Den gyldne nøgle af Lene Dybdahl

Titel: Den gyldne nøgle
Forfatter: Lene Dybdahl
Serie: Noglens vogtere #1
Genre: Fantasy, Ungdomsbog
Udgivelse: 2012
Læst på: dansk
Sider: 375
Forlag: Tellerup
ISBN13: 8788758810263

***

David og Laure har aldrig stillet spørgsmålstegn ved de konstante flytninger, eller deres forældres besked om, at undgå kameraer og lignende overvågning. De føler sig lige så normale som alle andre på deres egen alder, men pludselig vendes der op og ned på deres verden, for de er alt andet end normale. Deres forældre er på flugt fra en gruppe mennesker, som vil gøre hvad som helst for at få fingre i den gyldne nogle, og deres forældre vogter over noget, som kan fører dem til denne nøgle.

”Kære David og Laura,
Mor er blevet kidnappet af Agakhaner-Brigaden. De ringede til mig på museet og bad mig rejse til Granada med løsepenge for hende.
Når I kommer hjem fra skole er jeg allerede på vej til Spanien for at finde hende. I må IKKE kontakte politiet. Det vil kun hjælpe AGKB og ikke mig.
Tag de euro der ligger her i skrinet og tag ud til lufthavnen. Undgå kameraer – men det ved I jo. =)
Køb billet til Madrid. Min ven Tío Pepe vil hente jer der. Han taler dansk, og I er i sikkerhed hos ham.
Kærligst far.”
Citat fra Den gyldne nøgle side 75

Da deres mor bortføres og deres far sætter efter hende, drager de to børn til Spanien for at hjælpe. Det bliver en farefuld rejse for de to børn, hvor gåder, profetier og magiske genstande, åbner døre til verdner, de ikke anede eksisterede.

***

Da jeg fik denne bog i hænderne, kunne jeg ikke lade være at smile lykkeligt, for hold da op hvor er den flot! Det er en ret tyk bog med skinnende guld i coveret og en fantastisk flot og mystisk forside (billederne på nettet giver slet ikke et indtryk af hvor flot den egentligt er). Jeg er helt vild med den.

Selve bogen henvender sig til det lidt yngre publikum, hvilket jeg fra starten var indstillet på, men der er nogle ting som gør, at jeg alligevel ikke helt ville anbefale den til unge under 12.

Jeg har altid haft det lidt svært med ungdomsbøger, hvor det er skrevet i et moderne sprog, for skal jeg være ærlig, appellerer ord som ”pik”, ”sladdertaske” og ”armhuler der starter sprinkleranlægget” (betyder at han begynder at svede) ikke til mig. Måske mange unge syntes det er sjovt at læse og høre om, men egentligt syntes jeg ikke det hører sig så meget til i en bog for unge.

”Åh nej, tænkte David, nu skal vi til at høre om hår på pikken eller noget andet flovt.”
Citat fra Den Gyldne Nøgle side 31

Jeg kan ret godt lide at det hele finder sted i Spanien. Jeg har selv boet i Spanien (ikke særligt langt fra Alhambra), og det er lidt sjovt at høre om de steder, som man selv har oplevet, og på den måde kommer historien også lidt tættere ind på livet af en. Det var noget af det, der gjorde det lidt lettere at læse denne bog.

Selve historien var spændende nok, men den havde alt for mange mangler. De to børn accepterer alt for let tingene som de er, de er alt for godtroende og det virker ikke rigtigt som om situationen bekymrer dem – for eksempel render de rundt og spiser spansk tapas, uden at bekymre sig om deres forældre, på trods af at deres mor er blevet bortført, deres far ikke har kontaktet dem og de er i selskab med en komplet fremmed mand, som påstår at være en ven af deres far. Sproget var heller ikke min kop te, og skal jeg være ærlig opgav jeg denne bog omkring halvvejs inde. Den fangede mig slet ikke, hvilket er ærgerligt, for flot det er den, og den lød virkelig spændende.

Jeg håber der er nogle af jer derude, som har mere held med den end jeg havde.

2 thoughts on “Den gyldne nøgle af Lene Dybdahl

  1. Tjah, jeg er glad for, at jeg ikke købte den bog .. Det der citat med hår på pikken er lige nøjagtigt det jeg frygter fra danske ungdomsbøger. Jeg synes tit at danske bøger generelt har et problem med at være skrevet i et “fordansket” sprog hvis du forstår hvad jeg mener? Og jeg hader det virkelig, jeg kan absolut ikke forene mig med det, og det appellerer slet ikke til mig.
    Jeg vil ikke engang kalde sproget moderne, bare grimt. Og gud hvor er jeg glad for jeg sparede pengene og holdt mig fra den bog – og i øvrigt en godt skrevet anmeldelse 😛 Jeg holder mig til sådan noget som The Selection, det er meget mere min stil 😛

    • Jeg har det på samme måde – sådan noget kan jeg slet ikke have i ungdomsbøger… Det kan godt være at det er et forsøg på at henvende sig til de unge, men det hører sig slet slet ikke til i en ungdomsbog – efter min mening… Men det er desværre noget jeg syntes man ser mere og mere… =(

Skriv et svar

