Incarnate af Jodi Meadows

Titel: Incarnate
Forfatter: Jodi Meadows
Serie: Newsoul #1
Genre: Fantasy, Paranormal Romance, Dystopi
Udgivelse: 2012
Læst på: engelsk
Sider: 374
Forlag: Katherine tegen books
ISBN13: 9780062060754

***

Ny sjæl.
I flere tusinde år, er en million sjæle blevet genfødt gang på gang. Alle kender alle, de husker deres tidligere liv, deres bedrifter og deres fejl, og de ved hvem alle er, og hvad alle har lavet. Indtil Anna bliver født.

Ingen sjæl.
Selv Annas egen mor mener, at Anna ingen sjæl har. Hun er ny, hun har ingen tidligere liv og ingen kender hende. Hun er ikke andet end en fejl, og hvor der én gang er sket en fejl, kan der let ske endnu en, og derfor frygter alle hende. Da Anna blev født, forsvandt en anden sjæl for evigt – hvad hvis det sker igen? Hvem vil være den næste?

Heart.
Sam mener, at Anna er god, at hun har en sjæl, og at hun bør have en chance for et liv i Heart, sammen med alle de andre. Men der er mange som frygter og hader hende, og som helst ser, at hun helt forsvinder. Hvad sker der med en ny sjæl, når personen dør? Det er et spørgsmål som mange gerne vil have svar på – og nogle er villige til at gå meget langt, for at slippe af med Anna – for evigt.

“There have always been a million souls, but now we’re a million minus one. Five years ago, the temple flashed dark on the night Cinna died. This evening, when Li gave birth to our daughter, we expected Cinna’s reincarnation. Instead, truths on which we’d built society were irrevocably made uncertain.
Soul tellers took the newborn’s hand and pressed it on the soul-scanner, and the vibration sequence searched for a match in the database.
There was no match, which means this soul has never been born before. So where did it come from. What happened to Cinna’s soul? Has it been replaced? Might others be replaced?
Is this new soul even real?
– Menehem’s personal diary”
Citat fra Incarnate side 3-4

***

Incarnate af Jodi Medows er en 2012 debut roman, som har fået en lidt blandet modtagelse. Nogle siger, at den er helt igennem fantastisk, mens andre siger, at det var en kæmpe skuffelse – jeg tror jeg havner et sted midt imellem. Fælles for alle er det dog, at det blandt andet var det smukke cover der fangede deres interesse – og sådan var det også for mig.

Historien er lidt speciel, og helt fra start ledes vi ind i Annas liv, fyldt med håb og drømme om et liv med venner og accept, men også en gennemgående tristhed og viden om, at hun nok aldrig vil blive accepteret for den hun er. Det er forfærdeligt at se, hvordan en ung pige kan ødelægges på den måde som hun er blevet (og dog er hun stadig parat til at kæmpe og se det positive ved livet), men det er også vidunderligt at se hende knytte sig til et menneske, da en sød og venligsindet sjæl, tilfældigvis forbarmer sig over hende, og bringer hende under sin beskyttelse.

Mange vil kalde denne bog for en dystopi, hvilket jeg er ret uenig i. Jo, vi har et samfund som er delvist teknologisk, men det er også det. Det er snarere et utopi (det perfekte samfund) kombineret med fantasyelementer, for skal jeg være ærlig, ser jeg mere det fantastiske i denne bog, end det dystopiske – der er drager med, og andre væsner, som helt bestemt ikke hører til i vores verden.

Historien har sine sløve sider, og tidspunkter hvor man sidder og krummer tæer af personernes dumheder. Der er også visse ting som bliver sprunget for let hen over, eller dele, hvor det simpelthen er for let for vores hovedperson. Man skal nok også have en forståelse for en anden persons passion for én bestemt ting, for mange af de negative anmeldelser gik ud på, at læseren bare ikke kunne relatere til hovedpersonens enorme passion for musikken. Desuden skal man altså lige bruge lidt til på, at vikle hjernen rundt om det faktum, at en som er en mand nu, sagtens kunne have været kvinde i et tidligere liv, samt alt det der medfører med konstante kønsskifte igennem inkarnationerne, kærligheden og hele aspektet ved at blive født igen og igen. Det er svært at beskrive de lidt komplicerede elementer i historien, som man lige skal finde hoved og hale på, men de er der, og der er en del tanker og overvejelser man må gøre sig, i forbindelse med disse, og som enhver god bog, sætter denne tankerne i gang, hvilket er noget af det aller bedste jeg ved.

Dette er en skøn debut roman, og selvom den har sine negative aspekter, skal den stadig have fire flotte stjerner. Jeg glæder mig virkelig til at læse toeren, som udkommer engang i 2013, og som har et mindst lige så smukt cover, og som lyder mindst lige så spændende.

5 thoughts on “Incarnate af Jodi Meadows

  1. Den lyder rigtig spændende 🙂

    Hvis den kommer på dansk vil jeg uden tvivl give den en chance 🙂

    • Så må vi håbe, at den kommer på dansk – snart. =)
      Men hey, hvilket dansk forlag kan da også stå for det skønne cover – de må da næsten have kigget på den. Griner.

  2. Måske burde en udfordring til næste år være, at læse en serie færdig 😉
    Dine anmeldelser og især dine boghylder er i hvert fald skyld i flere af mine bogkøb, så skam dig haha 😉 Jeg får jo også købt alt for mange ettere!
    Må helt sikkert læse den bog! Min liste over bøger, der skal købes/tjekkes pris på når jeg kommer til England er enorm efterhånden 🙂

    • Hehe, ja måske det var en bedre udfordring – laughs.

      Jeg er glad for at høre, at mine hylder er med til at lede andre i fordærv – muhahaha. Jeg håber også du en dag viser dine hylder frem – jeg elsker at se hvad andre har stående af spændende bøger, for ja, det er faktisk mega inspirerende. =D

      Tænk engang, jeg havde slet ikke tænkt på at lave sådan en liste da jeg skulle derover. Så da jeg endelig stod der, var jeg helt på bar bund. Jeg fik dog købt noget alligevel. =)
      Vi var i foyles – det kan varmt anbefales, selvom jeg har hørt rigtigt godt om en waterstones boghandel ved piccadilly station (håber jeg har stavet det hele korrekt her).

Skriv et svar

