When the sea is rising red af Cat Hellisen

Titel: When the sea is rising red
Forfatter: Cat Hellisen
Serie: –
Genre: Fantasy, Paranormal Romance
Udgivelse: 2012
Læst på: engelsk
Sider: 296
Forlag: Farrar Straus Giroux
ISBN13: 9780374364755

***

I Pelimburg er magi ens betydende med magt, og de rigere klasser bruger magien til at kontrollere de lavere. Felicita er datter af en af disse rige og magtfulde familier, og lever derved et liv i luksus, men luksus er ikke lig med frihed. Umiddelbart kan hun se frem til et liv, hvor hun vil blive giftet væk til en lavere familie, føde sønner og døtre, og leve efter sin mands regler til den dag hun dør. Og det er bestemt ikke det liv hun drømmer om…

“My mother twists her hands. “I’m sorry,” she says. And I realize suddenly that she truly is.
My syrupy anger cools, and inside I feel breakable.
“How?” I say. My tongue is thick and heavy; I’m trying to talk with a mouth that isn’t really mine.
”Oh, Felicita.” She wrings her hands, over and over. “I didn’t want you to find out like this.”
”Tell me what happened.” I let go of the necklace.
”She jumped.”
Citat fra When the sea is rising red side 26-27

Da hendes veninde begår selvmord, beslutter Felicita sig for at stikke af. Hun får det til at se ud som om hun også selv har begået selvmord, og skjuler sig iblandt de lavere klasser i byen. Her må hun arbejde hårdt for føden, forkaste al den luksus hun har været vandt til, og se i øjnene, at mange hader hendes slags, og ønsker hævn for den behandling som de rigere giver dem. Og da hævnen endelig viser sit grumme ansigt, er Felicita den eneste som kan redde byen og dens indbyggere – men er hun klar til at ofre sin familie, for folk hun næsten ikke kender?

***

Dette er endnu en 2012 debutroman, og jeg var ret spændt på at læse netop denne, fordi historien virkelig fangede min interesse. Og det var da også en ganske udmærket læseoplevelse. Jeg var ret begejstret for persongalleriet, og vores hovedperson var skøn at følge. Hendes kamp for at få lov at være sig selv, og selv vælge sit liv, var fascinerende, og selvom dette ikke som sådan udviklede sig til et trekantsdrama, var der alligevel to fyre involveret, som komplicerede tingene en smule.

Coveret er jeg dog ikke voldsomt begejstret for, for det ligner mere et cover til en krimi, end et til en fantasy bog. Det er gråt og trist, og selvom det ganske fint fanger ideen i bogen (en ung pige begår selvmord), så er der meget mere til bogen end bare det.

En anden ting der var lidt mærkeligt er det magiske aspekt. Vores hovedpersons magi er troværdig nok, hvis man ser bort fra at den ikke er helt naturlig. Hun (og alle andre magikere) er nødsaget til at sniffe et hvidt pulver, som de bliver afhængige af, for at øge deres magiske kræfter nok til, at de kan bruges til noget. Kun når de tager dette pulver har de det rigtigt godt, og det minder mig altså lidt for meget om det at tage stoffer til, at jeg syntes det var helt i orden. Det er trods alt en bog for unge.
Desuden bliver vi præsenteret for en anden form for magi, som åbenbart sidder i håret (hvilket også var lidt spøjst), samt en masse magiske væsner, som egentligt aldrig rigtigt får nogen betydning for historien. Det eneste væsen vi som sådan hører om, er vampyrerne, mens der løst bliver kastet ord rundt som enhjørninger, sphinxer, en form for havfruer, havhekse, spøgelser m.m. Men vi får aldrig rigtigt et ordentligt indblik i disse, kun små brudstykker, og det irriterede mig lidt, for hvorfor skabe et så magisk univers, når man så, som læser, ikke får lov rigtigt at føle magien.

”As long as her hair is coiled up tight the nightmares stay where they are. Her family was able to hide the children who were born with the nightmares by catching them young and keeping their braids tight. No one ever caught one of the dream-children.”
Citat fra When the sea is rising red side 211

Dette er en okay bog, og selvom der er meget ved den som virkede en smule irriterende og forkert, var der også rigtigt meget ved den, som var rigtigt godt. Om der kommer flere, eller om dette forbliver en enkelstående, ved jeg ikke endnu, men jeg håber lidt at der kommer flere bøger efter denne, hvor vi forhåbentligt får lov at høre lidt mere om universet og dets væsner.

One thought on “When the sea is rising red af Cat Hellisen

  1. Jeg synes du burde gøre det. Sæt dig ned en stille dag og bare blogge forud. Da jeg var hjemme hos mine forældre sidst i august, bloggede jeg næsten en måned frem! Anmeldelserne kan man tage som de kommer, for de færreste har anmeldelser nok til at fylde en måned. Jeg ved, at det har jeg ikke.

Skriv et svar

