Shadows cast by stars af Catherine Knutsson

Shadows Cast by stars af Catherine Knutsson2 blomster sort

Titel: Shadows cast by stars
Forfatter: Catherine Knutsson
Serie: –
Genre: Dystopisk, Fantasy
Udgivelse: 2012
Læst på: engelsk
Sider: 456
Forlag: Atheneum
ISBN13: 9781442401914

***

To hundrede år ind i fremtiden, er blod blevet noget af det mest dyrebare på jorden. Men ikke hvad som helst blod, for kun blod fra de indfødte indeholder det stof som er modstandsdygtigt overfor den pest som hærger verden. De indfødte kan ikke leve i sikkerhed, for deres blod er for dyrebart, og bliver de fanget, er der ingen vej tilbage.

”My father is still speaking about the searchers, how there arent enough full bloods in the Corridor, how the UA is now rounding up half-bloods, how were not safe. I hear him say these things, but what he’s really saying is we’re leaving. We’re leaving our home, the only home we’ve ever known, the one we’ve worked so hard to keep.
“You know ehat happens to the ones the searchers take,” he says.
I do. Every Other does. We die.
Citat fra Shadows cast by stars side 21

Cassandra Mercredi er halvt indfødt, og selvom hun er immun overfor pesten, er hun langt fra i sikkerhed. Regeringen leder desperat efter dem som er immune, og sammen med sin far og bror tvinges hun til at flygte. Det eneste sted som er sikkert, er en ø som beskyttes af et mystisk kraftfelt og en gruppe krigere der kalder sig selv The Band. Men det er ikke kun regeringen som er efter Cassandra, for ånderne er vrede og de har valgt hende til at være deres talerør, og kun hvis hun er stærk nok, vil de acceptere hende. Kan hun finde ud af hvad de vil med hende, eller vil hun miste livet i forsøget?

***

Jeg ved ikke helt hvad jeg havde forventet da jeg gik i gang med denne bog, men jeg havde bestemt ikke ventet det jeg fik. Om det er godt eller skidt har jeg lidt svært ved at vurdere, for et langt stykke hen af vejen var det en ganske udmærket bog, mens den resten af vejen, var lettere kedelig og lidt for langt ude for min smag.

Bogen omhandler en ung pige som på grund af sin afstamning er unik. Det er et ganske fint udgangspunkt, og jeg kunne faktisk ret godt lide hende som person – hun er ansvarsbevidst, men stadig usikker og er generelt rigtigt godt beskrevet som værende en ung pige der befinder sig i stadiet mellem barn og voksen, men hun er desværre for accepterende og underdanig efter min smag.  Hvilket fører mig til selve universet. Dette er en dystopisk historie, og den foregår i vores egen verden, hvor store dele af verden som vi kender den, er oversvømmet og ødelagt. Det lyder jo ganske spændende, men selve mentaliteten i samfundet gik mig voldsomt på, da det er et ret mandsdomineret samfund. Hele den der ide med, at det er mændene der er store og stærke og skal ud og kæmpe, mens kvinderne bliver hjemme og passer kødgryderne og børnene, er bestemt ikke min kop te, og jeg sad indtil flere gange og blev voldsomt irriteret over det. Vores hovedperson er dog ikke så let at få ned med nakken, og er der noget hun bestemt ikke vil, så er det at sidde hjemme ved kødgryderne, så det var da et plus – men det opvejede det ikke helt.

Bogen virker ikke voldsomt dystopisk hvis jeg skal være helt ærlig, for foruden nogle få hentydninger hist og her, til hvordan samfundet engang var, er der ikke meget fokus på det dystopiske. Til gengæld er der ekstremt meget fokus på de gamle legender, men kombinationen af gamle indianske legender, indianske ånder og guder, samt legender om Kong Arthur, var en smule mærkelig. På en eller anden måde flød det meget godt sammen, men alligevel sidder jeg tilbage og kan ikke rigtigt se hvorfor to så forskellige legender skal blandes – det virker altså mærkeligt!

Jeg havde ofte lidt svært ved at se hvor forfatteren ville hen med historien, for hun lægger utroligt meget fokus på personerne og deres udvikling, men ikke helt så meget vægt på handlingen som sådan, og jeg sad ofte og tænkte, at hvis der ikke snart skete noget, ville bogen være nødsaget til at have en fortsættelse, for at redde nogle af trådene ud. Slutningen kom da også ret pludseligt, og den virkede meget tam. Legenderne og åndernes verden kommer mere og mere i fokus igennem historien, og hen mod slutningen kulminerer det hele – hvilket selvfølgelig sker i åndernes verden, og det virkede desværre lettere forceret og lidt for urealistisk. Bogen drejede mere og mere væk fra vores egen verden, og hen mod slutningen af bogen var der mere fokus på ånder og lignende, end på hvad der foregik i den ellers så spændende dystopiske verden, som vores hovedperson befinder sig i, hvilket jeg syntes var voldsomt ærgerligt!

Dette er ikke en af de bedste bøger jeg har læst i år, men er man til indianere, ånder og legender, syntes jeg man skal give den et forsøg – jeg tror, at man vil slippe for den værste skuffelse, når bare man ved hvad man går ind til, men for mig, var dette ikke nogen voldsomt interessant læseoplevelse.

2 thoughts on “Shadows cast by stars af Catherine Knutsson

  1. Øv – da jeg læste “Introen” tænkte jeg, at den da umuligt kunne være så dårlig – men den kan den jo så alligevel kan jeg høre😛 Øv, den lød ellers til at have en pokkers masse potentiale … Nå, men så ved jeg da jeg ikke lige skal kaste penge efter dén bog .. Og den har ellers sådan en pæn forside😦

Skriv et svar

