Balefire: A Circle of Ashes af Cate Tiernan

Titel: A Circle of Ashes
Forfatter: Cate Tiernan
Serie: Balefire #2
Genre: Fantasy, Paranormal Romance
Udgivelse: 2011 (Omnibus)
Læst på: engelsk
Sider: 223
Forlag: Razor Bill
ISBN13: 9781595144119

***

Thais har mistet sin far I en tragisk ulykke, men opdager så, at hun har en tvillingesøster, og en bedstemor – som egentligt er hendes tip-tip-tip-osv bedstemor, som er udødelig. Hun er både skræmt og nysgerrig over, at finde ud af, at hun nedstammer fra en lang linje af hekse, og at hun også selv har magi løbende i sine årer. Nu ønsker hun at prøve sine kræfter, men det går grueligt galt hver gang. Hvad er der galt med hende? Hvad er der galt med hendes magi?

”What are you saying?” asked Ouida. “You think it’s something about Thais?”
Petra hated what was coming next, but she really needed their input. “What if… what if – Thais is a dark twin?”
Petra saw Ouida blink, saw Sophie’s eyes widen.
“Oh, God,” Ouida said, a look of dismay on her face.
”That doesn’t happen very often,” Sophie said. “I mean, I’ve never known anyone –“
“I know it’s rare. And I’m hoping it’s impossible,” said Petra grimly. “But how they’re describing Thais’s magick – what else could it be?”
Citat fra Balefire omnibus udgaven side 364-365

Clio har levet hele sit liv som enebarn, sammen med sin bedstemor, men da hun møder Thais, bliver hendes verden vendt på hovedet. Hendes bedstemor er ikke hendes bedstemor, men en langt-ude-slægtning som er udødelig, hun har mistet sin far, som hun aldrig fik chancen for at møde, og hun har pludselig en tvillingesøster. Hun er ikke længere så unik som hun troede, men kan hun acceptere sin tvilling, og vil hun vinde mere end hun taber ved at dele sit liv med sin anden halvdel, eller vil det ødelægge hende?

***

Første bog i denne serie var udmærket, men jeg var alligevel ikke voldsomt imponeret, så jeg har været lidt lang tid om, at komme i gang med denne anden bog i serien. Heldigvis viste den sig, at være en smule mere spændende – ikke ekstremt meget, men den var bedre end etteren, og det var da et stort plus. Dog får den kun tre stjerner (ligesom etteren), for selvom den er bedre, er den ikke helt til fire stjerner – måske tredje bog kan komme derop, hvis serien fortsætter med at blive bedre, men det må tiden jo vise.

En af de ting der virkelig gik mig på i denne bog, er noget så simpelt som den måde de staver ordet ”magick” på. Hver gang jeg kom til det ord, og det var faktisk ret ofte, studsede jeg lige et øjeblik over det, fordi min hjerne registrerer det som en fejl, og selvom man åbenbart godt kan stave det med ”k”, irriterede det mig voldsomt, fordi det generede mig at det blev stavet på den måde. Det er utroligt hvordan selv de mindste ting kan begynde at gå en på nerverne.

Det mest fantastiske ved denne bog er historien bag den, for der findes faktisk en trosretning som hedder wicca, og som i daglig tale kaldes for ”hekse”, og både mænd og kvinder er en del af denne, men desværre syntes jeg kun vi får bidder af information og det hænger ikke altid lige godt sammen, så jeg sad ofte og blev en smule forvirret over hvorfor vi skulle vide netop dette – og med visse ting undres jeg stadig, hvis jeg skal være ærlig. Jeg ville så gerne have hørt mere, og det ville have været vildt spændende, hvis mere af historien var bygget op omkring disse facts, men indtil videre (i anden bog) må vi stadig se langt efter netop dette.

Til gengæld er jeg blevet en smule mere begejstret for personerne i denne bog, end jeg var i etteren. Thais og Clio er langt mere spændende, og selvom Clio ofte virker som en bitch-type, har hun stadig nogle gode sider. Thais derimod er meget nede på jorden, og der sker nogle uventede drejninger i forbindelse med hendes kræfter, som jeg bare elsker – og jeg ser vildt meget frem til at få mere af vide i næste bog!

Skriv et svar

