Udødelig – novellesamling redigeret af P. C. Cast

Titel: Udødelig – kærlighedshistorier med bid i
Forfatter: Forkskellige – redigeret af P. C. Cast
Serie: –
Genre: Paranormal romance, Fantasy
Udgivelse: 2011
Læst i år: 2012
Læst på: dansk
Sider: 305
Forlag: Iris
ISBN13: 9788799162253
Kilde: Anmeldereksemplar – forlaget Iris


Når man er udødelig varer ægte kærlighed evigt. Dette er en samling af noveller fra forskellige kendte forfattere, som omhandler udødelighed og den evige kærlighed. P. C. Cast har redigeret bogen og skrevet forordet til den, og sammen med otte kendte forfattere, kaster hun sig ud i det ukendte.

”Jeg inviterer jer med på en forrygende læseoplevelse. Når vi lader os fascinere og forføre af legenden om vampyrer, opnår vi alle – om end kun midlertidigt – en lille smule udødelighed.”
Citat fra forord af P. C. Cast i borgen Udødelig side 4

***

Dette bliver en lidt længere anmeldelse, da jeg har tænkt mig at fortælle en lille smule om hver enkelt historie i denne bog. Jeg fortæller ikke som sådan hvad historierne handler om – titlen, Kærlighed med bid i, siger vist det hele – men jeg føler lidt at hver eneste historie skal have en lille kommentar, for nogle af dem var ret gode, mens andre desværre ikke var særligt spændende.

Hjemsøgt kærlighed af Cynthia Leitich Smith
En okay historie. Det tog en smule tid før det gik op for mig, at vores hovedperson var en fyr, men så gav det hele også en smule mere mening derefter. Generelt fin start på historien, men så pludselig skete der en hel masse med afhuggede hoveder, angribende spøgelser og en meget forvirret hovedperson (og læser), og så var den historie slut. Lidt forvirrende.

Gylden røg af Kristin Cast
Denne er skrevet af Kirsten Cast, den ene af forfatterne til House of Night serien. Jeg ved ikke helt hvad jeg havde ventet, men denne historie var ikke det. Det var dog en ret god historie, og jeg ville helt klart være klar på mere – vampyrerne er i hvert fald noget helt andet, end det vi kender fra mange andre serier.

Genganger af Rachel Caine
Jeg elsker Rachel Caines Morganville Vampires, og denne lille historie, er et lille indblik ind i dette skønne univers. Denne historie er en lille sidehistorie til serien, og det er næsten ærgerligt at den ikke er med i selve serien (det formoder jeg i hvert fald ikke at den er, når den er udgivet i en samling), for den er super spændende.

Takt og tone af Tanith Lee
Denne historie stod jeg desværre af på. Det er ikke historien som sådan, men mere måden den er skrevet på – der er slet ikke den der flydende gang i hendes måde at skrive på, som jeg har behov for, for at kunne læse en bog. Og desuden siger jeg pas, når man sammenligner chauffører med ”den sødeste muntre Tyrannosaurus rex” og beskriver vampyrer som ”koldere end den koldeste sne”.

Blå måne af Richelle Mead
Denne historie var ret spændende. Skældet mellem mennesker og vampyrer er kanon godt, og vores hovedpersons flugt og blomstrende venskab med et menneske, er ganske interessant. Desuden går det stille og roligt op for både hende selv og os som læser, at hun besidder en evne, som kunne vende hele verdens eksistens på hovedet. Jeg ville ønske at der var mere til denne historie, end bare denne korte novelle.

Forandret af Nancy Holder
Dette er en lidt mærkelig paranormal romance / dystopisk historie, som jeg ikke rigtigt ved hvad jeg syntes om. Den var til start ret spændende, men efterhånden som historien udviklede sig, blev den mere og mere mærkelig. Jeg har ikke før læst noget af denne forfatter, og jeg har ikke umiddelbart planer om at forsøge ud fra denne historie.

Ædegilde af Rachel Vincent
En lidt sjov titel syntes jeg, men jo længere ind i historien jeg kom, jo mere forstod jeg den. Den var ret godt skrevet, men det irriterede mig voldsomt, at vi ikke til start får af vide hvad vores hovedperson er – foruden at hun ikke er menneske. Vi får af vide, at hun er en Leanan Sidhe, men hvad dette er, får vi først af vide hen mod slutningen af historien, og det var et stort irritationsmoment. Men jeg er 100% parat på et læse mere af denne forfatter, for det var ret godt skrevet, og ganske spændende læsning.

Fri af Claudia Gray
Det er lang tid siden, at jeg har læst noget af Claudia Gray, men denne novelle mindede mig om, hvorfor jeg så godt kunne lide hendes bøger. Hendes skrivestil er flydende og historien spændende, og det emne hun har valgt, er helt fantastisk – en ung sort pige som ikke er slave i ordets forstand, men konkubine og alligevel underlagt hvide mænds ønsker. Hun ønsker ikke andet end at være fri, og da hendes liv tager en uventet drejning, ser hun netop en chance for dette. En skøn historie.

Jeg har ofte kigget på de novellesamlinger som udkommer, hvor diverse kendte forfattere skriver små historier til, og dette var mit første forsøg med en sådan bog. Desværre tror jeg ikke helt det er min stil, for historierne var for korte, der var ikke tid til at beskrive tingene ordentligt, og det blev derfor ofte forvirrende, og tja, jeg kan vist bare bedst lide, når historien har dybde og tager lidt mere end en halv time at læse. Bogen får dog tre stjerner, for historierne og ideen bag det er bestemt ikke dårlig, og selvom der ikke er meget dybde i historierne, tror jeg mange vil kunne lide denne form for novellesamling. Det er desværre bare ikke noget for mig.

Skriv et svar

