Slangens gave af Lene Kaaberbøl

Titel: Slangens gave
Forfatter: Lene Kaaberbøl
Serie: Skammerens datter #3
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivelse: 2011 (samlet udg.)
Læst på: dansk
Sider: 339
Forlag: Forum
ISBN13: 9788763817127

***

Dina støder på en mystisk mand en dag hun er på marked, og hun bliver urolig og skynder sig at flygte. Men skaden er sket. Manden på markedet er nemlig Sortemesteren Sezuan, og han er Dinas far. Dinas mor flygter med sine børn, og gør alt hvad hun kan for at slippe væk fra ham, men kan man overhovedet skjule sig for en Sortemester?

Foran mig stod den sorthårede mand og spærrede vejen. Først troede jeg det var tilfældigt, og ville gå forbi ham. Men han blev ved med at stå i vejen.
”Undskyld, må jeg have lov at komme forbi?” spurgte jeg høfligt. Et skænderi om dagen måtte være nok, syntes jeg.
Han flyttede sig stadig ikke. Og han så på mig med et helt besynderligt udtryk i ansigtet, som om… ja, jeg kan faktisk ikke rigtigt sige hvordan. Som om han havde fundet noget, måske.
”Hvad hedder du?” spurgte han, og hans stemme lød sær og fremmedartet. Højlænder var han i hvert fald ikke, og han talte heller ikke som de mennesker jeg kender nede i lavlandet. Og fra det ene øre dinglede et smykke, en lille sølvslange med grønne sten som øjne. Jeg var ikke vandt til at se mænd gå med ørering.
Mit hjerte begyndte at slå lidt for hurtigt. Hvem var han, og hvorfor var han så interesseret i mig?”
Citat fra Slangens gave side 18

Dina ved ikke helt hvad hun skal syntes om det hele. De har kun lige fundet sig til rette i deres nye hus, da de må flygte igen, og hun føler at det hele er hendes skyld. Han er hendes far, og hun føler sig ansvarlig, og selvom hun er bange for ham, er hun også nysgerrig. Hun har aldrig mødt sin far, og hendes mor har aldrig rigtigt fortalt om ham, og nu er han der pludselig. Hvem er han, hvad vil han? Og kan hun stole på ham, eller bør hun frygte ham som hendes mor gør?

***

Da jeg læste denne bog første gang, hadede jeg den som pesten, men jo mere jeg tænkte over hvad der var sket i den, jo mere begyndte jeg at syntes om den, og nu er det den bog i serien, som jeg bedst kan lide.

Historien er super spændende og der er fart over feltet. Der sker en masse tragiske ting i denne bog, som man sidder og bliver lidt ked af, men det er noget af det der gør denne bog så god. Desværre irriterer det mig også i denne bog, at vi skal høre en del af historien fra Davins side, for selvom han er en spændende personlighed, vil jeg altså meget hellere høre historien fra Dinas synsvinkel. Jeg kan dog godt se hvorfor Davin skal fortælle den ene halvdel af historien, for han er igennem en masse ting, som vi ellers ikke ville have hørt noget om – men derfor irriterer det mig nu stadig.

Jeg elsker at vi møder Dinas far, og hører mere om hvorfor hendes mor oprindeligt flygtede med sine børn. Faderens side af familien er ikke ligefrem en god side, og de går højere op i talent end personlighed, så jeg kan godt forstå at hun stak af. Skal jeg være ærlig, lagde jeg ud med at syntes, at Dinas far var en rigtig dum skid, men det ændrede sig sådan hen af vejen, og nu syntes jeg faktisk ret godt om ham, for selvom jeg godt kan forstå hvorfor moderen stak af, kan jeg også godt se situationen fra hans side, og jeg har endda helt ondt af ham.

Vær parat med en pakke lommeletter eller lignende, for slutningen er simpelthen så trist. Jeg tudede som en gal hen mod slutningen (det gør jeg hver gang jeg læser denne bog), og jeg var (som altid) helt utrøstelig. Det er virkelig en god slutning, selvom den er ret sørgelig, men den går lige i hjertet på en, og man kan bare slet ikke slippe historien før sidste side er vendt. Dette er så absolut den bedste bog i denne serie!

Skammerens datter blev i år 2011, genudgivet i en ny udgave (det er den udgave jeg læser lige nu), og jeg er super glad for, at de har valgt at genudgive den i denne smukke udgave. I denne nye udgave har de desuden valgt at samle to bøger i hver bog, sådan at bog 1 og 2 nu er samlet, og det samme med bog 3 og 4. Jeg håber det vil være med til at skabe mere opmærksomhed omkring denne serie, for de yngre generationer, og så er coveret også ganske velegnet til det mere voksne publikum – så vær ikke bange for at gribe bogen folkens, for I vil ikke fortryde det!

Skriv et svar

