The Iron King af Julie Kagawa

The iron king af Julie Kagawa4 blomster sort

Titel: The Iron King
Forfatter: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #1
Genre: Paranormal romance, Fantasy
Udgivelse: 2010
Læst på: engelsk
Sider: 363
Forlag: Mira Ink
ISBN13: 9780778304340

***

Meghan Chase har altid været den ”mærkelige” pige. Hendes far forsvandt da hun var lille og hun har aldrig rigtigt passet ind nogle steder – hverken i skolen eller derhjemme. Hendes eneste ven Robbie, ved hun faktisk ikke særligt meget om, hun har aldrig mødt hans forældre eller set hvor han bor, men det er ikke noget hun har tænkt nærmere over. Indtil det hele pludseligt ændrer sig.

”What are you talking about?”
“You weren’t supposed to see this, any of this,” Robbie went on, to my utter confusion. He seemed to be talking more to himself than to me. “Your Sight has always been strong, that was a given. Still, I didn’t expect them to go after your family, too. This changes things.”
“Rob, if you don’t tell me what’s going on –“
Ribbie looked at me. His eyes gleamed, impish and feral. “Tell you? Are you sure?” His voice went soft and dangerous, and goose bumps crawled up my arms. “Once you start seeing things, you won’t be able to stop. People have gone mad with too much knowledge.”
Citat fra The Iron King side 56

En mystisk fremmed holder øje med hende, mærkelige ting sker omkring hende, hendes bedste ven bliver meget overbeskyttende og hendes lillebror er ikke længere den samme. Meghan ved ikke helt hvad hun skal tro om det hele, men hun havde aldrig gættet sandheden selv: hun er datter af den mytologisk sommer-fe konge, hendes bedste ven er i virkeligheden en fe sendt for at beskytte hende, og den mystiske fremmede er ikke blot en fe, men også en vinterprins som ønsker at se hende død, og hendes lillebror er blevet bortført og erstattet af et modbydeligt væsen, som hun aldrig før har hørt om. Meghan vil gøre hvad som helst for at få sin lillebror tilbage, men som brikkerne stille og roligt falder på plads, må hun erfare, at hun er en brik i en dødelig krig som hersker mellem vinter og sommer feerne, og en indtil nu, ukendt og dødsensfarlig fjende.

***

Jeg vil lægge ud med at sige, at jeg har rigtig dårlig erfaring med bøger som omhandler feer. Jeg ved ikke helt hvorfor, men feer har aldrig rigtigt sagt mig noget, og skal jeg være ærlig, syntes jeg for det meste, at de er nogle ondskabsfulde og ekoistiske sataner, som jeg bare ikke på nogen måde kan holde af eller relatere til – og det er jo ikke det bedste grundlag for, at holde af en bog.

Jeg blev dog ret overrasket over denne bog, for godt nok skulle jeg mere eller mindre kæmpe mig igennem de første 100 sider, og jeg syntes at universet blev mere og mere avanceret og mærkeligt for hver side, men derefter fangede bogen endelig, og jeg befandt mig pludselig i en situation, hvor jeg bare ikke kunne slippe den igen.

Der er mange som har kritiseret vores hovedperson og sagt, at hun ikke tænker sig om og generelt bare er dum og irriterende. Det syntes jeg (heldigvis) ikke er tilfældet. Jeg holdt af hende fra side et, og syntes bestemt ikke hun er irriterende eller dum – hun er ikke nogen stor og viljestærk heltinde, men hun er modig og gør sit bedste i den situation hun nu end står i, og selvfølgelig går det ind imellem galt, men hun prøver i det mindste, og formår for det meste også, at komme nogenlunde helskindet ud af det hele.

På kærlighedsfronten er der ikke det helt store at sige. Vores unge hovedperson har to bejlere, men der er vist på intet tidspunkt nogen tvivl om, hvem af de to fyre hun vælger at give sit hjerte – om han så har fortjent det eller ej. Der er en dybde til begge fyre, som jeg ret godt kan lide, men jeg må indrømme at jeg er fuldt ud enig med vores hovedperson, så selvom jeg aldrig siger nej tak til et godt trekantsdrama, er det egentligt ret behageligt ikke at være nødsaget til at sidde og flå håret ud på sig selv og tænke ”Hvad går der af dig tøs, vælg da for pokker ham den anden”. Hun ved hvem hun vil have, og heldigvis er det den samme fyr som jeg hepper på. Det kan man jo ikke beklage sig over.

Jeg giver ikke denne bog topkarakter, for som sagt syntes jeg den var meget meget mærkelig til start. Der var noget Alice i eventyrland over det hele (pige bliver transporteret til mærkelig verden og får hjælp af talende kat), men da jeg først lige var kommet mig over min øv-det-her-har-vi-set-før følelse, blev jeg faktisk ganske tilfreds med handlingen, for Grimalkin (som katten hedder) er uden tvivl den fedeste karakter i denne bog, og jeg elskede hans overlegende og uhyre morsomme personlighed – mere af det i næste bog, tak! Så alt i alt en fed bog, med nogle korte øv-perioder men ellers uhyre fangende og… anderledes… på en god måde altså.

One thought on “The Iron King af Julie Kagawa

Skriv et svar

