Melissa de la Cruz forvirring…

Okay, jeg sidder lidt og undrer mig over Melissa de la Cruz og hendes bøger. Jeg er helt vild med Blue Bloods serien, og puha hvor jeg glæder mig til de næste, men jeg syntes jeg er begyndt at løbe ind i en masse forvirring omkring hendes serie(r).

Hold på hat og briller, for dette kan godt virke lidt mærkeligt.

Hendes Blue Bloods serie virker ret ligetil. Man starter ved bog 1 og fortsætter til bog 7 – og så alligevel ikke, for man skal lige huske bog 5,5. Normalt udkommer der en del bøger ved siden af serien 0,5, 1,5 osv, men for det meste har de ikke nogen større betydning for serien – det er bare en smule ekstra guf for læseren, skulle man have lyst til at læse lidt ekstra. Men men men, jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan man skal kunne springe 5,5’eren over, og stadig have styr på historien, for der sker en hel masse hammer vigtigt i denne bog. Med andre ord: HUSK at læse 5,5’eren inden du springer ud i 6. bog i Blue Bloods serien.

Nu kommer så en ny serie fra hende. “Wolf Pact” er første bog i en ny serie, som foregår i samme univers, men hvor man bare følger en anden hovedperson. Det er ret fedt, men så kommer problemet. Prøv at læse med her:

I’ve seen a few comments about feeling disappointed that Wolf Pact is only an e-book and I wanted to tell you a little bit about why it’s being published that way.

Basically, due to creative block & some personal issues, I missed many, many hardcover deadlines. In the middle of missing yet another one, my publisher told me I could either scrap the series entirely, or have the book publish NEXT year (which would mean 2013), or release it as an e-book.

I thought making my readers wait yet another year for a book that’s been announced since 2008 was sort of bad. I didn’t want you guys to wait even longer than you had been.

Also, the stuff that happens in Wolf Pact affects Gates of Paradise, which was already scheduled for January 2013. Wolf Pact could not publish AFTER Gates, it would not make sense with the story I was writing/had written. And I didn’t want to push back Gates either. It’s all a house of cards once you miss one deadline.

So I chose to publish it as an e-book so you wouldn’t have to wait, and so it wouldn’t affect Gates’ publication date.

Med andre ord udkommer “Wolf Pact” ikke på bogform, hvilket egentligt er lidt irriterende, når man som jeg, super gerne vil have alle hendes bøger stående på hylden, men den skal også læses FØR “Gates of Paradise” som er syvende og sidste bog i “Blue Bloods” serien. Hvordan kan man skrive en serie, hvor det er nødvendigt at læse første bog i en ny serie, for at forstå slutningen på den første? Og nu skulle hun komme med en efterfølgende serie til Blue Bloods (så vidt jeg har hørt) – skal vi så forvente at de to serier fortsætter med at sno sig igennem hinanden, så man skal læse etteren og toeren i en serie, så første bog i en anden, så tredje bog i den første osv? Det er altså mildest talt forvirrende, og undskyld jeg siger det, men sådan noget irriterer mig voldsomt.

Hun skriver godt nok også…

You don’t have to read Wolf Pact or Witches of East End to understand the Blue Bloods series.

…men altså, skal man have hele forståelsen med, er man åbenbart nødsaget til at holde tungen lige i munden, og fange den helt rigtige rækkefølge at læse bøgerne i.

Er det kun mig som syntes dette virker mærkeligt og lettere irriterende?

One thought on “Melissa de la Cruz forvirring…

  1. Det synes jeg simpelthen er den mest latterlige holdning nogensinde. Nårh men jeg har skriveblokade, så jeg udgiver den kun på ebog, for det siger mit forlag!
    Det kan jeg altså ikke tage seriøst, og jeg kan heller ikke forstå at hun som forfatter kan tage sig selv seriøst. Jeg er i forvejen møg irriteret over alle de forfatteret som absolut kun vil udgive på ebogsform – hold nu op, vi VIL have dem stående på hylden, så forstå det dog .. Og de ender jo alligevel med at udgive dem på bogform efter massivt pres eller fordi bogen bliver vildt populær.
    Jeg synes virkelig ikke det er i orden. Om ikke andet kan hun sgu da gøre begge dele.
    Og hallo, hvis bogen er klar til udgivelse som e-bog, hvorfor er den det så ikke som bog-bog? det fatter jeg altså heller ikke .. jeg er med på der måske ikke er helt samme deadline på, men altså .. hvis den er færdig er den vel færdig?
    Så nej, du er ikke den eneste .. faktisk synes jeg det er VILDT mærkeligt og PISSE irriterende xD sådan sagt på godt dansk😛

Skriv et svar

