jeg har handlet der tit😦
    Så kan det være man må ty til amazon for at få nogle billige bøger på engelsk.

  11. Lena Andersson: Egenmäktigt förfarande. Omtalt i Weekend avisen 22. nov 2013. Hvor køber jeg den på nettet nu hvor adlibris er lukket

    • Hej Bodil,
      Jeg blev sku lige så glad, da du skrev dit indlæg, for jeg tænkte “ja selvfølgelig, hvos dum kan jeg da være, selvfølgelig kan jeg bestille fra den svenske”, men ak og ve, det er desværre ikke en mulighed. Jeg søgte lidt rundt på deres hjemmeside, og fandt følgende tekst “Please note that adlibris.com can only ship to addresses in Sweden. To have books shipped to Finland please visit Finnish Adlibris or for Norway visit Norwegian Adlibris.”
      Så nej, det er desværre ikke en mulighed, øv bøv, men godt tænkt. =(

Skriv et svar

