Heksejagt af Kim Harrison

Heksejagt af Kim Harrison3 blomster sort

Titel: Heksejagt
Forfatter: Kim Harrison
Serie: The Hollows #1
Genre: Paranormal Romance, Fantasy
Udgivelse: 2012
Læst på: dansk
Sider: 640
Forlag: Tellerup
ISBN13: 9788758810317

***

Overnaturlige væsner og mennesker lever side om side med hinanden, også selvom det ikke altid er lige harmonisk. Rachel er en heks som er ansat i Inderland security, og det er hendes job at holde ro og orden, og sørge for, at de overnaturlige væsner ikke bryder loven. Men det er ikke altid helt så nemt som det lyder.

”Jeg havde altid syntes at Jenks var en indbildsk og lunefuld lille skiderik, men jeg må indrømme at han var en mester i at mele sin egen kage, og alfer var åbenbart det bedste de kunne svinge op til at give mig med som assistent siden den episode med frøen. Spørg mig ikke hvordan det lille uheld kunne ske. Jeg ville have svoret på at feer var for store til at forsvinde i gabet på en frø.”
Citat fra Heksejagt side 6

Rachel har dog sine egne problemer med reglerne, og hendes chef er ved at være godt træt af hende. Til sidst får hun nok og vælger selv at sige op, men det skulle hun aldrig have gjort. Ingen siger op når man arbejder for Inderland Security, og snart har hun en dusør på sit hoved. Hendes chef ønsker at se hende død, og alle dusørjægere er nu efter hende. Rachels eneste beskyttelse er alfen Jenks som er hendes makker, og hendes veninde Ivy som er vampyr, men er det nok til at holde dusørjægerne på afstand, og hvad kan hun mon gøre for at slippe ud af den kattepine som hun pludselig befinder sig i?

”Du er frit bytte fra det øjeblik du træder ud på gaden, Morgan,” hviskede han.
Chokket fik mit et øjeblik til at glemme min angst for ham, men så var det hele tilbage i en kvalmende blanding som truede med at tage vejret fra mig. Det var hans mening at udlove en pris for mit hoved.
”Det… det kan du ikke gøre,” stammed jeg. ”Du ville selv af med mig!”
Han bevægede ikke en muskel, men netop det forstærkede min angst. Jeg spilede øjnene op da jeg så hans læber svulme og blive røde, samtidig med at han trak vejret dybt.
”Nogen skal dø for det her, Rachel,” hviskede han, og den betoning han lagde på mit navn fik alt blodet til at vige fra mit ansigt. ”Det går ikke at dræbe Tamwood, så du må tage skraldet.” Han målte mig fra oven og ned. ”Gratulerer med værdigheden.”
Citat fra Heksejagt side 79-80

***

Denne bog var jeg ret spændt på at læse, da jeg egentligt ikke havde hørt om denne forfatter, før jeg mere eller mindre stod med bogen i hånden. Den havde dog fået ganske gode anmeldelser rundt omkring på nettet, og hele ideen med at der findes et bureau kaldet Inderland Security, hvor vores hovedperson arbejder med at jage og pågribe andre overnaturlige som bryder loven, lød meget spændende. En blanding af noget krimi og noget overnaturligt… Slet ikke skidt. Jeg måtte dog igennem de første hundrede sider, før den rigtigt begyndte at fange mig, og det var lidt et minus.

Et langt stykke hen af vejen kunne jeg ret godt lide vores hovedperson, men hold da op hvor hun også irriterede mig ind imellem. Hun er sådan en type der gerne vil være sej og stå på egne ben, og som så er ved at tisse i bukserne af skræk over sin egen værelseskammerat – en vampyr, som hun godt nok beskriver som hendes veninde, men jeg har lidt svært ved at følge hele veninde-delen når man tænker på hvor bange hun konstant er for hende. Hun kan jo knap være i samme rum som hende, så det syntes jeg virkede meget mærkeligt.

Bogen er skrevet på en lidt spøjs måde. Ind imellem var den uhyre morsom, mens den andre gange bare var lettere mærkelig, og jeg havde lidt svært ved hele tiden at gå fra det morsomme til det mærkelige og tilbage igen. Jeg måtte indtil flere gange stoppe op og læse en sætning igen, for at være helt sikker på hvad der egentligt stod. Heldigvis var den dog oftere morsom end mærkelig, så der er da et plus.

Her lige et lille eksempel på en sætning, som jeg ikke rigtigt kan finde ud af om er sjov eller mærkelig (doktorgrad i kattevenlighed og kampesten?):

”Overfladisk beskrevet lignede bossen en professionel fribryder med en doktorgrad i kattevenlighed. Han var stor og bred med hårde muskler og mahognifarvet hud. Jeg tror han har været kampesten i sit tidligere liv.”
Citat fra Heksejagt side 75

Jeg er vild med alle de overnaturlige væsner som vi præsenteres for i denne bog, og min personlige favorit er og bliver vampyrerne. De er lidt specielle i denne bog, men på en god måde, for der var en del dyrisk instinkt over dem, og ikke helt så meget menneskelighed, og det er altså en god blanding. Jeg var dog indtil flere gange forvirret over vores hovedperson, for selvom hun siger at hun er til mænd, var der altså indtil flere gange at jeg mistænkte forfatteren for at ønske at gøre hende lesbisk. Indtil videre har vores hovedperson dog kun virket stærkt tiltrukket af hendes kvindelige værelseskammerat (som hun for resten er hunde ræd for – mærkelig blanding I know), men nu må vi se hvordan det hele udvikler sig.

Denne anmeldelse er ved at være ret lang, så jeg må nok hellere runde det hele op. Bogen var et langt stykke hen af vejen rigtig god, selvom den lagde (meget) langsomt ud. Desuden var der en masse som forvirrede og irriterede mig, men på trods af dette, var selve handlingen ganske underholdende. Jeg er i hvert fald parat til at give den næste bog en chance, og ser, på trods af alt det negative jeg har nævnt, rigtigt meget frem til at høre mere om dette univers og dets personer.

5 thoughts on “Heksejagt af Kim Harrison

  1. Ja den bog er jeg os noget spændt på,den står på min reol efter jeg købte den hos Tellerup til kun 50kr!, super anmeldelse af den synes jeg, er lidt spændt på hvad jeg selv synes om den når jeg kommer så langt, pt er jeg i gang med trueblood 11 og efterfølgene den tavse by, meeen skal ha den læst i nærmeste fremtid🙂

    • Hehe, jo tak skal du have… Der er oss så mange bøger jeg gerne vil læse her og nu, men man har desværre kun 24 timer i døgnet (gid man havde flere – kun til at læse i) laughs…

      • Enig!,ak ja 24 timer er slet slet ik nok, pt har jeg omk 50 ulæste bøger i reolen og der kommer jo stadig flere til løbene,fks trueblood 12 i næste mdr,man kan jo slet ik lade være med at købe de kære bøger,og slet ik når der er tilbud hist og her,men det kender vi bog nørder jo alt til🙂 hehe

  2. Jeg var vrikelig vild med den! Synes den var rigtig spændende, men jeg er enig med dig i at man skulle godt 100 sider ind i bogen før der skete noget.

    • Jeg håber toeren fanger mig lidt mere, for ja, jeg syntes den var god, men jeg havde forventet mere… Men ja, har jo prøvet før at etteren ikke var i top, og at serien derefter alligevel formåede at fange… =D

Skriv et svar

