Høstens Engle af Alden Bell

Titel: Høstens Engle
Forfatter: Alden Bell
Serie: –
Genre: Horror, Dystopi
Udgivelse: 2012
Læst i år: 2012
Læst på: dansk
Sider: 251
Forlag: Iris
ISBN13: 9788799162260
Kilde: Anmeldereksemplar – Forlaget Iris


For 25 år siden, gik verden som vi kender den til grunde, og siden har der hersket kaos og ødelæggelse i hele verden. 15-årige Temple rejser gennem USA’s sydstater, forfulgt af zombier, og uden noget sted at tage hen. Hun tager tingene som de kommer, kører rundt på vejene og ser verden, uden rigtigt at have et mål – og sådan har hun det godt. Fri og uafhængig, i en verden, som for hende, er ødelagt, men også helt normal.

”Verden må virke som et mærkeligt sted.
Nej, frue.
Nej?
Verden behandler én pænt nok, så længe man ikke lægger sig ud med den.”
Citat fra Høstens Engle side 32

På sin vej rundt i landet, oplever hun magiske øjeblikke, side om side, med galskab og mørke. Hun er ikke bange for at slå fra sig, og ser ikke zombierne som onde væsner – blot som fanger af deres egen natur. Hun søger eventyr, skønhed, og måske også, en lysere fremtid, eller en mening med livet.

”Gud er nemlig en kvik fyr. Han sørger for, at man ikke går glip af en eneste af de ting, som det er meningen, at man skal se med sine egne øjne.”
Citat fra Høstens Engle side 9

***

Selvom jeg normalt læser bøger om vampyrer, dæmoner, varulve m.m. er jeg en rigtig kylling så snart det kommer til zombier. Af en eller anden grund, kan jeg sagtens klare alt det andet, men netop zombier skræmmer mig virkelig, så at skulle læse en bog omhandlende zombier, var lidt af en udfordring.

Historien var rigtigt god, selvom jeg syntes at genkende utroligt mange elementer fra diverse zombie-film (det virkede som om, at rigtigt meget var ”lånt” fra film – om det også er tilfældet med bøger kan jeg ikke sige, da dette er den første zombie-bog jeg læser). Det var som sådan lidt irriterende, at der var så meget som allerede virkede bekendt, og det ødelagde en smule af det for mig.
Selve universet er også ganske udemærket og er bygget på vores eget – vi befinder os i USA i en verden, hvor alle der er over 30 år, er gamle nok til at have set verden som den var, før den gik af lave – det er med andre ord, den verden vi lever i, i dag, og så 20 år frem, hvor det hele bare er gået helt skævt.

Bogen indeholder ikke de store mængder følelser, men i en verden som er helt til hundene, og hvor folk er vandt til at acceptere livets grimme sider, er det vel også helt normalt, at der ikke er de store glæder eller sorger, men snarer en form for tomhed og accept. Heller ikke vores hovedperson viser de helt store følelser, og hendes holdning til den verden hun lever i, zombierne, og de grusomheder hun er vidne til, er meget neutral, men hun er også vokset op i den verden, og ser det som helt naturligt. I hendes sind, er zombierne ikke onde, de følger bare deres instinkt – de er med andre ord uden skyld, had eller glæde, men mere som et dyr der bare gør hvad de er nødt til, for at overleve. Det er egentligt en spændende tanke, og det gjorde også, at historien i sig selv, ikke var helt så skræmmende som jeg kunne have forestillet mig.

Slutningen er lettere sørgelig, og normalt ikke sådan en slutning som jeg kan lide (jeg vil helst have lykkelige slutninger), men den passede på en måde rigtigt godt ind. Den var lettere filosofisk, stille og rolig, og så pludselig var bogen bare slut.

Dette er ikke en af de absolut bedste bøger jeg har læst, men den har helt klart sine positive sider. Der var et eller andet ved den, som gjorde, at jeg bare ikke kunne lægge den fra mig igen. Den sætter tankerne i gang, viser menneskehedens smukke og grimme sider, samt giver et indblik i, hvordan man som menneske ser meget forskelligt på tingene, afhængigt af om man har oplevet noget andet, og derfor ser udviklingen som noget skidt, eller om man er opvokset med det, og derved ser det som naturligt.

”Mange mennesker syntes, at verden er blevet uudholdelig at leve i, sådan som den er blevet.
Hvordan er den da blevet? Den er ikke blevet anderledes i den tid, jeg har levet i den.
Moses Todd smiler til hende, et smil, der viser, at han er bevidst om hendes unge alder.
Den er blevet… Moses Todd begynder at svare, men tøver så og tænker over sit svar, som om det var tvingende nødvendigt at få sagt det helt rigtige. Så fortsætter han:
Den er blevet ensom.
Citat fra Høstens Engle side 237

Awards og nomineringer:
Vinder af ALA Alex Award 2011
Nomineret til Philip K. Dick Award 2010
Nomineret til Shirley Jacksons Award 2010

4 thoughts on “Høstens Engle af Alden Bell

  1. Jeg synes at det er en fantastisk bog!! Den er tankeprovokerende og konstant spændende. Handlingen er også ret uforudsigelig.
    Det er ikke en bog man behøver være zombiefan for at kunne lide. Man skal bare elske gode historier!!
    Og det ER i øvrigt en dystopi 🙂

    • Nej, det er rigtigt, man behøver ikke være zombiefan for at kunne lide den – hvilket jeg var ret glad for. Griner.

      Efter at have undersøgt det meget på nettet, og set at den på mange engelske sider blev betegnet en horror, skrev jeg til forlaget som bekræftede at den er lige så meget horror som dystopi, så jeg var velkommen til at karakterisere den som horror. Jeg syntes bare den passede bedre ind under horror, og derfor valgte jeg at sætte den i den kategori. =)

  2. Spændende! Den kendte jeg ikke til, men nu er den tilføjet min liste, selvom jeg er lidt bange for at blive skuffet, nu du siger, at den ikke overrasker så meget. Men hvad – jeg elsker zombier 🙂

    • Jeg tror ikke du behøver være bekymret, for der er mange, som priser den til skyerne. Hehe. Grunden til at jeg ikke gør det, er nok, at denne type bøger ikke appellerer lige så meget til mig, som fx vampyrbøger ville gøre (som du også kunne læse, er zombier ikke rigtigt “my thing”), men derfor blev jeg stadig positivt overrasket, og syntes den var ganske udemærket. =)

Skriv et svar

