Slettet af Teri Terry

Slettet af Teri Terry5 blomster sort

Titel: Slettet
Forfatter: Teri Terry
Serie: Slettet #1
Genre: Dystopisk
Udgivelse: 2013
Læst på: dansk
Sider: 312
Forlag: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck
ISBN13: 9788717043398

***

Kylas hukommelse er blevet nulstillet, hendes personlighed er væk.
Hun er blevet slettet…

Kyla er en af mange unge, som er blevet givet en ny chance for et normalt liv. Kriminelle unge har ikke nogen større chance for et godt og normalt liv, og samfundet har derfor fundet en måde, hvorpå de kan slette en persons hukommelse – nulstille dem – så de kan få en ny start på livet.

Kylas nye familie er sød. Moderen er lidt fraværende og streng, men hendes far og hendes storesøster, som også er blevet slettet, virker ganske flinke. Men noget er ikke helt som det skal være. Kyla begynder at huske små brudstykker af sin fortid, og pludselig begynder hun at sætte spørgsmålstegn ved det hele. Var hun virkelig kriminel? Har alle slettede været kriminelle? Eller foregår der noget, som regeringen ikke vil have andre til at vide? Jo mere hun husker, jo flere spørgsmål stiller hun, men hun skal passe meget på, for hun er under konstant opsyn, og et eller andet siger hende, at de ikke er parate til, at give hende en chance mere.

”Mor syntes,jeg er underlig. Jeg må huske ikke at stirre så meget på hende.
Søvnen hyller sig om mig, og hendes ord driver gennem mit sind.
Sidste chance…
Har jeg da haft andre chancer?
Sidste chance…”
Citat fra Slettet side 22

***

Jeg har hørt en del om denne bog – både godt og skidt, men heldigvis mest godt – så da forlaget skrev og spurgte, om jeg kunne have lyst til at læse og anmelde den, sagde jeg straks ja. Og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Vores hovedperson er en ung pige som er blevet slettet, hvilket sådan rent overordnet betyder, at hun grundet en kriminel handling har fået fjernet sin hukommelse, så hun kan starte forfra – en ganske udmærket ide, syntes jeg, indtil jeg læste bogen og det gik op for mig, præcist hvor meget sådan noget kan blive misbrugt i de forkerte hænder.

Det var faktisk lidt sjovt at læse om vores hovedpersons spæde start på sit nye liv og de erfaringer hun gør sig. Det meste tager vi jo for givet, fordi vi gradvist lærte tingene da vi var små, men pludselig at være teenager og for første gang erfare, at en kniv er skarp, at glas går i stykker når det falder på gulvet, at bladene falder af træerne – det er unikt. Jeg havde frygtet at det ville blive kedeligt og ensformigt at læse om, men det blev det heldigvis aldrig, for forfatteren formår at sno dette ind sammen med den overordnede historie så tempoet holdes fint igennem hele bogen. Det er lidt af en bedrift, hvis jeg skal være ærlig, og jeg tager hatten af for forfatteren, fordi hun formår at gøre det så godt og elegant.

En af bogens største plusser er persongalleriet. Da historien starter får man en bestemt opfattelse af de mennesker som omgiver vores hovedperson – moderen som er sur og kort for hovedet, faderen som er sjov og blid, søsteren som er forstående på en måde som ingen anden er og lægen som er tvær og uinteresseret i alt andet end sine forsøg – men efterhånden som man kommer længere ind i bogen, finder man ud af, at man ikke kunne have taget mere fejl. Jeg var overrasket over den dybde der er til de forskellige personer, for ingen er som man umiddelbart tror til start, og denne gradvise introduktion til dem alle sammen både forundrede og glædede mig.

Alle som er slettet bliver udstyret med noget der kaldes en lenovo – et apparat som sættes om deres håndled og som fortæller hvor glade eller kede af det de er. Netop dette apparat fylder meget i historien, for vores hovedperson er dybt afhængig af, at den viser det rigtige tal, og hver gang hun bliver ked af det eller lignende, falder tallet drastisk. Jeg skal ærligt indrømme, at det virker en smule urealistisk, for med dette apparat forventes det sådan set, at man hele tiden er glad, hvilket vi jo nok alle ved, er en umulighed.

Det er svært at skrive en anmeldelse af denne bog, for den har så mange spændende elementer, at jeg ville kunne fylde side efter side om hvor god den er. I stedet vil jeg slutte af med at sige dette: denne bog er endnu en perle i den dystopiske genre, og hvis man kan lide The Hunger Games og Divergent bør man bestemt læse denne bog. Den er ikke lige så voldsom som The Hunger Games, eller lige så speciel som Divergent, men alligevel den når op på højde med dem på sin helt egen unikke måde.

Denne bog har jeg fået som anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck

Skriv et svar

