Forrådt af Lili St. Crow

Titel: Forrådt
Forfatter: Lili St. Crow
Serie: Sorte Engle #2
Genre: Paranormal Romance, Fantasy, Horror
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 376
Forlag: Peoples Press Jr.
ISBN13: 9788771084955

***

Drus mor blev myrdet og hendes far forvandlet til en zombie. Hendes ven Graves blev bidt af en varulv og den onde vampyr Sergej ønsker hende død. Alt i alt, er det ikke særligt nemt at være hende, og nu da hemmeligheden om hvad hun er, er ude, vil det blive endnu sværere at holde sig i live.

Nu skjuler Dru sig på en skole som tilhører den hemmelige Orden. Skolen er fuld af teenagere, både djamphir og varulve, og Dru er den eneste pige på skolen. En skole fuld af lækre fyre, som alle kigger på hende, lyder ikke helt dårligt, hvis ikke det var fordi, at der er en forræder iblandt dem. Dru føler, at nogen er ude på at dræbe hende, men hvem er forræderen, og vil hun finde frem til ham, inden han når at slå til mod hende?

”Det er ikke et spørgsmål om din hjerne, Dru. Det er et spørgsmål om, hvad der er sikkert for dig, nu hvor Christophe mener, at der er en muldvarp i Ordenen. Du er den eneste svetocha, det er lykkedes os at redde i godt tredive år. Du er sjælden, og andre svetocha, som vi har kunnet lokalisere, bliver dræbt, før vi kan få dem ind.”
Citat fra Forrådt side 34

***

Denne bog starter hvor første bog sluttede, og sådan noget elsker jeg, for så føler man ikke, at man er gået glip af noget.

Dru og hendes ven Graves er blevet sendt til en skole hvor djamphir og varulve lærer om deres historie, og trænes i at kæmpe mod vampyrerne og andre af mørkets væsner. De skulle være i sikkerhed her, men jo længere tid der går, jo mindre sikker føler Dru sig, og med god grund. Dru får ikke lov at gøre noget som helst, for som den eneste kvindelige djamphir (også kaldet en svetocha) skal hun passes på – med andre ord havner hun bare som en form for pyntedukke og overlades til sig selv. Dette er slet ikke det som vi er vandt til fra første bog, hvor Dru var den viljestærke pige, som kastede sig ud i den ene kamp efter den anden, og som her, ikke kan gøre andet end det de ”voksne” siger, og bide sine frustrationer i sig.

”Du er svetocha, Dru. Du er noget særligt. Du har ingen ide om, hvor meget du er værd – nosferat vil have dig død, vi vil have dig levende.” Dylan hvilede albuerne på sit skrivebord. Papir knitrede. ”Behøver jeg at sige det igen? Du har ikke blomstret endnu. Når du gør det, kan du klare hårdere træning, men indtil da…”
”Indtil da skal jeg bare gå rundt og være yndig? Ellers tak.” Jeg kunne mærke, at min hage var skudt frem som et sikkert tegn på, at jeg var ved at gøre mig besværlig. ”Jeg vil hjælpe. Jeg var ude på jagt med min far, da de fleste af de andre unger sikkert var i gang med deres første timer i at genkende vampyrer. Det kommer ikke til at fungere, hvis jeg skal blive i børnehaven.” Hvorfor kunne han ikke få det ind i sit hoved? Jeg var ikke som almindelige hverdagsmennesker.”
Citat fra Forrådt side 32

Skal jeg være helt ærlig, er første halvdel af denne bog en smule kedelig. Der sker simpelthen for lidt, og Drus konstante frustrationer bliver til tider en smule for meget. Til gengæld kommer der gang i den hen mod sidste halvdel af bogen, og det begynder at ligne meget mere det som vi kender fra første bog. Dru slippes løs, hun kæmper det bedste hun har lært, side om side med varulve og djamphirer, mørkets væsner vælter ind over dem, og det hele ser sort ud. Sådan skal det være.

Det her er klart en serie som jeg vil anbefale, på trods af den langsomme start i denne anden bog, for første bog var forrygende og anden halvdel af anden bog, er mindst lige så god. Dru og hendes venner er nemme at holde af, de kæmper en ældgammel kamp og på trods af den frygt de alle føler, står de sammen. Det er en genial historie, jeg er vild med universet, og selvom denne bog som sagt har sine svagheder, bør man virkelig give denne serie en chance.

Skriv et svar

