Must-read: A Natural History of Dragons af Marie Brennan

Denne bog er en jeg først lige er stødt på, og skal jeg være ærlig, er jeg helt solgt. Det kribler i fingrene på mig for at få fat i denne skønhed, og hold da op hvor lyder den god.

A natural history of dragons af Marie BrennanAnderledes… spændende… fantastisk… Det er svært at beskrive hvad jeg tror denne bog er, men anderledes og spændende er nok to ganske fine ord.

Jeg er helt vild med, at den ligner et opslagsværk med beskrivelser af dragens fysiologi og er skrevet som en form for biografi – det skal forestille at være en professor som har brugt sit liv på at studere drager, som har skrevet den. Uhhhh!

Det ser ud til at være en virkelig en spændende bog, og jeg glæder mig helt vildt til at få fingre i den, for den må og skal da herhjem og pryde min bogsamling – men nu er jeg jo også en sucker for alt der har noget med drager at gøre.

Og her er lidt (meget) tekst om bogen:

Not a day goes by that the post does not bring me at least one letter from a young person (or sometimes one not so young) who wishes to follow in my footsteps and become a dragon naturalist. Nowadays, of course, the field is quite respectable, with university courses and intellectual societies putting out fat volumes titled Proceedings of some meeting or other. Those interested in respectable things, however, attend my lectures. The ones who write to me invariably want to hear about my adventures: my escape from captivity in the swamps of Mouleen, or my role in the great Battle of Keonga, or (most frequently) my flight to the inhospitable heights of the Mrtyahaima peaks, the only place on earth where the secrets of the ancient world could be unlocked.

Even the most dedicated of letter-writers could not hope to answer all these queries personally. I have therefore accepted the offer from Messrs. Carrigdon & Rudge to publish a series of memoirs, chronicling the more interesting portions of my life. By and large these shall focus on those expeditions which led to the discovery for which I have become so famous, but there shall also be occasional digressions into matters more entertaining, personal, or even (yes) salacious. One benefit of being an old woman now, and moreover one who has been called a “national treasure,” is that there are very few who can tell me what I may and may not write.

Beyond this point, therefore, lie foetid swamps, society gossip, disfiguring diseases, familial conflicts, hostile foreigners, and a plenitude of mud. You, dear reader, continue on at your own risk. It is not for the faint of heart — no more so than the study of dragons itself. But such study offers rewards beyond compare: to stand in a dragon’s presence, even for the briefest of moments — even at the risk of one’s life — is a delight that, once experienced, can never be forgotten. If my humble words convey even a fraction of that wonder, I will rest content.

In this first volume, I will relate to you how my career as a lady adventurer and dragon naturalist began, commencing at the creation of my childhood fascination with all things winged, and for the bulk of its length describing my first foreign expedition, to study the rock-wyrms of Vystrana. Common gossip has made the bare facts well-known, but I warn you, dear reader, that all was not as you have heard.

Isabella, Lady Trent
Casselthwaite, Linshire
11 Iyar, 1895

Teksten er hentet fra Goodreads.

Bogen er netop udkommet, så næste gang der skal købes en bogpakke, skal det da klart overvejes om ikke også denne skal med. Hvad syntes I om denne lidt anderledes bog? En I bare må læse, eller syntes I den er lidt mærkelig?

6 thoughts on “Must-read: A Natural History of Dragons af Marie Brennan

    • Åhh, jeg må bare eje denne bog! Laughs. Og jeg er super glad for at du siger, at den virker god – m.å – b.a.r.e – l.æ.s.e – d.e.n! =D

      Uhh, nej det havde jeg slet ikke set. Spændende. Det må jeg kigge på – tak for linket!

  1. Jeg er bare SÅ meget på den her bog! Må have! Dragebøger er ikke altid særlig gode, men den her – årh den lyder bare god! Og jeg elsker drager! Jeg vil gerne ha en drage .. eller være en drage .. eller bare se en drage .. eller eje en mega god bog med drager😀

    • Åhh, jeg vil oss såååååå gerne have denne, men er færdig som elev om halvanden måned (aka. arbejdsløs) så der skal spares på pengene. Min skønne mand har dog snakket om, at han gerne vil tage mig en tur til london til sommer, og at jeg kan få lov at snolle en bunke bøger til den tid (aka. totalt-bog-shop-amok) – på hans regning. Slet ikke skidt! =D

      Åhh, hvis jeg så en drage… Jeg tror jeg ville skrige… af glæde… måske prøve at klappe den… kramme den… blive helt hysterisk… Laughs.

    • Hehe, jeg blev helt blød i knæene da jeg så denne bog… Min mand måtte næsten lægge mig i spændetræje for at jeg ikke straks kastede mig ind på amazon og bestilte den… Jeg MÅ BARE EJE DEN!!!

Skriv et svar

