The Selection af Kiera Cass

Titel: The selection
Forfatter: Kiera Cass
Serie: The selection #1
Genre: Dystopisk, Romance
Udgivelse: 2012
Læst i år: 2012
Læst på: engelsk
Sider: 327
Forlag: Harper Teen
ISBN13: 9780062059932
Kilde: Købt


I en verden som har rejst sig fra asken, og nu endnu engang står stolt, må America finde ud af hvem hendes hjerte tilhører. Den unge fyr, som hun elsker af hele sit hjerte, men som allerede har vendt hende ryggen én gang, grundet sin egen stolthed, eller kongerigets smukke prins, som skal vælge sin brud, blandt 35 piger, hentet fra forskellige klasser i samfundet.

Hendes liv vil aldrig blive det samme, hendes drømme kunne gå i opfyldelse, hun kunne få alt hvad hun vil have, men America ved ikke hvad hun vil have. Et liv med den dreng hun så længe har elsket, eller et liv med den smukke prins, som forstår hende som ingen anden, og med hvem hun har mulighed for at gøre en forskel for samfundet.

When we got the letter in the post, my mother was ecstatic. She had already decided that all our problems were solved, gone forever. The big hitch in her brilliant plan was me.
I didn’t want to be royalty.
And I didn´t want to be a One.
I didn’t even want to try.
Citat taget fra bagsiden af bogen.

35 piger dyster om den unge prins’ hånd, og kun én vil blive den udvalgte. America må gøre op med sig selv om hun ønsker at vinde tronen, eller om hun blot vil hjem til sin familie og prøve at genvinde den unge mand, som hun så længe har drømt om.

***

Indtil videre har jeg ikke læst så mange bøger om prinsesser, slotte, prinser og store kjoler, men denne bog fangede min opmærksomhed med dets smukke cover, og jeg kan lige så godt lægge ud med at sige, at denne bog er lige så skøn som den er smuk. Det er bestemt en af de bedste bøger, jeg har læst i år.

Bogen er dystopisk, hvilket er noget af det mest hotte lige nu, og jeg elsker elsker elsker dystopiske bøger. Det er simpelthen så fantastisk at læse om alle de muligheder der venter i fremtiden, og denne bog er ingen undtagelse.

Vores hovedperson er en skøn pige, og jeg faldt straks i hak med hende. Hun er født ind i en af de lavere klasser i samfundet, som lever af deres kunstneriske evner, og de har sjældent meget at gøre godt med. Men hendes store kærlighed er født ind i den laveste klasse, og selvom det vil betyde at hun skal degradere sig selv og leve et liv uden noget som helst, er hun villig til at gøre det for ham. Indtil det hele går galt. Og ind træder så en ny fyr. Jeg havde meget svært ved at forholde mig til den unge prins til start, men han fangede hurtigt mit hjerte, og så sad jeg og heppede på sidelinjen, for wow en skøn fyr. Jeg er endnu engang havnet i et dilemma, for hvilken fyr bør hun vælge? Jeg hælder nok mest til prinsen, men jeg elsker og hader dem begge, og puha, hvor jeg glæder mig til næste bog, for jeg MÅ bare have mere. America er desuden en ret viljestærk pige, og hvor alle de andre piger dåner over den unge prins, og passer meget på med hvad de siger for ikke at fornærme ham, er America bestemt ikke bange for at sige sin mening – og ind imellem, får den unge prins bogstaveligt talt på puklen. Det er simpelthen så fedt!

”They’re fighting over two things. Some fight for you, others fight for the crown.” …

“Which do you fight for?”
”Actually, I’m here by mistake.”
“Mistake?”
“Yes. Sort of. Well, it’s a long story. And now … I’m here. And I’m not fighting. My plan is to enjoy the food until you kick me out.” …

“Well, that’s perfect.” Maxon looked off into the night and smiled at nothing in particular. Something in all this was amusing him. “America, my dear, I hope you do find something in this cage worth fighting for. After all this, I can only imagine what it would be like to see you actually try.”
Citat fra The selection side 116-117

Ovenstående tre citater står i rigtig rækkefølge (altså som de står i bogen), men jeg har taget en del tekst fra mellem disse citater, da jeg syntes det var lidt meget at skrive hele to sider ned, men det giver da en ide om, hvordan det hele er.

Det er helt forfærdeligt, at der er så lang tid til næste udgivelse, og mit hjerte jubler og sørger over nyheden om, at der kommer hele tre bøger i denne serie – jubler, fordi der vil være tre bøger i denne fantastiske serie (åh, gid hun dog ville skrive mere end tre), og sørger fordi der er så lang tid til udgivelserne af de næsten, som er i henholdsvis 2013 og 2014.

Denne bog kan på det varmeste anbefales, og bare det at sidde og tænke tilbage på den, får mit hjerte til at hamre. Jeg elsker simpelthen denne bog, denne hovedperson, og dette univers, og jeg kunne læse den igen og igen. Det er sjældent at en bog får mig så meget op og ringe, og havde jeg muligheden, ville jeg give den langt mere end fem stjerner!

8 thoughts on “The Selection af Kiera Cass

    • Jeg har købt den via. amazon.co.uk… Det er der jeg køber mere eller mindre alle mine engelske bøger, for det er langt billigere end at købe dem i de danske butikker. =)
      Uhh, du kan glæde dig til den, for WOW hvor er den fantastisk!!! =D

  1. Hej🙂
    Er den udkommet på dansk? Den lyder spændene men engelsk er ikke lige det jeg forstår mest af endnu…
    Kh Signe🙂

    • Hej Signe,

      Den er ikke kommet på dansk endnu, men jeg ved at der er flere forlag som har den fået anbefalet af forskellige bloggere, så forhåbentligt et af forlagene bider på krogen og udgiver bogen. Men som sagt, er der ikke noget nærmere endnu. Desværre. Jeg kan dog love dig, at jeg nok skal skynde mig at reklamere for det, hvis jeg hører noget konkret om udgivelsen, for denne bog er fantastisk. =)

  2. hej
    jeg elsker denne serie jeg har lige læste 2 og den var fantastiske men ville lige høre om du vist hvornår at the one #3 udkommer på danske

    • Det vil jeg også utrolig gerne vide! Har også set der allerede er en 4 og lad vær og læse forsiden det ret en spoiler blev ret ked af det, men vil utrolig gerne læse den 3’er og vil ikke læse den på engelsk da jeg har læst de 2 andre på dansk, så det bliver bare forvirrende

Skriv et svar

