Hvor lagde jeg babyen? af Julia Lahme

Titel: Hvor lagde jeg babyen
Forfatter: Julia Lahme
Serie: –
Genre: Pædagogik og børn
Udgivelse: 2010
Læst på: dansk
Sider: 279
Forlag: Pretty Ink
ISBN13: 9788763813693

***

Hvorfor blev barslen ikke så lyserød og hyggelig som man var blevet lovet? Hvor var alt overskuddet og tiden til at bage kager, have veninder på besøg, og rende rundt med den lille og se mega smart og moderne ud? Hvor økologisk skal man være? Hvad kan et lille menneske klare og ikke klare? Og hvad gør man, når ens perfekte baby, og alt hvad man havde ønsket sig, ligger foran en og skal skiftes for 117 gang?

”Jeg kan kun tænke på rødvin og smøger og søvn og på, om jeg nogensinde igen bliver den, jeg kan huske, jeg var. Og tårerne løber. Alle vil holde mit barn, og hver gang han er ude af mine arme, græder jeg igen, og når jeg får ham tilbage, begynder tårerne at løbe af glæde over at røre ham. Min hud skriger på ham, og jeg er så træt, at jeg næsten ikke kan holde fast i ham. Inde under vandfaldet tænker jeg uhyggelig klart og ser mig selv udefra og synes, jeg ligner noget, der er løgn, og jeg spekulerer over, hvor alle de hager er kommet fra, og hvornår det er realistisk, at jeg har tabt de 25 forbandede kg? Og alle spørger mig smilende: Er du ikke bare mere lykkelig, end di nogensinde før har været? Jo svarer jeg, det er derfor jeg græder hele tiden.”
Citat fra Hvor lagde jeg babyen side 23

Julia Lahme fortæller i denne bog hvordan det er at blive mor første gang. Alle de forventninger man har til sig selv, alle de ting man gerne vil nå, og hvordan folk dømmer en som mor, så snart man træder ud af døren der hjemme. Hvad skete der med cigaretter og en god flaske vin? Hvad skete der med en fest i ny og næ og venindehygge? Og hvordan pokker kan visse mødre rende rundt og ligne en million, når barnet ikke sover igennem, konstant skal skiftes og tager alt ens tid? Man kan faktisk blive så træt til sidst, at man helt glemmer hvor man sidst lagde babyen…

***

Hvor lagde jeg babyen lød som en spændende og underholdende bog, så den måtte jeg bare købe, da jeg fandt den på tilbud. Og den var fuldt ud hvad jeg forventede.

Jeg vil advare jer om, at denne bog ikke skal læses i sengen om aftenen, mens man har en sovende person ved siden af sig – eller i rummet ved siden af for den sags skyld, for jeg har slet ikke tal på, hvor mange gange jeg har begravet hovedet i hovedpuden, for at dæmp min hysteriske latter. Det er virkelig en underholdende bog, og forfatteren formår at vende skræmmende og lettere klamme situationer, til noget hylende morsomt.

Med det sagt, sidder jeg tilbage og er en smule skræmt over hele det der ”baby-tema” for hold da op hvor er denne dame igennem meget lort (bogstaveligt talt). Hun får et af de der børn, som ikke sover igennem, får skidevirus, og som ikke altid er helt nem at have med at gøre, når man skal ud på tur i barnevognen. Det lyder dog som om hun har det ganske nemt på andre punkter, men der er nu mange ting i denne bog som skræmmer en smule, hvis man overvejer det med en dag at få børn – så er det godt med den humoristiske del til at bløde det en smule op…

Denne bog skal dog ikke kun have ros, for hen mod midten af bogen, begyndte det at gå mig en smule på, konstant at høre om hvor lækker, rund og perfekt barnet er. Det har jo nok noget at gøre med, at man som mor syntes, at ens eget barn er det mest perfekte i verden, men som en der ser med fra sidelinjen, blev det lige en tand for meget ind imellem – men det er så også det eneste minus.

Jeg kan kun anbefale denne bog, for om du overvejer at skulle have barn selv, om der er mange år endnu, eller om du allerede har børn, er jeg sikker på at denne bog vil være underholdende læsning. Om ikke andet kan den snildt bruges til manden i forholdet, som skal have en ide om, hvad vi kvinder går igennem når vi får børn, og at vi ikke bare lige klarer opvasken, støvsugningen, vasketøjet og aftensmaden med en lille på armen, så det alt sammen er skinnende rent og velduftende når han kommer hjem.

2 thoughts on “Hvor lagde jeg babyen? af Julia Lahme

Skriv et svar

